ارتباط مستقیم با 30620 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی رجبی
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی بهمن آبادی
ایران مدرس اخبار اخبار دانش آموزی بذل و بخشش نمره به دانش‌آموزان (دی 90)

بذل و بخشش نمره به دانش‌آموزان (دی 90)

بذل و بخشش نمره به دانش‌آموزان

چرا آموزش و پرورش از جمله معلمی که می‌گوید «مدیران اجبار می‌کنند که دانش‌آموزان را قبول کنیم» به راحتی عبور می‌کند؟؛ مگر نمی‌دانیم که این روزها و در ماجرای حذف کنکور، بذل و بخشش نمره ،‌ سرنوشت خیلی از دانش‌آموزان را تغییر خواهد داد.
به گزارش مشرق به نقل از فارس، وجود نمره کیلویی در مدارس، خبر از رویداد ناگواری می‌دهد، رویدادی که در سرنوشت دانش‌آموزان تأثیر گذار است؛ چرا که نظام آموزشی کشور به سمت حذف کنکور حرکت می‌کند و به جای آن، تلاش‌های دانش‌آموزان و نمرات آنان در سال‌های تحصیل، جایگزین می‌شود.
در این روند، نمره کیلویی می‌تواند از هم‌اکنون تهدیدی جدی برای شرط معدل در کنکور دانشگاه‌ها باشد؛ کنکوری که هنوز برای اکثریت داوطلبان سرنوشت‌ساز محسوب می‌شود و برای رسیدن به آن تلاش‌های بسیاری صورت می‌گیرد.
با این حساب، آیا نباید از هم‌اکنون ریشه نمره کیلویی دادن را در آموزش و پرورش، قطع کرد؟
* معلم: مجبوریم به دانش‌آموزان نمره کیلویی دهیم/حاجی بابایی: نپذیرید
در آبان ماه امسال و در تکاپو و جنب و جوش هجدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش دیداری تقریباً هفت ساعته از این نمایشگاه داشت.
در این دیدار برخی معلمان و فرهنگیان و حتی دانش‌آموزان از فرصت حضور وزیر آموزش و پرورش در نمایشگاه استفاده کردند و دغدغه‌های خود را با وی مطرح کردند.
یکی از این دغدغه‌ها درباره نمره کیلویی دادن به دانش‌آموزان بود که گفت‌وشنود وزیر آموزش و پرورش با این معلم را بخوانید:
معلم: چرا به دانش‌آموزان نسبت به 10، 15 سال پیش نمره‌های تقریباً کیلویی می‌دهند؟
وزیر آموزش و پرورش: اینطوری نیست.
معلم: خدا شاهد است من معلم هستم؛ مدیران اجبار می‌کنند که دانش‌آموزان را قبول کنیم و باید قبول کنیم.
وزیر آموزش و پرورش: شما شأن معلمی را در نظر بدارید؛ نباید بپذیرید.
معلم: می‌گویند از بالا گفتند.
وزیر آموزش و پرورش: غلط است. هیچ پاسداری نمی‌گوید زیر پای من خالی است؛ شما می‌گویید زیر پای من خالی است؟
معلم: شما به مدیران بخشنامه بدهید.
وزیر آموزش و پرورش: من این کار را می‌کنم اما من به شما به عنوان معلم شک می‌کنم که این حرف را می‌زنید. هیچگاه نپذیرید کار غیر از شأن معلمی کنید.
خبرنگار فارس به سراغ اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس رفت و از آنان درباره نمره کیلویی سؤال کرد.
* بعضی از معلمان به دانش‌آموزان نمره می‌بخشند
فاطمه آجرلو، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: بحث این است که نسل آینده باسواد و دارای علم باشند؛ از این رو اگر قرار باشد با دادن نمره، قبول شوند و به مرحله بالاتری بروند، در حقیقت از نظر علمی مجهز نمی‌شوند.
وی با بیان اینکه دادن نمره اضافه در مدارس بسیار کم دیده می‌شود، بیان کرد: این مسئله در گذشته و حال وجود دارد و در آینده نیز دیده خواهد شد و نباید انکار کرد البته در امتحانات نهایی، از آنجایی امتحانات به طور متمرکز برگزار می‌شود، امکان دادن نمره اضافه به دانش‌‌آموزان وجود ندارد

آجرلو خاطرنشان کرد: برای حل و جلوگیری از نمره دادن کیلیویی، سیستم آموزشی باید به سمتی پیش برود که دانش‌آموزان با اشتیاق هر چه بیشتر به سراغ علم آموزی بروند؛ بحث نمره کلیویی هم بسیار کم دیده می‌شود اما مسئولان باید برای جلوگیری از افزایش آن با جدیت و قاطعانه برخورد کنند.
* شرط معدل احتمال بخشش نمره را زیاد می‌کند
سید محمود حسینی دولت‌آبادی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: بخشیدن نمره به دانش‌آموز خلاف قانون و شرع است؛ معلمی که این کار را انجام دهد، فعل حرام انجام داده است.
وی افزود: بخشش نمره به دانش‌آموزان بسیار کم و نادر است اما با این وجود حراست آموزش و پرورش باید پیگیر باشد و از وقوع چینی اتفاقی جلوگیری کند و در صورت مشاهده برخورد جدی شود.
حسینی دولت آبادی خاطرنشان کرد: ممکن است به دلیل شرط معدل در کنکور، دادن نمره اضافه به دانش‌آموزان بیشتر دیده شود از این رو باید نظارت جدی بر نمره دادن و برخورد با عوامل آن صورت گیرد.
*بعضی از افراد با دادن رشوه‌های غیر مستقیم به مدرسه، نمره برای فرزندشان می‌خواهند
علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: یکی از افتخارات آموزش و پرورش کشور داشتن معلمان دلسوز و متعهد است.

