ارتباط مستقیم با 30644 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی رجبی
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
ایران مدرس اخبار سایر اخبار تحول در علوم انسانی نیازمند تحول در روش‌های پژوهشی است (20 آذر 92)

تحول در علوم انسانی نیازمند تحول در روش‌های پژوهشی است (20 آذر 92)

رئیس پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق(ع) گفت: اگر می‌خواهیم در حوزه تحول در علوم انسانی موفق شویم، باید در روش‌های پژوهشی، تحول ایجاد کنیم تا این پژوهش‌ها و نتایج آنها کاربردی شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام سیدجمال‌الدین میرمحمدی رئیس پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق (ع) در نشست خبری ظهر امروز به منظور تبیین کارکردهای پژوهشی سپاه و برنامه‌های این پژوهشکده در هفته پژوهش و فناوری اظهار داشت: این پژوهشکده تا کنون اقداماتی را در راستای تحول در علوم انسانی و تبیین فعالیت‌های علوم اسلامی انجام داده است.

وی افزود: ما از سال 59 شروع به کار کردیم و زیر نظر آیات عظام طاهری خرم‌آبادی،‌احمدی‌میانجی، شهید محلاتی و آیت‌الله فاکر فعالیت خود را ادامه دادیم.

میرمحمدی ادامه داد: انجام پژوهش‌های بنیادی،‌کاربردی و توسعه‌ای در حوزه علوم انسانی و اسلامی تهیه و تالیف مواد آموزشی مورد نیاز سپاه و سایر نیروهای مسلح در حوزه علوم اعتقادی، سیاسی و فرهنگی و تربیت پژوهشگران مومن و معتقد به آرمان‌های انقلاب اسلامی از ماموریت‌های اساسی این پژوهشکده است.

وی با بیان اینکه 4 مرکز علمی زیرمجموعه پژوهشکده امام صادق است، گفت: ما یک مجله علوم سیاسی و روابط بین‌الملل را منتشر و سه فصلنامه علمی و آموزشی را در دستور کار داریم. همچنین علاوه بر این مجلات سه مجله مختص روحانیون، مربیان و فرماندهان نیروهای مسلح تهیه می‌کنیم.

رئیس پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق (ع) افزود: این پژوهشکده در حوزه‌های مختلف 570 کتاب مطالعاتی و 630 متن آموزشی به نیروهای مسلح ارائه داده است.

میرمحمدی با بیان اینکه پژوهشکده از اساتید مجرب حوزه و دانشگاه بهره مند است، گفت: اکنون 30 هزار جلد کتاب فارسی، عربی و لاتین در کتابخانه پژوهشکده موجود است.

وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: ما در سال 91 و 92 توانستیم 96 متن آموزشی برای نیروی انتظامی، 7 متن برای وزارت دفاع و 22 متن برای سپاه تهیه کنیم و 9 متن هم برای ارتش در دست تدوین داریم.

رئیس پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق (ع) اظهار داشت: در سال 91 هفتاد و دو نمایشگاه و در سال 92 نود و سه نمایشگاه تا کنون در استان‌های مختلف برپا کرده‌ایم.

میرمحمدی با اشاره به اقدامات دیگر پژوهشکده اظهار داشت: ما توانستیم 15 نرم‌افزار تولید کنیم و همچنین با ایجاد سایت طوبی تمامی متون و محتویات تولید شده پژوهشگاه در دسترس مخاطبان قرار دارد. از طرف دیگر سایت جوابگو برای پاسخگویی به صورت آنلاین و آفلاین به مراجعین برای رفع شبهه سیاسی، اعتقادی، فقهی و فرهنگی راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه پژوهشکده در حوزه تربیت پژوهشگران مورد نیاز تا کنون یک دوره کارشناسی ارشد مدیرت تحقیقات را برگزار کرده است، گفت: در سال آینده رشته جدیدی به نام پژوهشگری و نویسندگی خلاق را با همکاری وزارت علوم و مراکز دانشگاهی راه‌اندازی می‌کنیم که اکنون طراحی دوره و سرفصل‌های آن انجام شده است.

رئیس پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق (ع) افزود:این رشته جدید در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا است و دارای گرایش‌های قرآن و احادیث، علوم سیاسی، تاریخ و تمدن اسلامی، فرهنگی اجتماعی و دفاعی امنیتی است.

میرمحمدی با بیان اینکه ما به دنبال ایجاد هسته دانا و شبکه توانا هستیم،‌گفت: برای تحول در علوم انسانی باید مراکز علی پژوهشی خود را به عنوان هسته دانا بدانند و بتوانند از شبکه بزرگ حوزه و دانشگاه بهره ببرند.

