ارتباط مستقیم با 30629 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی رجبی
ایران مدرس اخبار اخبار علوم پزشکی لزوم تغییر در روش‌ پذیرش دانشجو در رشته‌های علوم‌پزشکی (2 مهر 92)

لزوم تغییر در روش‌ پذیرش دانشجو در رشته‌های علوم‌پزشکی (2 مهر 92)

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه تغییر روش‌های پذیرش دانشجو در رشته‌های علوم‌پزشکی امری دشوار است، تصریح کرد: ضعف‌های روش پذیرش دانشجو را می‌توان با جدی‌تر گرفتن روش‌های نگهداری دانشجویان در رشته‌های پزشکی جبران کرد.




طاهره چنگیز در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،با بیان اینکه اکثر دانش‌آموزان برتر علوم‌تجربی، علوم‌پزشکی را به عنوان انتخاب اول برای تحصیلات دانشگاهی خود انتخاب می‌کنند، خاطرنشان کرد: این دانش‌آموزان حتی در صورتی که علاقه چندانی نیز نداشته باشند، ترجیح می‌دهند یکی از رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی یا داروسازی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. همین امر باعث می‌شود رقابت بین متقاضیان افزایش یافته و خطر بی‌عدالتی در استفاده از روش‌های غیرعینی، بیشتر احساس شود.



وی افزود: این در حالی است که استفاده از آزمون تستی نتایج مشخصی به دست می‌دهد و در مقابل ملموس کردن نتایج حاصل مصاحبه چندان امکان‌پذیر نیست، بنابراین با توجه به تعداد زیاد متقاضیان و فاصله کم این افراد، پیامدهای استفاده از روش‌های غیرعینی قابل مدیریت باشد. با این حال در برخی کشورها از ملاک‌هایی چون الزام به داشتن یک سال کار داوطلبانه در خدمت به مردم برای سنجش روحیات، علائق و رفتارهای قبلی در مواجهه با مردم در نظر گرفته می‌شود که این می‌تواند معیار خوبی برای سنجش متقاضیان باشد، اما در ایران چندان عملی نیست.



چنگیز یکی از روش‌های جایگزین برای سنجش توانمندی‌های دانشجویان را استفاده از معیارهای نگهداری به شکل جدی‌تر دانست و گفت: در صورتی که متقاضی شرکت در رشته‌های علوم‌پزشکی ده‌ها مشکل روحی و روانی داشته باشد، به نظر نمی‌رسد جلوگیری از ورود وی به چنین رشته‌هایی ممکن باشد، اما با استفاده از روش‌های نگهداری می‌توان این مشکل را مدیریت کرد، به این شکل که این دانشجویان عزم به رعایت حسن رفتار در طول دوره تحصیل داشته باشند و در صورتی که رفتاری خلاف کدهای اخلاقی‌ و معیارهای مشخص شده انجام دهند، به صورت جدی با آن‌ها برخورد شده و از ادامه تحصیل آن‌ها در این رشته جلوگیری می‌شود، در این صورت آموزش‌های پزشکی در دانشگاه نیز موثرتر خواهد بود.



عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره میزان اطلاع‌رسانی به متقاضیان رشته‌های علوم‌پزشکی پیش از ورود به دانشگاه، تاکیدکرد: بحث اطلاع‌رسانی مشکلی اساسی است که به سال‌های اولیه تحصیل و بی‌توجهی به استعدادهای افراد برمی‌گردد. از ابتدا به کودکان آموزش داده می‌شود که قله اهداف آنها تبدیل شدن به پزشک و مهندس است و سیستم ارزشی به گونه‌ای تنظیم شده که این افراد تست‌زن بار می‌آیند. بنابراین در آینده از دانش‌آموزان نمی‌توان این توقع را داشت که خردمندانه و با در نظر گرفتن تصویر روشن از آینده، رشته دانشگاهی خود را انتخاب کنند.



چنگیز با بیان اینکه به رغم تلاش‌های صورت گرفته در آموزش و پرورش کشور، هدف نهایی که برای افراد تعیین می‌شود، این نیست که یک شهروند خوب باشند، تصریح‌کرد: برنامه‌های آموزش و پرورش روی کاغذ فوق‌العاده خوب است، اما در عمل محصول به دست آمده ازاین نظام افرادی است که تنها چگونگی پاسخگویی به چند تست، آینده آنها را روشن می‌کند که این روش از پایه باید اصلاح شود.

کلمات کلیدی: روش‌ پذیرش دانشجو، رشته‌های علوم‌پزشکی، پذیرش دانشجو، شیوه های پذیرش دانشجو، نحوه پذیرش دانشجو پزشکی، روش‌های پذیرش دانشجو در رشته‌های علوم‌پزشکی

آمار بازدید: 322 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image