ارتباط مستقیم با 30732 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه ۲ دستاورد جدید جهاد دانشگاهی (کشت سلول‌های ماهی با روش آنزیمی و دومین باکتری ایرانی) (مرداد 91)

۲ دستاورد جدید جهاد دانشگاهی (کشت سلول‌های ماهی با روش آنزیمی و دومین باکتری ایرانی) (مرداد 91)

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران از دو دستاورد جدید کشت سلول‌های ماهی با روش آنزیمی و با بقا طولانی مدت در شرایط کشت و شناسایی و دومین باکتری ایرانی خبر داد.


به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، سیدابوالحسن شاهزاده فاضلی رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران از 2 دستاورد جدید مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی خبر داد و گفت: کشت سلول‌های ماهی با روش آنزیمی و با بقا طولانی مدت در شرایط کشت و شناسایی و ثبت دومین جنس باکتری ایرانی با نام Saliterribacillus persicus از دستاوردهای این مرکز است.

وی افزود: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران مفتخر است که در سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی به همت محققان جهاد گر خود موفق شده است دستیابی به دو دستاورد مهم علمی را در حوزه حفظ ثروت ملی اعلام کند.

به گفته فاضلی، کشت سلول‌های ماهی با روش آنزیمی و با بقا طولانی مدت در شرایط کشت دستاوردی است که برای نخستین بار در کشور انجام پذیرفته است.

وی افزود: این سلول‌ها قابل عبور (پاساژ) هستند و ابتدا از نمونه‌های باله ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان استخراج شده‌اند. در اغلب موارد باله قابل ترمیم است و برای تهیه آن نیاز به کشتن ماهی نیست. کشت سلول ابزاری برای پاسخ به بسیاری از سوالات علوم زیستی و پزشکی محسوب می‌شود.

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران خاطر‌نشان کرد: کشت سلول‌های ماهی کاربردهای زیادی در مطالعات مربوط به مکانیسم‌های سلولی و مولکولی فرآیندهای فیزیولوژیک و سم‌شناسی و علومی مانند اکو توکسیکولوژی، ویروس‌شناسی، زیست‌شناسی سرطان، آثار زیستی پرتوها، آبزی‌پروری و مطالعات ژنتیکی و بیان ژن دارد.

فاضلی اضافه کرد: استفاده از سلول‌های ماهی در زیست فنآوری و برای تولید واکسن و داروهایی مانند آنتی‌بادی، اینترفرون و نیز هورمون‌های انسانی مورد توجه قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: در سال‌های اخیر استفاده از سلول‌های جانداران آبزی برای تشخیص بیماری‌ها کاربرد بیشتری یافته است؛ به ویژه آنکه برخی بیماری‌های خاص آبزیان تنها با استفاده از سلول‌های همان جانوران قابل شناسایی و مطالعه است و به همین دلیل تهیه این قبیل سلول‌ها برای صنعت شیلات و نیز محیط زیست حائز اهمیت است. پیش از این تهیه کشت اولیه سلولی از باله و پولک ماهی در بانک سلول‌های انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی به روش کشت بافت خارج از بدن موجود زنده، انجام گرفته بود.

شاهزاده فاضلی در خصوص شناسایی و ثبت دومین جنس باکتری ایرانی توسط محققان بانک میکروارگانیسم‌های مرکز به عنوان دستاورد دیگر بیان کرد.

رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: دریاچه اشباع از نمک آران و بیدگل کاشان اکوسیستم طبیعی است که چند سالی است مورد توجه محققان میکروبیولوژی قرار گرفته است. این اکوسیستم از نقطه نظر تنوع بالای گونه‌های مختلف میکرو‌ارگانیسم‌ها حائز اهمیت است.

وی افزود: دریاچه آران و بیدگل به دلیل شرایط سخت چون وجود نمک اشباع و درجه حرارت بالا، جایگاه اکولوژی بی‌نظیری برای جداسازی میکروارگانیسم‌های افراطی دوست محسوب می‌شود. شرایط سخت حاکم بر این منطقه که مشابه با شرایط حاکم بر اغلب فرایندهای صنعتی است، می‌تواند منجر به تنوع میکرو ارگانیسم‌هایی شود که محصولات آن‌ها در حوزه فناوری زیستی ارزشمند است.

شاهزاده فاضلی خاطرنشان کرد: جنس باکتری شناسایی شده جنس جدیدی است که با نام علمی Saliterribacillus persicus در معتبرترین ژورنال بین‌المللی سیستماتیک میکروبیولوژی (IJSEM) منتشر و به عنوان دومین جنس باکتری شناسایی شده از ایران به صورت بین‌المللی گزارش شد. این میکروارگانیسم به عنوان ذخیره‌ای ارزشمند هم اکنون در بانک میکروارگانیسم‌های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با شماره دسترسیIBRC-M 10629 ثبت و نگهداری شده و قابل ارائه به محققان است.

کلمات کلیدی: کشت سلول‌های ماهی با روش آنزیمی، شناسایی دومین باکتری ایرانی، دستاوردهای جدید جهاد دانشگاهی، جهاد دانشگاهی، شناسایی و ثبت دومین جنس باکتری ایرانی

آمار بازدید: 444 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image