ارتباط مستقیم با 30648 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی رجبی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
ایران مدرس اخبار اخبار علوم پزشکی شیوه جدید دانشگاه علوم پزشکی تهران برای انتخاب روسای دانشکده‌ها (7 آبان 92)

شیوه جدید دانشگاه علوم پزشکی تهران برای انتخاب روسای دانشکده‌ها (7 آبان 92)

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به قدمت دانشکده دندانپزشکی این دانشگاه، گفت: این دانشکده با توجه به پتانسیل‌های زیادی که دارد در حال حاضر در جایگاه مورد انتظار قرار نگرفته است.



به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر جعفریان در مراسم تودیع و معارفه رییس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به روش جدیدی که در تعیین رییس این دانشکده به کار گرفته شده بود، تصریح کرد: به کار گرفتن این روش و نظرسنجی از اساتید دانشگاه به عبارتی دردسرهای زیادی داشت با این حال لذت بخش بود به این دلیل که فکر می‌کنیم در آینده با اصلاح و بازبینی این روش نتیجه خوبی می‌توان گرفت.


وی با بیان اینکه در حال حاضر روشی که برای انتخاب رییس دانشکده دندانپزشکی به کار گرفته شد، طرح کاملی نبود، گفت: این تنها یک شروع بود. نظریه این طرح در حال تکمیل است تا یک یا دو ماه آینده این طرح تکمیل شده و به نظر سنجی اعضای هیات علمی گذاشته می‌شود.


جعفریان با اشاره به انتقاداتی که از این طرح صورت گرفته بود، تصریح کرد: آنچه باید در نظر داشت روش بکارگیری انتخابات و یا انتصاب مطلق هیچ یک روش‌های ارجحی نیست و استفاده از ترکیب این دو و در نظر گرفتن مقبولیت داخلی فرد و توانایی‌های اجرایی آن روش مناسبی است، بنابراین سیری که برای انتخاب رییس دانشکده دندانپزشکی در نظر گرفته شده بود آن است که فردی انتخاب شود که علاوه بر مقبولیت عمومی امکان همراهی با نظام دانشگاه را نیز داشته باشد.


وی افزود: این طرح کاستی‌هایی داشت اما در عین حال نتیجه خوبی داشت، همچنین در حال تکمیل و اصلاح است.


رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با اشاره به قدمت دانشکده دندانپزشکی، اظهار کرد: بنده معتقدم این دانشکده جایگاهی را که باید داشته باشد ندارد، با این حال پتانسیل زیادی برای پیشرفت و ارتقای جایگاه دارد. با توجه به اینکه مشکل فیزیکی این دانشکده در ساختمان جدید حل شده است، برنامه‌ریزی‌هایی لازم است تا از لحاظ کیفی ارتقا پیدا کند.



دانشکده دندانپزشکی در حال حاضر از نظر رتبه وضع خوبی ندارد


وی با اشاره به اینکه دانشکده دندانپزشکی حدود هشت درصد هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و شش درصد دانشجوی این دانشگاه را در خود جای داده است، تصریح کرد: این امر نه نشاندهنده اهمیت کم و نه زیاد این دانشکده است. دانشکده دندانپزشکی در حال حاضر از نظر رتبه وضع خوبی ندارد و باید بازبینی شود، البته این دانشکده در برخی از گروه‌ها توانسته رتبه خوبی کسب کند، اما در برخی گروه‌ها رتبه علمی کسب نکرده است، همچنین این موضوع در سال‌های گذشته در دانشکده پزشکی مطرح بود که اصلاح شد.


وی همچنین با اشاره به بحث کمبود ظرفیت دانشکده دندانپزشکی جهت پذیرش دانشجو، گفت: نگاه وزارت بهداشت نیز این است که نباید افزون بر ظرفیت موجود در هر دانشگاه دانشجو پذیرفت و کیفیت باید در اولویت قرار گیرد.



لزوم نیازسنجی ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی


جعفریان با تاکید بر اینکه باید ضمن توجه به رشد کمی این رشد متناسب با کیفیت و پژوهش صورت گیرد، تصریح کرد: البته دانشگاه تنها می‌تواند ظرفیت خود را به وزارت بهداشت اعلام کند اما وزارت بهداشت است که برای پذیرش دانشجو تصمیم می‌گیرد.


رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به لزوم نیازسنجی در کشور و تناسب آن با پذیرش دانشجو، اظهار داشت: در حال حاضر دانشکده دندانپزشکی حدود 4.5 درصد پژوهش دانشگاه تهران را انجام می‌دهد و حدود دو درصد از مقالات این دانشگاه نیز از دانشکده دندانپزشکی است، اما با این حال این دانشکده می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد.



احتمال دارد حدود 30 درصد از بودجه دانشگاه محقق نشود


وی همچنین با بیان اینکه با توجه به ظرفیت کمبود بودجه و مشکلات زیاد دانشکده دندانپزشکی، تصریح کرد: دکتر بیات (رییس جدید دانشکده دندانپزشکی) مسئولیت زیادی را پذیرفته است. در حال حاضر در وضعیتی هستیم که از نظر بودجه با مشکل مواجه‌ایم و احتمال دارد حدود 30 درصد از بودجه دانشگاه محقق نشود.


جعفریان ادامه داد: رئیس دانشکده دندانپزشکی ضمن توجه به برنامه چهارساله خود باید در ارتباط با ارتقای جایگاه این دانشکده نیز برنامه ریزی کند.



