ارتباط مستقیم با 30721 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
آموزشگاه
تدریس ریاضی رجبی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
ایران مدرس اخبار اخبار علوم پزشکی اثرات طرح "ریفرم" در آموزش دانشجویان پزشکی از نگاه یک استاد دانشگاه (1 آذر 92)

اثرات طرح "ریفرم" در آموزش دانشجویان پزشکی از نگاه یک استاد دانشگاه (1 آذر 92)

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه طرح ریفرم تنها شیوه‌های آموزشی را تغییر داده است، گفت: لازم است این طرح به شکل کامل اجرا شود.



دکتر پیروی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه تحقیقات نشان داده است که روش به‌کار گرفته شده در طرح ریفرم نسبت به روش‌های‌ گذشته دارای جنبه‌های مثبتی است، اظهار کرد: لازم است این طرح به طور کامل اجرا شود، چرا که از برنامه‌ای که برای طرح ریفرم تدوین شده است تا به حال درصدی از آن اجرا شده است.


وی افزود: در ظاهر ممکن است به نظر برسد که این طرح به طور کامل اجرا شده است، اما در باطن جنبه‌های مختلف آن هنوز اجرا نشده است، چرا که در صورت اجرای کامل و ارتقا این طرح نتایج آن بهتر مشخص می‌شود.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه روش جدید به‌کار گرفته شده در ارائه آموزش ‌های پزشکی موجب می‌شود دانشجویان نسبت به دانشگاه‌های دیگر زودتر وارد جامعه شده و با مسائل درمانی آشنا شوند، تصریح کرد:‌ بحث مطابقت آموزش‌ها با نیازهای جامعه بیش از هر چیز به محتوای درسی آموزش‌های پزشکی مربوط می‌شود.


پیروی با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به نیازهای جامعه تغییرات زیادی در محتوای درسی ایجاد شده است، خاطر نشان کرد: در گذشته شهرستان‌ها با مشکل کمبود جراح زنان مواجه بود و جراح عمومی بخش‌هایی چون سزارین را برعهده می‌گرفت، در حالی‌که امروز نیازهایی که در جامعه در زمینه پزشکی وجود داشت، کاهش یافته و با تیم حمل و نقل موجود در شهرستان‌های کوچک نیز ارائه خدمات درمانی تسهیل شده است.


وی همچنین با تاکید بر اینکه در حال حاضر آمار و برنامه مشخصی مبنی بر اینکه آموزش‌های پزشکی تا چه میزان نیازهای جامعه را برطرف کرده است، وجود ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر تعداد دانشجو با نیازهای جامعه مطابقت ندارد و همین امر باعث شده که تعداد پزشکان بیکار افزایش یابد.


وی افزود: در کنار تعداد بالای پزشک، بسیاری از این افراد به دلیل محدودیت‌ها و کمبود در آمد حاضر به ارائه خدمت در شهرستان‌ها نیز نمی‌شوند، در واقع مشکل موجود در شهرستان‌ها مشکل علمی نیست، بلکه مربوط به مسائل اجرایی می‌شود.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با بیان اینکه امکانات آموزشی در حال حاضر به شکل قابل قبول در دانشگاه شهید بهشتی موجود است، گفت: ممکن است این امکانات در حد ایده آل نباشد، اما با این حال شرایط در حدی است که دانشجویان می‌توانند به عنوان یک پزشک توانا تربیت شوند.


پیروی با اشاره به اینکه در بحث آموزش‌های تخصصی پزشکی لازم است سیاست‌گذاری‌ها اصلاح شود، تصریح کرد: برای مثال در حال حاضر بیش از نیاز کشور، دانشگاه‌ها به تربیت جراح می‌پردازند که این امر باعث افزایش بیکاری پزشکان می‌شود.


وی با بیان اینکه مشکل کمبود پزشک در شهرستان‌ها با افزایش تعداد فارغ التحصیلان حل نمی‌شود، گفت: در حال حاضر تلاش می‌شود فارغ التحصیلان را برای گذراندن طرح به شهرستان‌ها بفرستند و از این طریق مشکل کمبود پزشک را برطرف کنند، در حالیکه این مشکل با افزایش امکانات در شهرستان و ایجاد فضای مناسب برای پزشکان کاهش پیدا می‌کند.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه افزایش تعداد دانشجویان پزشکی پس از گذشت چندین سال باعث ایجاد بحران در جامعه پزشکی و افزایش بیکاری شده است، تصریح کرد: لازم است در زمینه ایجاد تناسب بین پزشک و نیاز جامعه برنامه‌ای تدوین شود و سیاست گذاری‌ها در این زمینه تغییر کند، با این حال تغییر‌های مداوم در مدیریت باعث شده فرصت پیگیری این مسئله به وجود نیاید.


پیروی با تاکید بر اینکه تفاوت بیمارستان‌های تهران و سایر شهرستان‌ها تنها به کمبود امکانات محدود نمی‌شود، اظهار کرد: یکی دیگر از دلایل عدم تمایل پزشکان به خدمت در شهرستان‌ها تفاوت‌های درآمدی است، زیرا بخش خصوصی در شهرستان‌ها ضعیف تر است و پزشکان معمولا در بخش‌های دولتی مشغول به کار می‌شوند.

کلمات کلیدی: آموزش دانشجویان پزشکی، آموزش پزشکی، تغییرات آموزش پزشکی

آمار بازدید: 308 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image