ارتباط مستقیم با 30703 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
ایران مدرس اخبار سایر اخبار دغدغه دانشگاهیان قزوین در نشست با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست

دغدغه دانشگاهیان قزوین در نشست با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست

دانشگاهیان و فعالان زیست محیطی استان قزوین در نشستی با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به بیان دغدغه‌های خود در این حوزه پرداختند.


به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس جمهور در سفر یک روزه به استان قزوین برنامه‌های متعددی داشت که نشست با روسای دانشگاه‌ها، نمایندگان موسسات مردم نهاد و نمایندگان HSE صنایع و ادارات در سالن اجتماعات استانداری قزوین از جمله آنها بود.

معصومه ابتکار در این نشست طی سخنانی با بیان اینکه فضای تدبیر و امید فضای استقبال از نقد است، اظهار کرد: رویکرد رئیس جمهور حتی از زمان آغاز تبلیغات انتخابات نیز متفاوت از گفتمان مطروحه از سوی دیگر نامزدها بود؛ به نحوی که ایشان خواهان طرح انتقادات در چارچوب‌های قانونی بود و ما هم می‌خواهیم دانشگاهیان و مردم نقدهای خود را مطرح کنند.

وی با اشاره به اینکه این نشست نوعی بارش فکری و هم‌اندیشی با کارشناسان و فعالان این حوزه است، افزود: در فضای جدید دولت تدبیر و امید که فضای باز برای طرح نظرات، اندیشه، نقد، گفت‌وگو بین مردم و مسئولان باید فراهم شده باشد، باید چنین جلساتی پایه‌ریزی شود تا عرصه برای طرح متقابل دیدگاه‌ها مهیا باشد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه نیاز به همفکری و هم‌اندیشی و فضای باز به منظور پرداختن به همه ابعاد و موضوعات جامعه و نیز درک مشترک بهتر در این زمینه‌ها وجود دارد، ادامه داد: اگر چنین فضایی فراهم نشود با شرایط موجود و گرفتاری‌های پیش روی دولت حرکت در عرصه‌های مختلف به ویژه محیط زیست که با مشکلات متعددی روبه‌روست، دشوار خواهد بود.

ابتکار عنوان کرد: رئیس جمهور نیز از نخستین روزهای تبلیغات انتخابات مسائل زیست محیطی را مدنظر داشت و در مراسم تحلیف در مجلس و سخنرانی‌ها و برنامه‌های پس از آن نیز نیز یکی از برنامه‌های مطروحه وی این مسائل را مورد توجه قرار داده بود.

وی با بیان اینکه برخی شیوه‌های زندگی ایرانیان زیبنده آنان نیست، اظهار کرد: مصرف انرژی یکی از این موارد است و همین موضوع سبب آلودگی زیست‌محیطی و ضربه زدن به اقتصاد می‌شود ضمن اینکه ایران در تولید گازهای گلخانه‌ای در دنیا رتبه هفتم را دارد و به نوبه خود موجب گرم شدن زمین و مشکلات ناشی از آن می‌شود.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: مصرف آب عرصه دیگری به شمار می‌رود که در آن الگوی زندگی ایرانیان به ویژه در حوزه کشاورزی، شهری و صنعتی زیبنده آنان نیست.

ابتکار اضافه کرد: همه قشرهای جامعه می‌توانند در قالب انجمن‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی یاور محیط زیست باشند و اقدامات و فعالیت‌های بخش دولتی که در این حوزه صورت می‌گیرد باید از سوی بخش علمی و دانشگاهی کشور مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند پشتوانه خوبی برای جلب همراهی مردم در راستای حفاظت از محیط زیست باشند و باید توجه داشت که حافظان اصلی محیط زیست خود مردم هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اذعان داشت: همچنین باید همسانی توسعه جوامع در عین حفاظت محیط زیست و رشد اقتصادی با جدیت اجرا شود زیرا الگوهای موفق دنیا نشان می‌دهد که دوره تقابل توسعه و محیط زیست با یکدیگر سپری شده و امروز دوره مدیریت محیط زیست بر توسعه است.

