ارتباط مستقیم با 30699 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی رجبی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
ایران مدرس اخبار اخبار کنکور رييس سازمان سنجش:‌تنها«0.3» درصد رشته‌محل‌هاي كنكور جنسيتي است (مرداد 91)

رييس سازمان سنجش:‌تنها«0.3» درصد رشته‌محل‌هاي كنكور جنسيتي است (مرداد 91)

سرپرست سازمان سنجش در توضيح اخباري مبتني بر محدوديت پذيرش دختران در كنكور 91، با اشاره به وجود 22 هزار و 527 رشته محل در كنكور، اظهار كرد: در اين رابطه مسايلي حاشيه‌اي مطرح شده و فضاسازي‌هايي نادرست صورت گرفته است، چراكه در حال حاضر تنها 77 كد رشته محل كنكور تك جنسيتي شده كه آمار بسيار ناچيزي است.


دكتر ابراهيم خدايي در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين رابطه افزود: يك‌سري از رشته‌هاي تك جنسيتي مربوط به دانشگاه‌هاي نظير الزهرا(س)، امام حسين(ع) و غيره مي‌باشد كه ماهيتا تك‌جنسيتي هستند.

وي ادامه داد:‌ از مجموع حدود 600 هزار ظرفيت اعلام شده در دفترچه كنكور و اصلاحيه سازمان سنجش، 540 هزار نفر ظرفيت رقابتي بين‌ خانم‌ها و آقايان است و 10 درصد باقيمانده مربوط به دانشگاه‌هاي تك جنسيتي مثل الزهرا(س)، امام حسين(ع)، مالك اشتر، معصومه قم، كوثر، رفاه، دانشگاه‌هاي مراكز نظامي و انتظامي مي‌باشد

سرپرست سازمان سنجش تاكيد كرد: درصد رشته‌هاي رقابتي نسبت به سال گذشته هيچ تغييري نداشته است.

وي درباره اصلاح رشته‌هاي تك جنسيتي دانشگاه شهيد چمران اهواز، گفت: سيستم وزارت علوم و سازمان سنجش يك سيستم الكترونيكي است كه جزئيات رشته‌ها و پذيرش آنها در سيستم وارد و پس از تاييد دفتر گسترش آموزش عالي به صورت اتوماتيك وارد دفترچه كنكور مي‌شود، بنابراين به محض اطلاع از برخي نواقص مانند موضوعي كه در دانشگاه شهيد چمران رخ داد، اصلاحات انجام شد.

خدايي افزود: به اين دليل در مورد دانشگاه اهواز حساسيت به خرج داديم كه اين دانشگاه، دانشگاه محوري استان خوزستان است و بايد هم پذيرش مرد و هم خانم داشته باشد؛ اما در مورد برخي دانشگاه‌هاي ديگر مانند برخي از دانشگاه‌هاي تهران كه پذيرش دختران را در برخي رشته‌ها حذف كرده‌اند حساسيتي وجود ندارد، چراكه اين دانشگاه‌ها مسوول مديريت رشته‌ها و پذيرش آنها هستند.

وي با اشاره به پذيرش خانم‌ها به صورت تك جنسيتي در برخي رشته‌ها، تصريح كرد: تنها سه تا چهار رشته دانشگاه علامه براي پذيرش انحصاري آقايان در نظر گرفته شده؛ از سوي ديگر نيز چند رشته منحصرا براي پذيرش خانم‌ها در نظر گرفته شده؛ مهم اين است كه براي خانم‌ها ظرفيت وجود داشته باشد و بي‌عدالتي پيش نيايد.

رييس سازمان سنجش با اشاره به تغيير احتمالي ظرفيت پذيرش در رشته‌هاي كنكور 91، گفت: اگر دانشگاهي تا پايان مهلت ويرايش فرم‌هاي انتخاب رشته تغييري را به سازمان سنجش اعلام كند ما نيز آن اصلاح را عمال مي‌كنيم. پيش‌بيني مي‌شود چند دانشگاه ديگر نيز اصلاحاتي داشته باشند.

وي افزود: بيشتر رشته‌هاي پذيرش منحصرا آقايان مورد اشاره مربوط به گروه آزمايشي علوم رياضي است كه البته در اين رشته نيز نسبت تقاضاي دختران كمتر از پسران است.

خدايي در پايان با بيان اينكه در اكثريت قريب به اتفاق دانشگاه‌ها پذيرش مشابه سال گذشته است، به گونه‌اي كه در 20 دانشگاه برتر كشور پذيرش جنسيتي نداشته‌ايم، افزود: از 22 هزار و 527 رشته محل تنها 77 رشته محل جنسيتي شده كه تمام اين مسايل نشان مي دهد كه مسايل مطرح شده تنها جوسازي است و بحث جنسيتي كردن رشته‌ها مطرح نيست. در اين رابطه اگر درصدي هم حساب كنيم به يك درصد رشته‌محل‌ها هم نمي‌رسد، به عبارت دقيقتر 0.3 درصد مي‌باشد.

کلمات کلیدی: انتخاب رشته کنکور 91، جنسیتی شدن رشته های کنکور، حذف انتخاب رشته دختران، رشته‌هاي تك جنسيتي

آمار بازدید: 411 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image