باید سرانه هزینه آموزشی دانشجویان دندانپزشکی تعیین شود


رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه طرح کارشناسی سرانه بودجه برای هر دانشجو طرح مناسبی است، تصریح کرد: من نیز با کارشناسی سرانه موافقم، اما اگر این کارشناسی درست صورت گیرد احتمالا بودجه‌ای نزدیک به سه برابر بودجه کل دانشگاه برای دانشکده دندانپزشکی مورد نیاز است، اما در هر صورت این کارشناسی باید انجام شود و به طور رسمی اعلام شود که برای آموزش هر دانشجو با کیفیت مناسب چه میزان بودجه نیاز است و هرچقدر از این بودجه کاسته شود، از کیفیت نیز کاسته خواهد شد.


وی همچنین با اشاره به اینکه ارتقای خدمات درمانی نیز امری ضروری است، اظهار کرد: لازم است در این مورد یک رویکرد کارشناسی پیشنهاد و ارائه شود،‌ انتظار می‌رود درآمد اقتصادی دانشکده دندانپزشکی کفاف هزینه‌های این دانشگاه را بدهد، اما این امر در صورتی محقق است که ساز و کارهای درستی به کار گرفته شود.


جعفریان همچین با اشاره به ضرورت جذب هیات علمی با تناسب با نیازهای دانشکده، گفت: علاوه بر بازبینی دوره‌های آموزشی این دانشکده لازم است در رابطه با ارتباط پژوهش و آموزش نیز اعضای هیات علمی برنامه ریزی کنند. فعالیت‌های پژوهشی مستقل از آموزش موفقیت آمیز نیست و در صورتی پژوهش موجب شکوفایی می‌شود که دانشجو در پژوهشکده‌ها مشغول به کار باشد که این امر نیز نیازمند سازماندهی است.


رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین با اشاره به ایجاد فضای امید و اعتدال در کشور، خاطر نشان کرد:‌ لازم است با استفاده از فضای مثبتی که در دانشکده دندانپزشکی نیز ایجاد شده است و از افراد این دانشکده آماده فعالیت و پرانرژی هستند، استفاده شود، همچنین برنامه‌ریزی‌های عملیاتی به گونه‌ای انجام شود که اعتدال رعایت شود.


وی افزود: لازم است انتظارات به صورت معقول باشد چرا که مشکلاتی که طی سال‌های طولانی به وجود آمده در کوتاه مدت حل نمی‌شود.


جعفریان با اشاره به ضرورت رعایت احترام متقابل در حین انجام وظیفه، گفت: رعایت احترام در دانشگاه تهران همواره یک ارزش بوده است، در حالی که همیشه اختلاف سلیقه‌هایی وجود دارد، لازم است فضای سالم را حفظ کرد و به یکدیگر احترام گذاشت.


رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه بهترین خدمات درمانی با قیمت مناسب در دانشکده دندانپزشکی این دانشگاه ارائه می‌شود، گفت: در این دانشکده خدمات توسط پزشکان متخصص ارائه شده و بهره‌برداری از این امکان می‌تواند به گونه‌ای باشد که در عین حال به بحث آموزش نیز توجه شود.


وی با اشاره به قدمت دانشکده دندانپزشکی تهران به عنوان قدیمی‌ترین دانشکده دندانپزشکی کشور، خاطر نشان کرد: امیدوارم در مدت مدیریت جدید این دانشکده تحولاتی ایجاد شود که این دانشکده را به بهترین دانشکده در سطح منطقه تبدیل کرده و بتواند جایگاه بین‌المللی کسب کند.


وی با بیان اینکه بخش خدمات دانشکده دندانپزشکی یکی از بهترین بخش‌های این دانشکده است، تصریح کرد: در این دانشکده با توجه به اینکه عموما خدمات دندانپزشکی تحت پوشش بیمه‌ها نیست خدمات به بهترین قیمت‌ها ارائه می‌شود.


‌جعفریان با بیان اینکه در بیشتر کشورهای دنیا نیز خدمات دندانپزشکی تحت پوشش بیمه‌های خصوصی انجام می‌گیرد،‌ گفت: هزینه‌ این خدمات بسیار زیاد است. دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران با بهره‌برداری از ساختمان جدیدی که دارد می‌تواند در کنار ارائه سرویس به بحث آموزش نیز بپردازد.


رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین با اشاره به اینکه خدمات دندانپزشکی ذاتا تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد، افزود: بخشی از این خدمات همچون بخش اورژانس در حال حاضر تحت بیمه ‌است که این خدمات در دانشگاه نیز تحت پوشش بیمه انجام می‌شود، البته در خصوص تحت پوشش بیمه قرار دادن خدمات دیگر نیز صحبت‌هایی انجام شده اما با توجه به هزینه زیاد خدمات دندانپزشکی انجام این امر مشکل است.


وی در ادامه با اشاره به اینکه بیمارستان‌های آموزشی کشور به عنوان مراکز آموزش و درمان شناخته می‌شوند، خاطر نشان کرد:‌ در حال حاضر دانشکده دندانپزشکی تنها از جهت آموزشی صرف تعریف می‌شود که این تعریف باید تغییر کند و درمان نیز به شکل درست دیده شود. سازوکارهایی برای این امر در نظر گرفته‌ایم که دانشکده دندانپزشکی را نیز به عنوان یک مرکز درمانی تعریف کنیم.


جعفریان افزود: در صورتی که این دانشکده به عنوان یک محیط آموزشی صرف تعریف نشود خدمات درمانی بهتری را نیز می‌تواند ارائه کند.

کلمات کلیدی: سرانه هزینه آموزشی دانشجویان دندانپزشکی، ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی، شیوه جدید، دانشگاه علوم پزشکی تهران، انتخاب روسای دانشکده‌ها

آمار بازدید: 405 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image