ارتباط مستقیم با 30646 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی رجبی
beikmohammadlou
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
ایران مدرس اخبار اخبار تحقیق و پژوهش ساخت دستگاهی برای آسیاب مواد مختلف شیمیایی (10 آبان 92)

ساخت دستگاهی برای آسیاب مواد مختلف شیمیایی (10 آبان 92)

محققان ایرانی برای ریز دانه کردن و آسیاب کردن مواد مختلف شیمیایی، معدنی، داروسازی و آزمایشگاه‌ها و مراکز پژوهشی موفق به طراحی و ساخت دستگاهی به نام آسیاب گلوله‌ای سیاره‌ای شدند.


حمید فراهانی محقق ایرانی و مجری طرح «آسیاب گلوله‌ای سیاره‌ای» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، گفت: دستگاه آسیاب سیاره‌ای گلوله‌ای مانند سیاره‌های منظومه شمسی دارای 2 محفظه است یعنی 2 حرکت وضعی و انتقالی دارد.

وی با اشاره به نحوه کار این دستگاه عنوان کرد: ابتدا درون دو محفظه دستگاه، به تعداد مساوی گلوله آسیاب کننده ریخته و سپس به مقدار مساوی مواد مورد نظری که باید پودر شوند را درون محفظه‌ها می‌ریزیم، این ذرات می‌توانند در حد نانومتر پودر شوند.

وی ادامه داد: همچنین امکان آلیاژ سازی مکانیکی ذرات مختلف و انجام واکنش‌های شیمیایی در حین آسیاب کردن تحت گاز محافظ نیز در این دستگاه فراهم است.

به گفته وی، این دستگاه ابتدا با روش مهندسی معکوس ساخته شده و پس از برطرف کردن ایرادها موفق به اخذ تائیدیه از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران شده است.

فراهانی اظهار داشت: یکی از مزیت‌های این دستگاه، قابلیت چرخش در جهت معکوس است. زمان‌های چرخش در هر 2جهت و زمان ایست بین این 2 چرخه نیز قابل تنظیم است مثلا دستگاه تا یک ساعت در جهت عقربه‌های ساعت تنظیم می‌شود، 5 دقیقه ایست می‌کند و سپس مجددا یک ساعت در جهت مخالف چرخش می‌کند و این سیکل تا 10 ساعت ادامه پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: در صورت توقف دستگاه توسط اپراتور برای بازدید محفظه یا دلایل دیگر و همچنین قطع برق، برنامه تنظیم شده در حافظه نرم افزار باقی مانده و پس از شروع مجدد، فرایند قبل ادامه می‌یابد.

این محقق ایرانی با بیان اینکه سیستم نرم افزاری و سخت افزاری این دستگاه امکان کار در شرایط کاملا ایمن را فراهم کرده است، اظهار داشت: این دستگاه مجهز به یک سنسور بوده و تا زمانی که در دستگاه باز باشد امکان شروع چرخش وجود ندارد، همچنین در محفظه‌ها به شکلی طراحی شده است که امکان باز شدن آن هنگام چرخش حتی در سرعت‌های بالا نیز غیر ممکن است.

وی گفت: این دستگاه نسبت به نمونه‌های خارجی کوچکتر شده و نوع سیستم به کار برده شده آن نیز متفاوت‌تر است.

به گفته فراهانی، این دستگاه قابل استفاده در صنایع مختلف شیمیایی، داروسازی، رنگ سازی، سرامیک، معدنی، متالوژی، آزمایشگاه های صنعتی، دانشگاهی و مراکز پژوهشی است.

کلمات کلیدی: ساخت دستگاهی، آسیاب مواد مختلف شیمیایی، مواد مختلف شیمیایی، آسیاب

آمار بازدید: 244 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image