ارتباط مستقیم با 30629 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه راه ذکریا
آموزشگاه
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس آیلتس بهرامی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه غیر انتفاعی موارد انحلال موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی (3 شهریور 92)

موارد انحلال موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی (3 شهریور 92)

رئیس اتحادیه دانشگاههای غیردولتی در خصوص اساسنامه ابلاغ شده دانشگاههای غیردولتیها، اظهار داشت: وزارت علوم در واقع این اساسنامه را تدلیس کرده است.به گزارش خبرنگار مهر، پس از ابلاغ اساسنامه موسسات غیردولتی غیرانتفاعی از سوی وزارت علوم، بخشهایی از این اساسنامه توسط هیات موسسان مورد انتقاد قرار گرفته است.


به بخشهایی از تغییرات اعمال شده در اساسنامه جدید نسبت به اساسنامه پیشین در ادامه اشاره شده و مسئولان غیردولتیها روی برخی از بندها و تبصره مواردی را به عنوان نقص در اساسنامه مطرح کرده اند.

" تبصره 2: مجموع پاداش قابل پرداخت به هر یک از اعضای هیات موسس در هر سال مالی "موسسه" از چهار درصد درآمدهای موضوع بندهای 2-29 و 3-29 این اساسنامه بیشتر نخواهد بود.

تبصره 3: در صورتی که در سال مالی "موسسه"، درآمدهای موضوع بندهای 2-29 و 3-29 این اساسنامه برای پرداخت هزینه های "موسسه" کافی نباشد، پرداخت پاداش به اعضای هیات موسس منتفی است.

ماده 32- پاداش هیات امنا

پاداش سالیانه اعضای هیات امنای "موسسه" طبق آیین نامه ای که بنا به پیشنهاد معاون آموزشی "وزارت" به تصویب "شورای گسترش" خواهد رسید، تعیین و پرداخت خواهد شد.

ماده 33- انحلال "موسسه"

"موسسه" در موارد زیر پس از تصویب نهایی "شورای گسترش" منحل می شود:

1-23 – به پیشنهاد حداقل دو سوم کل اعضای هیات موسس؛

2-32- در صورت تخلف "موسسه" از مقررات اساسنامه، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضوابط و مقررات مصوب "وزارت" و سایر مقررات جاری کشور، بنا به تشخیص "شورای گسترش".

تبصره: تصمیم "شورای گسترش" مبنی بر انحلال "موسسه" قطعی است و موسسین با امضای ذیل این اساسنامه، حق اعتراض به آن را از خود سلب نمودند:

ماده 34- در صورتی که "شورای گسترش" با انحلال "موسسه" موافقت اصولی کند، "موسسه" موظف است اقدامات زیر را انجام دهد:

1-34- کلیه تعهدات مربوط به دانشجویان خود را تا اتمام دوره تحصیلات و فارغ التحصیلی آنان به نحو مطلوب و طبق ضوابط و مقررات مربوط اجرا نماید.

تبصره: "شورای گسترش" می تواند دانشجویان "موسسه" را به عنوان دانشجوی مهمان یا انتقالی به سایر دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور معرفی کند.

مطالبات موسس یا قائم مقام قانونی وی، باید با رعایت تناسب تغییر شاخص سالیانه که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد، محاسبه و به عضو هیات موسس یا قائم مقام قانونی وی (حسب مورد) پرداخت شود.

30-2: در موردی که "موسسه" منحل شود آورده (سرمایه) هر یک از موسسین که در اسناد و مدارک و دفاتر قانونی "موسسه" ثبت شده و در اختیار "موسسه" بوده است، در مدت تصفیه امور "موسسه" توسط کارشناس رسمی دادگستری که توسط هیات تصفیه انتخاب خواهد شد، به قیمت روز انجام کارشناسی، ارزیابی می شود و پس از کسر هزینه کارشناسی و سایر هزینه های قانونی مترتبه و دیون عضو هیات موسس به "موسسه"، باقیمانده مطالبات عضو هیات موسس، از محل دارایی" موسسه" به وی پرداخت خواهد شد.

تبصره: چنانچه شخص یا اشخاص ثالثی نسبت به یکی از اعضای هیات موسس ادعای حقی نماید، حقوق مالی متعلق به موسس، وفق مقررات قانونی قابل توقیف است و در این صورت، حقوق مالی متعلق به موسس طبق بند 1-30 این اساسنامه تعیین می شود و در اجرای حکم قطعی دادگاه صالح یا اجرائیه ثبتی (حسب مورد)، دیون موسس به شخص ثالث، از محل باقیمانده مطالبات عضو هیات موسس، طبق مقررات و ضوابط مربوط پرداخت خواهد شد.

ماده 31- پاداش هیات موسس

به منظور کمک به پیشرفت و توسعه فعالیت های "موسسه" و تشویق اعضای هیات موسس به مشارکت بیشتر در سرمایه گذاری در فعالیت های آن و با هدف حمایت و قدردانی از تلاش آنان در اداره هر چه بهتر "موسسه"، از تاریخ شروع فعالیت آموزشی "موسسه"، سالیانه مبلغی به عنوان پاداش از محل درآمدهای موضوع بندهای 2-29 و 3-29 این اساسنامه به هر یک از آنان پرداخت خواهد شد.

تبصره 1: میزان پاداش هر یک از اعضای هیات موسس در هر سال مالی "موسسه" با توجه به میزان فعالیت های "موسسه " و عضو، طبق آیین نامه ای که بنا به پیشنهاد هیات موسس به تصویب هیات امنای "موسسه" خواهد رسید، تعیین می شود.