وی با بیان اینکه انجام پژوهش‌های بنیادین از وظایف اصلی ماست،‌گفت: ارتقاء پژوهشکده به پژوهشگاه در دستور کار است که با موافقت وزارت علوم و تصویب ستاد کل نیروهای مسلح در آینده‌ای نزدیک عملیاتی می‌شود.

رئیس پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق (ع) ادامه داد: همچنین توسعه کتابخانه دیجیتال با هزار عنوان کتاب ترجمه آثار پژوهشکده به زبان عربی و لاتین و ایجاد پژوهشگاه مجازی برای بسیج و ارتش 20 میلیونی از برنامه‌های آتی پژوهشکده است.

میرمحمدی با اشاره به برنامه‌های پژوهشکده در هفته پژوهش وفناوری اظهار داشت: این هفته از 23 آذر ماه آغاز می‌شود و تا 28 ادامه دارد که در روز شنبه نشست علمی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در پژوهشکده برگزار می شود.

وی افزود:‌در روز بعد دیداری با مراجع عظام برای معرفی فعالیت‌های پژوهشکده صورت می‌گیرد. همچنین در روز 25 آذر ماه جلسه مهمی با کلیه نیروهای مسلح و اساتید و پژوهشگران پژوهشکده و با حضور آیت‌الله کعبی برگزار می‌شود. ارائه نرم‌افزارها و رونمایی از برنامه‌های فناورانه پژوهشکده و همچنین نقد کتاب دولت در عصر غیبت از دیگر برنامه‌های این هفته است.

رئیس پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق (ع) تاکید کرد: مراسم اختتامیه نیز روز پنجشنبه با حضور آیت‌الله خاتمی در حوزه علمیه قم و مراکز پژوهشی برگزار می‌شود.

میرمحمدی ادامه داد: در روز 25 آذر ماه از یک پروژه تحقیقاتی با عنوان جنگ نرم در 4 جلد به همراه نرم‌افزار رونمایی می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بحث تحول در علوم انسانی مقدماتی را نیاز دارد که شاید آن را فراهم نکرده باشیم، گفت: یکی از آنها تدوین مبانی تحول است که صورت نگرفته. همچنین تحول در روش‌های پژوهش باید انجام شود. اگر می‌خواهیم در حوزه تحول در علوم انسانی موفق شویم، باید تحولی در روش‌های پژوهشی ایجاد کنیم که این پژوهش‌ها و نتایجش کاربردی شود.

میرمحمدی با بیان اینکه یکی دیگر از حلقه‌های مفقوده بحث روش‌شناسی علوم است، گفت: در صورتی که ما این سه کار را انجام دهیم و با یک حرکت جهادی آن را ادامه دهیم، ظرف 10 سال آینده قدم‌های خوبی را در مراکز علمی و حوزه خواهیم برداشت.

وی در ادامه با اشاره به ارتباط پژوهشکده امام صادق با کشورهای خارجی اظهار داشت: این ارتباط به دلیل درخواست آنها بوده و ما با کشورهای اندونزی، هندوستان، پاکستان، بحرین، لبنان و عراق ارتباط داریم و نیازمندی‌هایشان را در این حوزه برطرف می‌کنیم.

رئیس پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق (ع) خاطرنشان کرد: پژوهشکده وظیفه خود می‌داند که برای تبیین، ترویج و توسعه فرهنگ دفاع مقدس تلاش کند و تاکنون بیش از 100 عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس منتشر کرده است.

میرمحمدی با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم پروژه مکتب دفاعی اسلام را تدوین کنیم، خاطرنشان کرد: این پروژه‌ای است که شاید 20 سال طول بکشد و شامل 30 تا 40 جلد کتاب است که یک مرجع در آینده خواهد بود و برای حفظ و سلامتی کشور در آینده مفید است.

وی با اشاره به کتبی که تا پایان سال توسط پژوهشکده منتشر می‌شود، گفت: کتب پاسدار مطلوب بایسته‌های ساخت و ساز مبتنی بر مبانی اسلام، امنیت در قرآن و حدیث، خانواده مطلوب و اصول و اهداف پژوهش‌های تحقیقی از دیدگاه مقام معظم رهبری در سال آینده ارائه می‌شود.

میرمحمدی در پایان اظهار داشت: پروژه‌های پلیس مسلمان مطلوب، سازمان مطلوب، ارائه مدل و بانک اسلامی، فقه سازمان‌های دفاعی، مهندسی فرهنگی سازمان‌های دفاعی و ارائه مدل و الگوی سبک زندگی اسلامی از جمله پروژه‌هایی است که در دستور کار سال آینده قرار دارد.

آمار بازدید: 309 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image