ارتباط مستقیم با 30712 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
beikmohammadlou
آموزشگاه
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس آیلتس بهرامی
ایران مدرس اخبار اخبار دانش آموزی آغوش سرد مدارس برای دانش آموزان اردبیل/ سرنوشت نامعلوم بخاری های تابشی (30 آذر 92)

آغوش سرد مدارس برای دانش آموزان اردبیل/ سرنوشت نامعلوم بخاری های تابشی (30 آذر 92)

در حالیکه از دو هفته پیش زمستان اردبیل با دمای منفی 20 درجه آغاز شده برخی مدارس روستایی این استان همچنان فاقد سیستم گرمایشی مطلوب است تا دانش آموزان این مناطق امسال نیز با آغوش سرد مدارس روبرو باشند.به گزارش خبرنگار مهر،امسال بیش از 250 هزار دانش آموز اردبیلی در دو هزار و 800 مدرسه و 11 هزار کلاس درس ساماندهی شده اند تا با بهره گیری از امکانات تحصیلی مدارج علمی خود را سپری کنند، اما این در حالی است که برخی دانش آموزان بویژه در مناطق محروم و روستایی اردبیل در روزهای سرد استان از امکانات گرمایی مناسب محروم هستند.


نبود بخاری و هرگونه سیستم گرمایشی موجب شده تا نه تنها محرومیت مانع تحصیل دانش آموزان روستایی شود، بلکه طبیعت نیز در سایه غفلت دستگاه های مسئول به این ممانعت دامن زند.

با وجود اینکه در ابتدای سال تحصیلی تجهیز تمامی مدارس استان به بخاری استاندارد وعده داده شده بود، همچنان برخی مدارس و اولیاء دانش آموزان از عدم وجود امکانات استاندارد گرمایشی گلایه مند هستند.

محرومیت مدارس روستایی از بخاری های استاندارد

انتقاد از نحوه توزیع بخاری ها در حالی است که مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل در ابتدای سال تحصیلی خرید هزار دستگاه بخاری و توزیع آن را وعده داد.

احمد محمودزاده تاکید کرده بود به مانند سال گذشته امسال نیز هزار دستگاه بخاری نفت سوز و گاز سوز خریداری شده و به مدارس تحویل شده است.



این در حالی است که برودت هوا طی روزهای اخیر و الزام مدارس به استفاده از بخاری موجب شد کمبود سیستمهای گرمایشی در مدارس عیان شده و وعده هایی که می توانست تا پایان سال شهروندان را نسبت به توزیع عادلانه امکانات امیدوار کند، محقق نشود.

سرنوشت نامعلوم بخاری های تابشی

در عین حال آموزش و پرورش استان با همکاری نوسازی مدارس استان در طرح جدیدی خبر از خرید بخاری های تابشی و توزیع آن در مدارس داده است.

بخاری تابشی با هدف استاندارد سازی و ایمن سازی گرمایش مدارس برای اولین بار در مدارس اردبیل نصب شده تا یکی از سردسیرترین استان های کشور روی خوش گرما را در کلاس های درس مهمان کند.

با این وجود علاوه بر تناقض در تعداد این بخاری ها که در اظهارات مختلف گاهی 500 و گاهی 700 مورد عنوان شده، هم اکنون برخی از مدارس روستایی از عدم وجود سیستم گرمایشی از جمله بخاری های تابشی خبر می دهند.

براساس تاکیدات مسئولان متولی مدارس و آموزشی قرار بود بخاری های تابشی با اولویت ویژه در مناطق محروم و مدارس کم جمعیت از جمله یک، دو و سه کلاسه نصب شود. موضوعی که در پی اعتراض برخی مدارس روستایی مبنی بر نداشتن سیستم گرمایشی با چالش مواجه شده است.

مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان اردبیل در پی اظهارات اخیر روستاییان یکی از روستاهای بیله سوار در برنامه صدای مردم که از سیمای مرکز اردبیل پخش می شود، اظهار داشته است که در حال حاضر بخاری تابشی در انبار این دستگاه اجرایی موجود است و اگر درخواستی باشد، نصب می کنیم.

مدارس فاقد بخاری لوله کشی، گاز ندارند!

یاور وحدتی پور نبود سیستم گرمایشی مناسب در برخی مدارس را به دلیل عدم وجود گازرسانی در این روستاها عنوان کرد و افزود: در صورتی که مدرسه ای فاقد بخاری باشد، دلیل آن به دلیل عدم گازرسانی است.

براساس آمار ارائه شده از سوی شرکت گاز استان اردبیل هم اکنون تنها 56 درصد از جمعیت روستایی و 401 روستا از هزار و 700 روستای اردبیل لوله کشی گاز دارند.

اما بخاری های تابشی به دلیل استفاده از برق می توانست راه حل جایگزین مناسبی برای بخاری خای نفتی و حتی گازی باشد که به نظر می رسد بیشتر این بخاری ها همچنان با مشکل نصب مواجه بوده و در انبارها خاک می خورد.

این در حالی است که مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان پیش از این با اذعان به اینکه 34 درصد از مدارس منطقه از سیستم گرمایشی نفتی برخوردارند، هدف از خرید بخاری های تابشی را کاهش دامنه آسیب ناشی از بخار نفتی در مدارس عنوان کرده بود.



استانداردسازی که در وعده ها گم شد

با وجود اینکه مدیر کل آموزش و پرورش در اظهارات مختلف بویژه در پی آتش سوزی سال گذشته مدرسه ای در مشگین شهر نسبت به استاندارد بودن بخاری های مدارس استان اطمینان داده بود، اما با برودت شدید هوا در روزهای پاییز به نظر می رسد مشکلات استاندار سازی بخاری های مدارس همچنان لاینحل باقی مانده است.

بطوریکه بار اصلی آن به دوش مدارس محروم و روستایی بوده و به دلیل گازرسانی محدود به روستاها برخی دانش آموزان بدون وجود بخاری استاندارد و سیستم گرمایشی مناسب در مدرسه تحصیل می کنند.

از سوی مدیر عامل شرکت گاز استان اردبیل اجرای 60 پروژه گازرسانی به روستاها را منوط به تامین اعتبار آن عنوان می کند و معتقد است تنها در صورتی می توان عملیات پوشش گازی را ادامه داد که اعتبارات آن تامین شود.

اما اینکه غفلت از تامین امکانات اولیه برای دانش آموزان آیا به دلیل کمبود اعتبارات است و یا ضعف مدیریت در تخصیص بهینه امکانات موجود، سئوالی بود که پاسخی برای آن پیدا نشد.

...........................

گزارش: ونوس بهنود

آمار بازدید: 221 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image