ارتباط مستقیم با 30631 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه راه ذکریا
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
تدریس آیلتس بهرامی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی بهمن آبادی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه توضیح در رابطه با شبهات دانشگاه ایرانیان و تشریح روند جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها (2 مهر 92)

توضیح در رابطه با شبهات دانشگاه ایرانیان و تشریح روند جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها (2 مهر 92)

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشریح وضعیت دانشگاه ایرانیان گفت: دانشگاه ایرانیان اساسنامه‌ای ندارد و موافقت اصولی این دانشگاه باید تبدیل به موافقت قطعی می‌شد.


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمدعلی کی‌نژاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست خبری صبح امروز با بیان اینکه پس از 5 سال برای نخستین بار جلسه‌ای برای توضیح عملکرد هیئت عالی جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها برگزار شده است، گفت: سال 86 مصوبه‌ای در مورد جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد که ترکیبی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت اعضای حقیقی و حقوقی عبارت از رئیس نهاد مقام معظم رهبری، وزیر علوم، وزیر بهداشت و نماینده رئیس‌جمهور در هیئت عالی گزینش و همچنین از اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی و دو دبیر هیئت مرکزی جذب و نماینده دانشگاه‌ها در این هیئت حضور دارند.

وی افزود: ساماندهی امور جذب در چارچوب نقشه جامع علمی، عادلانه شدن جذب و جذب اعضای اصلح از اهداف هیئت عالی جذب است.

کی‌نژاد اظهار داشت: هیئت عالی جذب تنها وظیفه سیاست‌گذاری دارد و در امور اجرایی دخالتی نمی‌کند. همچنین هیئت مرکزی جذب نیز وظیفه هماهنگی و نظارت در برخی امور که از طرف هیئت عالی به آن واگذار می‌شود را دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشریح روند جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، عنوان کرد: در هر سال دو بار در ماه‌های شهریور و بهمن‌‌ برای جذب اعضای هیئت علمی فراخوان می‌دهیم که این فراخوان در ابتدا به صورت غیرمتمرکز بود و پس از آن به صورت نیمه‌متمرکز شده است.

وی افزود: فراخوان از سوی وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اعلام می‌شود و دسترسی به پرونده‌ها نیز فقط از سوی دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد که پس از بررسی، فرد را به صورت یک سال استخدام می‌کنند تا مراحل بعدی طی شود.

وی افزود: تمام اختیارات جذب هیئت علمی بر عهده دانشگاه‌ها است به طوری که دانشگاه‌های دارای هیئت ممیزه این مسئله را در هیئت ممیزه بررسی می‌کنند و دانشگاه‌هایی که هیئت ممیزه ندارند می‌توانند کارگروه تشکیل داده و 17 شاخص وضعیت علمی فرد را بررسی کنند.

رئیس هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، ادامه داد: از سال 87 تا اول شهریور امسال جذب و ارتقای وضعیت برای 26 هزار و 601 نفر صورت گرفته است.

وی افزود: در سال‌های گذشته دو هیئت گزینش در وزارت علوم و وزارت بهداشت داشتیم که تعداد تصمیم‌گیرندگان به 20 نفر هم نمی‌رسید. ولی در حال حاضر تعداد اعضای هیئت ‌های جذب در مرحله دوم 175 نفر است و تعداد اعضای هیئت‌های اجرایی نیز 929 نفر است.

کی‌نژاد گفت: تعداد جذب اعضا نیز در سال‌های گذشته 3 هزار و 122 نفر بود که به تعداد بیش از 26 هزار نفر رسید.

وی در رابطه با چگونگی شکایت اعضای هیئت علمی که در فرآیند جذب پذیرفته نشده‌اند، گفت:‌ کسانی که پذیرفته نشوند می‌توانند به هیئت اجرایی شکایت خود را ارسال کنند تا پس از بررسی به هیئت مرکزی برود. پس از آن اگر فرد قانع نشد می‌تواند به هیئت عالی جذب شکایت کند که در این مورد تعداد بسیار کمی شکایت داشتیم به طوری که سه پرونده شکایت مطرح بوده است و 19 درخواست در مورد جابجایی و تاخیر در پاسخگویی داشته‌ایم.

وی با ارائه آماری از جذب اعضای هیئت علمی گفت: در شش ماه گذشته جذب قراردادی در وزارت علوم 300 پرونده بوده است که 10 مورد به تایید رسید، جذب بورسیه 63 پرونده که 48 مورد به تایید رسید، طرح سربازی 10 مورد بود که 7 مورد به تایید رسیده است.