وی افزود: محیط زیست با چالش‌ها و بحران‌های جدی در جای جای کشور مانند آلودگی هوا، آب، خشک شدن تالاب‌ها، کاهش تنوع زیستی و ... مواجه است اما مباحث زیست‌محیطی از نظر توجه دولت و مجلس در جایگاه خوبی قرار دارد و حضور و مشارکت مردم تکمیل کننده این زنجیر است.

*قزوین از نظر زیست‌محیطی می‌تواند الگو شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: فقط نیروگاه شهید رجایی شرایطی را به وجود آورده و مشکلات ناشی از آن مانند آلایندگی صنایع، حفظ باغ‌ها، فضای سبز، تنوع زیستی باید مورد توجه قرار گیرد اما با وجود این مسایل قزوین می‌تواند در حوزه زیست‌محیطی برای دیگر استان‌های کشور الگو شود.

ابتکار اضافه کرد: مدارس سبز که امروز در شهر قزوین افتتاح شد می‌تواند الگوی زیبایی از مراکز آموزشی باشد که آموزش‌های ویژه در خصوص مسائل زیست محیطی می‌دهد و دانش آموزان در سطح ویژه آموزش می‌بینند.

وی اضافه کرد: اگر معلمان نیز به صورت تخصصی در این زمینه آموزش ببینند، کمک زیادی به گسترش فرهنگ حفاظت از محیط زیست می‌شود.

معاون رئیس جمهور عنوان کرد: آن گونه که از شواهد بر می‌آید به دلیل پایین بودن تعداد خودروها و ترافیک نسبتا خوب قزوین شرایط زیست محیطی و وضعیت آلودگی هوا در این استان زیاد بد نیست اما صنایع متعدد آسیب‌پذیر و تهدید است پس قزوین باید بر اساس برنامه‌های مطالعه شده آلودگی هوا را با طرح موضوع و پیگیری آن در شورای برنامه ریزی استان کنترل کند.

ابتکار اضافه کرد: در مجموع قزوین از نظر شرایط محیط زیست در مقایسه با جاهای دیگر کشور که خیلی از آنها شرایط بحرانی دارد، مشکل دارد اما بحرانی نیست.

*زمین‌های کشاورزی قزوین با بده و بستان تغییر کاربری داده می‌شود

استاندار قزوین نیز گفت: دشت قزوین به تعبیر مقام معظم رهبری طی سفر ایشان به استان که در سال 82 صورت گرفت، در کشور بی‌نظیر است و مشابه آن در ایران وجود ندارد.

مرتضی روزبه در پاسخ به یکی از فعالان موسسات مردم نهاد در عرصه حفاظت محیط زیست مبنی بر چرایی تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی دشت قزوین به زمین‌های شهری و صنعتی افزود: این زمین‌ها با رابطه و بده و بستان تغییر کاربری داده می‌شود و ما هم به شدت نگرانیم و از مدت‌ها قبل به دنبال این هستیم که مجوز راه‌اندازی واحدهای صنعتی در زمین‌هایی با خاک مناسب کشاورزی صادر نشود.

استاندار قزوین ادامه داد: در واگذاری‌های بی‌رویه به صنایع بخش زیادی از زمین‌ها که امنیت غذایی را تامین می‌کرد، در اختیار صنایع قرار گرفت و اکنون بخشی از آن در حال از بین رفتن است.

روزبه عنوان کرد: در صورتی که تفویض اختیار به مدیران استانی صورت گیرد و مدیران منطقه‌ای با وقوفی که به این امور دارند، برای نحوه واگذاری این زمین‌ها تصمیم‌گیری کنند، می‌توان این موضوع را بهتر از گذشته در استان پیگیری و مدیریت کرد.

* تاسیس پژوهشکده محیط زیست در دانشگاه بین‌المللی قزوین

سرپرست دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین پیشنهاد کرد به منظور انجام اقدامات زیست محیطی در سطوح ملی و فراملی پژوهشکده محیط زیست در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین تاسیس شود.

وی اظهار کرد: با حمایت سازمان حفاظت محیط زیست می‌توان در راستای انجام اقدامات زیست محیطی و تلاش برای جلوگیری از آسیب بیشتر آن پژوهشکده مورد نظر را راه‌اندازی و به عنوان یک استان نمونه در این عرصه فعالیت کرد.