تبصره 2: دفاتر قانونی (اعم از دفاتر روزنامه و کل) "موسسه" باید طبق مقررات مربوط تهیه، تنظیم و نگهداری شود این دفاتر در صورت لزوم، مورد بازرسی "وزارت" قرار می‌گیرد.

تبصره 3: کلیه درآمدهای موضوع بندهای 2-29، 3-29 و 4-29 این اساسنامه و هزینه های "موسسه" باید در دفاتر قانونی "موسسه" ثبت شود.

تبصره 4: زمین، ساختمان، وام و هر گونه امکانات و تسهیلات دولتی و عمومی که با پرداخت عوض یا بدون عوض به "موسسه" واگذار می شود و همچنین زمین، ساختمان، تجهیزات و اموال غیرمصرفی که از محل آورده (سرمایه) هیات موسس، شهریه و سایر درآمدهای "موسسه" خریداری شده یا می شود باید در دفاتر قانونی "موسسه" به نام "موسسه" ثبت گردد.

تبصره 5: سرمایه گذاری اشخاص حقیقی(به استثنای موسسین) و سرمایه گذاری اشخاص حقوقی در "موسسه"، به عنوان شریک، سهامدار و نظایر آن، ممنوع است.

ماده 30- حقوق موسسین

30-1- در صورتی که عضو هیات موسس به هر دلیل (فوت، استعفا، حجر و یا از دست دادن شرایط عضویت طبق مقررات مربوط) از هیات موسس خارج شود، سرمایه وی که در اسناد و مدارک و دفاتر قانونی "موسسه" ثبت شده و در اختیار "موسسه" بوده است، حداکثر ظرف مدت شش(6) ماه از تاریخ فوت، پذیرش استعفا (موضوع قسمت نخست تبصره 4 ماده 7 این اساسنامه)، مستعفی شناخته شدن (موضوع قسمت دوم تبصره 4 ماده 7 این اساسنامه)، حجر و از دست دادن شرایط عضویت(حسب مورد)، توسط کارشناس رسمی دادگستری که توسط هیات موسس تعیین می شود، به قیمت روز انجام کارشناسی، ارزیابی می شود و پس از کسر هزینه کارشناسی و سایر هزینه های قانونی مترتبه و دیون عضو هیات موسس به "موسسه"، باقیمانده مطالبات عضو هیات موسس، از محل دارائی "موسسه" به وی یا قائم مقام قانونی او(حسب مورد) پرداخت خواهد شد.

تبصره: چنانچه تسویه حساب با موسس یا قائم مقام قانونی وی در مهلت 6 ماه مذکور، موجب کاهش دارائی "موسسه" و اخلال در فعالیت آموزشی آن باشد، این مهلت متناسب با وضع مالی "موسسه" با تشخیص هیات امنای "موسسه" تا شش ماه دیگر قابل افزایش است. در این صورت، طی صورت مجلسی که به امضای رئیس "موسسه" و نماینده هیات موسس می رسد. تحویل رئیس هیات تصفیه "موسسه" شود.

ماده 36- تا خاتمه امر تصفیه، شخصیت حقوقی "موسسه" به منظور انجام امر تصفیه باقی خواهد بود.

ماده 37- انحلال "موسسه" مادامی که در اداره ثبت اسناد و املاک (واحد ثبت موسسات غیرتجاری) محل فعالیت "موسسه" به ثبت نرسیده و اعلان نشده باشد. نسبت به اشخاص ثالث بی اثر است.

ماده 38- پس از انجام تعهدات، تعیین تکلیف دیون "موسسه"، پرداخت حقوق موسسین(موضوع ماده 30) و اعلام ختم تصفیه، باقیمانده دارایی "موسسه" با رعایت بند 2 ماده 34 این اساسنامه، به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتقل می شود."

به گزارش مهر، یکی از انتقادات وارد شده به این اساسنامه در بند 4 مطرح شده که به گفته دبیر اتحادیه دانشگاههای غیردولتی غیرانتفاعی، اگر خریدی هم توسط هیئت موسس از محل دولتی، عمومی یا آورده صورت گیرد باید به نام مدیر موسسه ثبت شود در حالیکه این خریدها به موسسه واگذار می شود.

همچنین علی آهون منش در این باره به خبرنگار مهر، گفت: خواسته های دانشگاههای غیردولتی در این اساسنامه تدلیس شده و به نظر می رسد وزارت علوم با یک گچ روی اساسنامه را سفید کرده اند که معلوم نباشد چه اقدامی می خواهند انجام دهند.

وی درباره میزان پاداشی که برای هیأت موسس در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: هیأت موسس می تواند 4 درصد از درآمدهای خود را در صورتی که پولی اضافه ماند، به عنوان پاداش برای اعضای هیأت موسس در نظر بگیرد، در حالی که با ضرس قاطع می گویم موسسات درآمدی ندارند که بخواهند 4 درصد هم پاداش بدهند. بسیار طبیعی است که این تبصره تنها برای دلخوش کردن اعضای هیأت موسس است.

به گفته آهون منش، در صورتیکه موسسات درآمدی نداشته باشند، این پاداش منتفی است.

کلمات کلیدی: انحلال موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، انحلال موسسات، آموزش عالی غیرانتفاعی، شرایط انحلال موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی

آمار بازدید: 301 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image