وی با بیان اینکه دیده می‌شود در بعضی از موارد به دانش‌آموزی در مدرسه نمره اضافه می‌دهند، گفت: با وجود اینکه این مسئله بسیار کم است اما باید با درایت با همین مقدار کم برخورد جدی شود تا به طور کامل از بین برود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: متأسفانه بعضی از اوقات افراد به دلیل موقعیت‌های اقتصادی، کمک‌های مالی زیادی به مدرسه می‌کنند و به نوعی رشوه‌های غیر مستقیم به مدرسه می‌دهند و انتظار دارند مسئولان مدرسه در دادن نمره به فرزندان آنها کوتاهی نکنند البته این مسئله یک مورد در یکصد هزار دیده می‌شود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر که معدل در کنکور تأثیر دارد، دادن نمره اضافه به دانش‌آموز در حقیقت خیانت به کشور و دیگر دانش‌آموزان است؛ فردی که با نمره اضافه مدرک علمی گرفته و بنا بر آن در کشور مسئولیتی را به او واگذار می‌کنند، نه تنها موفق نخواهد بود بلکه این کار ظلم به افرادی است که با تلاش خود موفق به گرفتن مدرک شده‌اند.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس خاطرنشان کرد: باید برای جلوگیری از نمره‌های کیلیویی رویکرد عدالت محور در سیستم آموزشی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و این امر می‌تواند این مشکل را برطرف کند.
* بخشش نمره به دانش‌آموزان به دلیل ترس از ارزیابی عملکرد مدرسه
سعدالله نصیری قیداری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه معلمان باید از حریم نمره محافظت کنند، اظهار داشت: دانش‌آموزان به نمره علاقه خاصی دارند و بیشتر بر اساس آن کار و تلاش می‌کنند؛ معلمان باید به این علاقه توجه داشته باشند و هنگام نمره دادن میزان تلاش و کوشش دانش‌آموز را مدنظر داشته باشد.

این نماینده مجلس ادامه داد: زمانی که معلم خودکار به دست گرفته و نمره می‌دهد در ظاهر اختیار با اوست اما واقعیت بر عکس آن است بلکه میزان و تلاش کوشش دانش‌آموز تعیین کننده میزان نمره خواهد بود.
وی بیان داشت: با حذف کنکور، وضع معدل در سرنوشت آتی افراد بسیار جدی می‌شود، از این‌رو باید در دادن نمره به دانش‌آموزان، ارزیابی‌های دقیقی صورت گیرد و طوری نشود که دانش‌آموزی که از سواد خوبی برخوردار نیست و تلاشی نکرده با دادن نمره به معدل بالاتری نسبت به دانش‌آموزی که باسواد است، دست پیدا کند؛ در حقیقت این کار ظلم به دانش‌آموز باسواد و پر تلاش است.
نماینده مردم طارم و زنجان در مجلس تأکید کرد: شرط معدل برای ورود به دانشگاه، توقعات بالایی را به وجود خواهد آورد از این رو نباید بی‌جهت به دانش‌آموزان نمره داده شود.
نصیری در خصوص اینکه دادن نمره به دانش‌آموزان در مدارس غیر انتفاعی بیشتر است یا دولتی، تصریح کرد: طبق آمار 11 درصد از مدارس غیر انتفاعی در المپیادها حضور دارند و 90 درصد از رتبه‌های بالا در المپیادها متعلق به این مدارس است ضمن اینکه وضعیت تحصیلی در مدارس غیر دولتی بهتر از مدارس دولتی است؛ این درحالی است که در بعضی از مدارس دولتی به دلیل اینکه به خوبی به دانش‌آموزان درس داده نمی‌شود، نمره می‌دهند تا در ارزیابی مدرسه مشکلی به وجود نیاید.
این نماینده مجلس اضافه کرد: از زمان تأسیس انجمن اولیا و مربیان، برکات خوبی در مدارس به وجود آمد اما دخالت والدین در کار معلمان بیشتر شد و همین مسئله می‌تواند معضلاتی نظیر درخواست آنها برای گرفتن نمره برای دانش‌آموزان را به وجود آورد.
وی خاطرنشان کرد: البته تعداد معلمان متعهد در آموزش و پرورش کم نیست و باید بر اساس دستورالعمل، دانش‌آموزان ارزیابی شده و به آنها نمره داده شود که خود این امر یکی از افتخارات نظام آموزشی کشور به شمار می‌رود.
* نباید نمره کیلویی همه چیز را زیر سؤال ببرد؟
به گزارش توانا، به نظر می‌آید وزارت آموزش و پرورش در تکاپو برای اجرای نظام آموزشی جدید و در شرایطی که سند تحولی آموزش و پرورش را مطرح کرده است، نباید اجازه دهد که نمره کیلویی دادن به دانش‌آموزان، همه چیز را تحت الشعاع قرار دهد و اقدامات مثبت این وزارتخانه و فرهنگیان زیر سؤآل برود.
واقعاً چرا برخی خانواده و حتی یک خانواده از میلیون‌ها خانواده دانش‌آموزان با خود بیندیشند که نمره بیست چند هزار تومان است؟ جرا باید شرایطی مهیا شود که امکان لغزش در فضای تعلیم و تربیت به وجود آید؟

آمار بازدید: 819 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image