سرپرست دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین با بیان اینکه به دنبال توسعه استان آلودگی هوا نیز دارد کم کم احساس می‌شود، ادامه داد: در کنار استان شهرک‌های صنعتی هم وجود دارد که برای استان نعمت است اما باید به مسائل زیست محیطی نیز در عین پرداختن به فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی توجه کرد.

نائینی یادآور شد: فعالان این عرصه بنا به اقتضای حرفه و صنعت خود فعالیت می‌کنند که این موضوع صدمه به محیط زیست و آلودگی هوا را در پی دارد که نیازمند پیشگیری است و این پیشگیری اهتمام ویژه به ساختارها را می‌طلبد.

*پسماندهای روستایی مدیریت جامعی ندارد

در سال‌های گذشته عدد قابل توجهی از پساب‌های صنعتی را داشتیم که توجه مسئولان به آن خوب بود اما باید دانست که در زمینه فاضلاب و پسماندهای روستایی نیز هنوز مدیریت جامعی وجود ندارد و نیازمند اهتمام ویژه است.

وی با بیان اینکه در مسائل مربوط به محیط زیست باید حفاظت آب، خاک و هوا؛ هر سه باهم در نظر گرفته شود و در این حوزه‌ها مسائل گوناگونی وجود دارد، افزود: همه ابعاد زندگی و سوق دادن آن به سوی صنعتی شدن و زندگی کم زحمت، زحمات فراوانی برای جامعه کنونی و نسل آینده از نظر زیست محیطی دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: شجاعت در دفاع از محیط زندگی مردم یکی از ماهیت‌های مدیریت در حوزه حفاظت محیط زیست است که تمام فعالان این عرصه و نیز حوزه سلامت باید به آن توجه داشته باشند.

زینالو تصریح کرد: در توسعه کشور مواردی وجود داشته که به مسائل زیست محیطی توجه نشده که گسترش پسماندها و آلاینده‌های صنعتی و کشاورزی بخشی از تبعات آن است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه در بررسی‌های آمایش سرزمین باید نگاه جامع زیرساختی وجود داشته باشد، عنوان کرد: بزرگترین مشکل امروز در حوزه محیط زیست آلودگی هواست که مسئله قابل توجهی است چراکه حدود 2 درصد از بیماری‌ها به ویژه مشکلات ریوی از آن ناشی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه ذرات معلق موجود در استان قزوین گاهی به 3.5 برابر حد طبیعی می‌رسد، خواستار پرداختن سازمان محیط زیست به این موضوع به صورت جدی و ویژه شد.

زینالو عنوان کرد: در این راستا کتابی در دانشگاه علوم پزشکی قزوین تهیه شده و در آن مسائل زیست محیطی استان و راهکارهای مقابله با آن ارائه شده است که مسئولان محیط زیست می‌توانند از آن برای رفع مشکلات کمک بگیرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین با تاکید بر اهمیت مشارکت دانشگاه‌ها در انجام تحقیقات و طرح‌های محیط زیست اضافه کرد: تعامل اداره‌های کل استان به یکدیگر و دیگر دستگاه‌های مرتبط در جایگاه خاصی قرار گرفته و حضور مسئولان آن ادارات در کارگروه‌ها و کمیته‌های سلامت امنیت غذایی برای رفع مشکلات موثر است.

وی همچنین خواستار حمایت سازمان حفاظت محیط زیست از شورای عالی محیط زیست و شورای عالی امنیت غذایی و نیز در نظر گرفتن پیوست‌های سلامت برای صنایع کوچک و بزرگ و اجرای آن شد.

در این نشست که سیدمحمد مجابی معاون پارلمانی سازمان حفاظت محیط زیست، سیدسعید اسکویی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان و جمعی از مسئولان و فعالان عرصه محیط زیست استان نیز حضور داشتند، برخی از حاضران به بیان دیدگاه‌ها، نظرات، پیشنهادها و مسائل و مشکلات موجود در حوزه محیط زیست پرداختند.

ارائه مشاوره‌های علمی و کارشناسی به صنایع از سوی دستگاه‌های مرتبط، توجه بیش از پیش دولت به مباحث زیست محیطی و اهتمام ملی برای وضعیت دریاچه ارومیه بخشی از مباحث مطروحه از سوی حاضران در این نشست بود.

آمار بازدید: 218 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image