وی ادامه داد: جذب اعضای هیئت علمی پیمانی نیز از 131 پرونده 115 مورد تایید شد و در مورد تبدیل اعضای پیمانی به رسمی آزمایشی از 45 پرونده 38 مورد تایید شد و همچنین تبدیل از وضعیت رسمی آزمایشی به رسمی قطعی نیز از 10 پرونده هر 10 مورد تایید شد.

کی‌نژاد اضافه کرد: در سال 91، 14 هزار و 168 مورد جذب داشتیم که امسال نیز 3 هزار نفر اضافه شدند. در وزارت بهداشت این تعداد 2 هزار و 814 نفر بوده است و در دانشگاه آزاد از سال 89، 2 هزار و 92 نفر پذیرفته شدند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مصوبه‌‌ای نیز برای جذب نخبگان داشتیم به این صورت که خواستار جذب نخبگان به وسیله اعضای هیئت علمی انجام می‌شود و هر دانشگاهی که پرونده‌ها را بررسی نکند نمی‌تواند در فراخوان جذب شرکت کند.

وی افزود: مدت پروسه جذب نخبگان نیز 4 ماه و نیم بود که به 2 ماه و نیم تقلیل یافت.

کی‌نژاد ادامه داد: اگر فرد نخبه‌ای در اولویت جذب قرار نگیرد هیئت اجرایی جذب ویژه نخبگان مسئله را بررسی می‌کند تا به محل جدیدی معرفی شود.

رئیس هیئت عالی جذب هیئت رئیسه دانشگاه‌ها گفت:‌ پرونده نخبگان نیز 537 نفر بوده است که 155 نفر جذب شدند و برخی پرونده‌ها نیز در دست بررسی است.

وی در رابطه با تعداد اعضای هیئت علمی مطلوب در کشور گفت: هیچ دانشگاهی را از استخدام اساتید منع نکردیم و در رابطه با جذب هیئت علمی نیز تاکنون مشکل اعتباری نداشتیم، میزان استاندارد استاد به دانشجو باید یک به 9 باشد که هنوز نصف این تعداد نیز استاد نداریم.

وی با بیان اینکه در جذب اعضای هیئت علمی حتی یک نفر نیز به دلیل مسائل عقیدتی از پروسه حذف نشده است، گفت: مسائل مربوط به اعضای هیئت علمی با شاخص‌های علمی بررسی می‌شود و حتی ارزیابی افرادی که از خارج وارد کشور می‌شوند پس از پایان ترم اول تدریس صورت می‌گیرد.

وی گفت: کمتر از 2 درصد از اعضای هیئت علمی صلاحیتشان در استعلام‌ها تایید نشده است که آنها برای مصاحبه دعوت می‌شوند و مشکل حل می‌شود.

کی‌نژاد افزود: در فرآیند جذب حتی یک نفر نیز به دلیل مسائل سیاسی و اعتقادی حذف نشده است.

*تشریح وضعیت دانشگاه ایرانیان

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: روند تاسیس دانشگاه غیردولتی به دو صورت است که در رابطه با دانشگاه خارج از شهر که اساسنامه تیپ دارد باید موسسان آن مشخص شده و به شورای گسترش ابلاغ شود تا مراحل طی شده و صلاحیت عمومی موسسان در هیئت مرکزی جذب بررسی شود. سپس از سوی شورای گسترش وزارت علوم و وزارت بهداشت اجازه تاسیس داده می‌شود.

وی افزود: ولی دانشگاهی که در تهران تاسیس می‌شود اختیار بر عهده شورای گسترش وزارتین نیست. بلکه حتما باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد.

کی‌نژاد گفت: موسسان دانشگاه‌هایی که قرار است در تهران تاسیس شود باید مسیر هیئت مرکزی جذب را طی کرده و پس از تایید و بررسی در کمیسیون 5 نفره دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به صحن شورا برود تا اجازه تاسیس داده شود.

وی گفت:‌ دانشگاه ایرانیان مجوز اولیه و اصولی گرفته بود، دو سال قبل موضوع در مورد دانشگاه ایرانیان مطرح شد ولی اعضای موسس آن به حدنصاب نرسید و اخیرا در صحن شورا درخواست تاسیس شعبه در تهران را کردند که با موافقت اصولی مطرح شد ولی پس از آن اعضای موسس اعلام انصراف کردند بنابراین موافقت اصولی به هیئت مرکزی هم نرسید و فاقد اعتبار است.

کی‌نژاد افزود: هرزمان پرونده تشکیل شود به صحن شورا می‌آید و باید موافقت قطعی بگیرد. این دانشگاه اساسنامه تیپ مورد تاکید شورا را ندارد.

کلمات کلیدی: شبهات دانشگاه ایرانیان، تشریح روند جذب اعضای هیئت علمی، جذب استاد در دانشگاهها، تشریح وضعیت دانشگاه ایرانیان

آمار بازدید: 324 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image