ارتباط مستقیم با 30620 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
beikmohammadlou
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس آیلتس بهرامی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه نظام آموزش عالی، برنامه‌ریزی برای جذب دانشجو ندارد/دلایل بی‌انگیزگی دانشجویان علوم قرآنی (7 مهر 92)

نظام آموزش عالی، برنامه‌ریزی برای جذب دانشجو ندارد/دلایل بی‌انگیزگی دانشجویان علوم قرآنی (7 مهر 92)

عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به چالش‌های آموزش عالی کشور، گفت: تربیت دانشجو باید متناسب با نیازهای جامعه و بازار کار صورت گیرد.



ابراهیم شفیعی سروستانی در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه برنامه‌ریزی آموزشی در کشور متناسب با نیازها و کاربردها نیست، تصریح کرد: تنها به منظور جذب دانشجو و پاسخگویی به سیل فراوان افرادی که می‌خواهند آموزش عالی را فرا بگیرند، تنظیم شده است.


وی با تاکید بر اینکه در نظام آموزش عالی طراحی و برنامه‌ریزی برای جذب دانشجو در رشته‌های مختلف وجود ندارد، اظهارکرد: یعنی تعداد ظرفیت‌های جذب دانشجو بدون در نظر گرفتن نیازهای جامعه تعیین می‌شود و تنها پر کردن صندلی‌ها ملاک است و جنبه اشتغال این دانشجویان نادیده گرفته شده است.


عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه در رشته‌های قرآنی نیز دانشجویان برای حوزه‌های کاربردی نظیر انجمن‌های محلی، جلسات خانگی و فعالیت‌هایی از این قبیل تربیت نمی‌شود، گفت: بخشی از نیازهای کاربردی در رشته علوم قرآنی صرفا نیازهای دستوری کلاسیک نیست و دانشجویان باید در رشته‌های قرآنی به گونه‌ای تربیت شوند که بتوانند آموزه‌های قرآنی را به صورت کاربردی در اختیار مردم قرار دهند که متاسفانه در حال حاضر به این امر توجه لازم نمی‌شود.


سروستانی با بیان اینکه اکثر دانشجویان قرآنی قصد اشتغال در آموزش و پرورش را دارند، تصریح کرد: به دلیل اینکه آموزش و پرورش از این رشته‌ها اشباع شده و ظرفیت جذب ندارد به همین دلیل دانشجویان کارشناسی به این نتیجه می‌رسند که کاری برای انجام دادن ندارند.


وی افزود: حتی جذب دانشجوی علوم قرآنی در مقطع دکتری نیز برای دانشگاه‌ها محدود است و این مسئله باعث سرخوردگی دانشجویان این رشته شده است که باید تصمیمات کارشناسی جدی در این زمینه گرفته شود.


وی گفت: دانشجوی علوم قرآنی قبل از ورود به دانشگاه باید هدف خود را از خواندن این رشته مشخص کند و بداند که این رشته چه خروجی‌هایی را در نهایت برای او به همراه می‌آورد، یعنی کاربردهای متنوعی که در این رشته وجود دارد را به خوبی برای خود تدوین کند و در آن مسیر حرکت کند.


شفیعی با بیان اینکه دانشجویان این رشته نباید این رشته را مانند دیگر رشته‌ها تلقی کنند، گفت: در رشته علوم قرآنی نباید گذراندن واحد درسی برای دانشجو ملاک و هدف قرار گیرد، چرا که امکان ندارد دانشجوی علوم قرآنی چیزی در مورد تفسیر قرآن نداند و یا اینکه سوره‌ای را حفظ نباشد و یا حداقل یک دوره کامل ترجمه قرآنی را فرا نگرفته باشد.


عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به مشکلات رشته علوم قرآنی، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات موجود در این رشته حجم واحدها درسی است، به طوری که دانشجو در دوره تحصیل خود درس‌های متعددی را درباره قرآن نه خود قرآن فرا می‌گیرد.


وی افزود: دانشجویان تمام وقت خود را صرف خواندن مطالبی درباره قرآن اعم از تاریخ قرآن، تاریخ مفسرین قرآن، تاریخ تبیین قرآن و غیره می‌کنند و از پرداختن به خود قرآن باز می‌ماند.


وی با بیان اینکه دانشجو علوم قرآنی باید بتواند به خوبی قرآن را بخواند، تصریح کرد: آنها باید بتوانند در کنار درس‌های درباره قرآن حتی یک دوره ترجمه و تفسیر کامل قرآن را فرا بگیرند، همچنین در ابتدای تحصیل نیز باید ترجمه و تفسیر موردی قرآن را در چند موضوع مختلف آموزش ببیند تا در واقع دانشجو از همان ابتدا با متن و محتوای قرآن آشنا شود.


شفیعی با بیان اینکه در حال حاضر درس‌ها بیشتر درباره قرآن است و نه خود قرآن، تصریح کرد: متاسفانه وابستگی دانشجویان به این رشته خیلی زیاد نیست، چرا که دانشجویان در ابتدا با شوق و شوری وارد دانشگاه می‌شوند، اما زمانی که با این دروس مواجه می‌شوند، انگیزه آن‌ها کاهش می‌یابد و بعد از گذراندن دو ترم تنها گذراندن واحدهای درسی و مدرک برایشان مهم تلقی می‌شود.


عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث در خصوص میزان تمایل جوانان به رشته‌های علوم قرآنی، گفت: با تفکیک آموزش کلاسیک قرآنی در دانشگاه‌ها و گرایش‌های موجود بسیاری از افراد در جامعه فارغ از گرفتن مدرک علاقه‌مند به فراگیری قرآن هستند و بخش قابل توجهی از این حمایت را خانواده‌های فرهنگی شامل می‌شوند که جدا از آموزش کلاسیک و با هدفی مشخص به یک دستاورد ملموس در حوزه تفسیر معانی و مفاهیم قرآنی می‌رسند.


وی افزود: بخش دیگر افرادی هستند که به عنوان یک گرایش دانشگاهی به این رشته نگاه می‌کنند که تعداد آنان نیز زیاد است، همچنین در مقایسه با آقایان و خانم‌هایی که جذب این رشته می‌شوند می‌توان گفت که تعداد خانم‌ها به مراتب بیشتر از آقایان است.


عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه متاسفانه به علت نبود هماهنگی و برنامه‌ریزی دروس قرآنی اکثر دانشجویان بعد از چند سال دچار سرخوردگی می‌شوند، اظهارکرد: آن‌ها به آن چیزی که در انتظاراتشان بوده است نمی‌رسند و از طرف دیگر نیز به علت متناسب نبودن نیاز دانشجویان با متون درسی علوم قرآنی بخش عمده‌ای از دانشجویان به این مشکل روبرو می‌شوند که در جامعه کاری برای انجام دادن ندارند.


وی افزود: به دلیل اینکه کار تعریف شده‌ای برای دانشجویان رشته علوم قرآنی در جامعه تعریف نشده است عده‌ای از دانشجویان پس از فارغ التحصیلی دچار سرخوردگی می‌شوند و چون کاری برایشان وجود ندارد جذب کارهایی می‌شوند که ارتباطی با رشته تحصیلی آنها ندارد.


کلمات کلیدی: نظام آموزش عالی، برنامه‌ریزی برای جذب دانشجو،دلایل بی‌انگیزگی دانشجویان، دانشجویان علوم قرآنی

آمار بازدید: 277 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image