ارتباط مستقیم با 30713 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
ایران مدرس اخبار اخبار علوم پزشکی "انجمن‌ها" در آموزش پزشکی فعال شوند (28 تیر 92)

"انجمن‌ها" در آموزش پزشکی فعال شوند (28 تیر 92)

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم توجه دولت آینده به فعال‌ کردن انجمن‌ها در آموزش پزشکی، گفت: انجمن‌ها باید در حوزه‌های ارزشیابی و برنامه‌ریزی نقش پررنگ‌تری داشته باشند.




به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر بهرام عین‌اللهی شب گذشته در مراسم تجلیل از نخبگان و دست‌اندرکاران آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه امیدواریم مساله نقش انجمن‌ها در آموزش پزشکی در دولت یازدهم نیز پیگیری شود، گفت: امروزه در همه جای دنیا به خصوص در کشورهای پیشرفته، انجمن‌ها نقش پررنگ و خوبی را دارند و در آموزش پزشکی در کشور ما نیز رشد نسبتا خوبی در این زمینه ایجاد شده است.



وی افزود: انجمن‌های آموزش پزشکی در کنگره‌ها و سمینارها اقدامات خوبی را انجام داده‌اند، اما این کافی نیست و لازم است که این انجمن‌ها و NGOها به دلیل اینکه تابع مدیریت‌های مربوط به وزارتخانه‌ها نیستند و از پایداری مدیریتی بیشتری برخوردارند، در دیگر حوزه‌ها به صورت پیمانکاری و عقد قرارداد فعال شوند و در حوزه‌هایی مانند ارزشیابی و برنامه‌ریزی نقش پررنگ‌تری داشته باشند.



معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه انجمن‌های آموزشی علوم پزشکی می‌توانند در حوزه درمان نیز موثر باشند، گفت: اینکه حوزه درمان بازرسانی داشته باشند که بخواهند درمان را کنترل کنند، موفق نبوده است، اما انجمن‌ها می‌توانند خود را کنترل کنند، رشد دهند و به کیفیت بالا برسانند؛ همچنین توجه به این انجمن‌ها می‌تواند موفق باشد.



عین‌اللهی با بیان اینکه بعد از انقلاب شاهد رشد شگرفی در مسائل آموزشی کشور بوده‌ایم، گفت: امروزه علی‌رغم اینکه جمعیت کشور به دو برابر رسیده است، ولی خدمات درمانی در داخل کشور به همه بیماران داده می‌شود و این موفقیت به دلیل تلاش امروزه آموزش صورت گرفته و سلامت مردم مدیون حوزه آموزشی است.



وی ادامه داد: در ابتدای انقلاب علی‌رغم اینکه بسیاری افراد در دانشگاه‌ها همکاری لازم را در رشد مسائل علمی داشتند، اما بتدریج با توجه به علاقه‌مندی که در کشور در افراد و نخبگان وجود داشت در رشته‌های مختلف رشد فراوانی ایجاد شد.



معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: در ابتدای انقلاب فقط یک رشته فوق تخصصی داشتیم و اغلب پزشکان هندی و پاکستانی خدمات درمانی را انجام می‌دادند و مردم مجبور بودند برای کوچک‌ترین کار درمانی به خارج از کشور بروند. اما هم اکنون انواع و اقسام پیوندها در کشور ما انجام می‌شود و توانسته‌ایم در منطقه، در رابطه با علوم پزشکی حرف اول را بزنیم.



عین‌اللهی در ادامه به ارائه گزارشی از عملکرد وزارت بهداشت از سال 84 تاکنون پرداخت و گفت: در این سال‌ها حدود 44 هزار و 200 نفر پزشک، 8000 دندانپزشک، 7200 داروساز و 29 هزار پزشک مختلف و 167 هزار پیرا پزشک در رشته‌های مختلف تربیت شده‌اند.



وی ادامه داد: 154 برنامه آموزشی در این چند ساله در کشور اجرا و 12 دانشگاه جدید عمدتا برای مناطق محروم ایجاد که موجب توسعه در آن مناطق شده است.



معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به تشکیل 201 دانشکده در کشور طی سال‌های اخیر، گفت: ایجاد 24 شعبه بین‌الملل در سال‌های اخیر از دیگر اقدامات وزارت بهداشت بوده که موجب کاهش اعزام دانشجویان به خارج شده است و این توانایی را ایجاد کرده که از ظرفیت‌های اضافی خود برای تربیت این افراد استفاده کنیم.



