ارتباط مستقیم با 30629 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی رجبی
ایران مدرس اخبار اخبار تحقیق و پژوهش دستیابی محققان کشور به دانش تشخیص ژنتیکی سرطان روده و پستان

دستیابی محققان کشور به دانش تشخیص ژنتیکی سرطان روده و پستان

معاون گروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد از توانمندی این گروه در تشخیص سرطان روده مرتبط با توارث خبر داد.



به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر طیبه حمزه لویی با اشاره به اینکه برخی ژن‌ها در ابتلا به سرطان روده (پولیپ‌های خانوادگی آدنوماتوز) تاثیرگذارند و می‌توانند از پدر و مادر به فرزندان منتقل شوند، اظهار کرد:‌ در صورت ابتلا یکی از افراد درجه یک خانواده به این نوع از سرطان روده می توان دیگر اعضاء خانواده را مورد ارزیابی های ژنتیکی قرار داد.


عضو هیات علمی گروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه پولیپوزکولون یا پولیپ‌های خانوادگی آدنوماتوز (FAP) یک بیماری ژنتیکی است که با ایجاد پولیپ در روده ایجاد می‌شود و ممکن است این پولیپها به سرطان تبدیل شود، خاطرنشان کرد:‌ افرادی که این ژن بیماری را دارند، از همان بدو کودکی مستعد بیماری هستند و با تشخیص زودرس که با آزمایش‌های ژنتیکی صورت می‌گیرد و سپس اقدامات درمانی و پیشگیرانه، می‌توان از ابتلا به سرطان در این دسته از افراد جلوگیری کرد.


حمزه لویی، مشکلات گوارشی، یبوست و انسداد روده را از جمله علائم ابتلا به این بیماری برشمرد و خاطرنشان کرد: در صورت حمایتهای دولتی، تامین هزینه‌های آزمایشگاهی و در قالب طرح‌های غربالگری می‌توان افرادی که اعضای درجه اول خانواده‌ آن‌ها به این بیماری مبتلا هستند را مورد ارزیابی‌های ژنتیکی قرار داد.


معاون گروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه با توانمندی علمی و تشخیصی که در این گروه است، می‌توان بیشتر اقدامات تشخیصی را در آزمایشگاه‌های زیر پوشش دانشگاه انجام داد، خاطرنشان کرد:‌ همچنین در این گروه امکان شناسایی نوعی از سرطان پستان مرتبط با ژنتیک امکان پذیر است.


حمزه لویی تصریح کرد:‌ در صورت تشخیص ژنتیکی سرطان پستان می‌توان اقدامات درمانی و تخلیه بافت را قبل از ابتلا به سرطان انجام داد.

آمار بازدید: 297 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image