عین‌اللهی ادامه داد: 635 مرکز تحقیقاتی در کشور در سال‌های اخیر ایجاد و 28 پژوهشکده و یک پژوهشگاه تاسیس شده و در انجمن‌های علمی نیز رشد بسیاری خوبی را شاهد بوده‌ایم به طوری که 57 انجمن جدید در این چند ساله راه‌اندازی شده است.



وی افزود: برخی از کارها در سال‌های اخیر برای اولین بار در کشور انجام شد که از این فعالیت‌ها می‌توان به ایجاد مرکز هیات علمی و همچنین مرکز سنجش آموزش پزشکی در وزارت بهداشت اشاره کرد.



معاون آموزشی وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات خوب وزارت بهداشت، ایجاد کتابخانه دیجیتال در کشور بود که این فضا را ایجاد کرد تا اساتید با مباحث E-Learning، E-Book و الکترونیک آشنایی پیدا کنند.



عین‌اللهی با اشاره به راه‌اندازی طرح «معرفت» در سال‌های اخیر برای اولین بار در کشور، گفت: این طرح با استقبال بسیار خوب اساتید مواجه شد و ما 15 طرح معرفت را در کشور اجرا کردیم و برای آشنایی اساتید با دستاوردهای رزمندگان، 9 اردوی راهیان نور در کشور داشتیم.



وی از برپایی جشنواره کشوری شهید مطهری برای اولین بار در سال‌های اخیر یاد کرد و ادامه داد: این جشنواره به منظور قدردانی از اساتید راه‌اندازی شد و هم‌اکنون هر ساله یک جشنواره آموزشی شهید مطهری به اضافه کنفرانس آموزش پزشکی در کشور برگزار می‌شود.



معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به اجرای طرح بومی‌گزینی در 9 رشته علوم پزشکی، تصریح کرد: با اجرای این طرح سنجش دانشجویان در استان‌ها و محل انجام می‌گیرد و نیازی به رفتن دانشجویان به نقاط دیگر نیست.



عین‌اللهی افزود: در شروع سال 84، حدود 137 نفر در رشته‌های PHD پذیرفته می‌شدند که امروز این تعداد به 1400 نفر یعنی 10 برابر رسیده است و در کارشناسی ارشد نیز حدود 800 نفر پذیرش وجود داشت که امروزه به 4600 نفر یعنی پنج برابر افزایش یافته است.



وی ادامه داد: در حوزه شورای آموزش پزشکی تخصصی اقدام بسیار موثری که انجام شده، واگذاری امتحانات ارتقا و گواهی‌نامه به دانشگاه‌های علوم پزشکی بود که دانشگاه‌ها توانستند این کار را به خوبی انجام دهند.



معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به ایجاد قطب‌های علمی در کشور از سال 84 تاکنون، اظهار کرد: در این سال‌ها نه تنها در شهرهای بزرگ و دانشگاه‌های مادر، بلکه در استان‌های دیگر نیز قطب‌های علمی ایجاد شده‌اند. به طور مثال هم‌اکنون بهترین قطب نانو فناوری در دانشکده داروسازی دانشگاه زنجان، بهداشت حرفه‌ای در همدان و COLE در کرمانشاه ایجاد شده و به طور کلی 46 قطب علمی در این سال‌ها در کشور برپا شده است.



عین‌اللهی با اشاره به ایجاد تغییراتی در امتحانات ورودی فوق تخصصی، اظهار کرد: این امتحانات هم‌اکنون دیگر برگزار نمی‌شود و فقط در 26 رشته و 26 دفترچه در سه گروه داخلی، اطفال و جراحی انجام می‌شود و افراد بر اساس نمره‌ای که کسب می‌کنند، می‌توانند در این رشته‌ها ادامه تحصیل دهند.



وی با اشاره به واگذاری مدارس فارغ‌التحصیلی به مرکز امور دانشجویی در دانشگاه‌ها، افزود: این امر از حجم کار در حوزه وزارتخانه کاسته است.


کلمات کلیدی: آموزش پزشکی، نقش انجمن ها در آموزش پزشکی، انجمن های آموزش پزشکی، فعالیت انجمن ها در آموزش پزشکی، فعال‌ کردن انجمن‌ها در آموزش پزشکی، فعال‌ کردن انجمن‌های آموزش پزشکی، پزشکی، حوزه شورای آموزش پزشکی تخصصی

آمار بازدید: 270 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image