ارتباط مستقیم با 30665 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه راه ذکریا
beikmohammadlou
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس اخبار اخبار تحقیق و پژوهش صعود ایران به رتبه پانزدهم تولید علم جهان (4 تیر 92)

صعود ایران به رتبه پانزدهم تولید علم جهان (4 تیر 92)

آخرین اطلاعات پایگاه استنادی اسکوپوس نشان می دهد که ایران با تولید 17 هزار و 245 مقاله( 1.6 درصد از کل تولیدعلم جهان) از ابتدای سال جدید میلادی تاکنون به جایگاه پانزدهم تولید جهان صعود کرده این درحالی است که محققان ایرانی در پایگاه ISI که نظام استنادی به مراتب با اهمیتی است با تولید 9 هزار و 588 مقاله رتبه بیستم دنیا را کسب کرده اند.




دکتر جعفر مهراد، رییس مرکز منطقه‌یی اطلاع رسانی علوم و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از تولیدات علمی کشور که توسط دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور در راستای فعالیت های تحقیقاتی به صورت مقاله های علمی به چاپ می رسند در نظام های استنادی مهم اسکوپوس(Scopus) و ISI ثبت و نمایه سازی می‌شوند.



وی افزود: آمار تولیدات علمی تا یک ماه و نیم پیش (شانزدهم اردیبهشت ماه) نشان می داد که ایران از اول سال 2013 میلادی تا آن بازه زمانی برابر با 6 ماه می 2013 با نمایه 11 هزار و 703 مقاله در پایگاه استنادی اسکوپوس در رتبه شانزدهم قرار داشته و در پایگاه ISI با تولید شش هزار و 442 مقاله در جایگاه هجدهم تولید علم جهان قرار داشت.



وی با اشاره به تلاش دانشمندان و پژوهشگران جمهوری اسلامی ایران در چاپ و انتشار مقالات بیشتر در مجلات معتبر بین المللی ادامه داد: روند رشد تولیدات علمی ایران تا پنجم خرداد ماه سال جاری افزایش خوبی را پشت سر گذاشت و در نهایت میزان تولیدات علمی ایران در اسکوپوس به 14 هزار و 228 مقاله (1.6 سهم ایران از کل تولید علم جهان) رسید و منجر به تثبیت جایگاه ایران در رتبه شانزدهم تولید علم جهان شد و در پایگاه ISI هم میزان تولیدات علمی نمایه شده یران به هفت هزار و 834 افزایش یافت اما رتبه ایران از جایگاه 18 به جایگاه 19 تنزل یافت.



سهم 1.6 درصدی ایران از کل تولیدعلم جهان در پایگاه اسکوپوس



سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تاکید کرد: این درحالی است که جدیدترین آمار از میزان تولیدات علمی نشان می دهد تعداد مقالات ایران از اول سال میلادی تا کنون در پایگاه اسکوپوس به 17 هزار و 245 مقاله( 1.6 درصد از کل تولیدعلم جهان) افزایش یافته و به طور شگفت آوری ایران از رتبه شانزدهم به رتبه پانزدهم تولیدعلم جهان صعود پیدا کرده است.



دکتر مهراد تصریح کرد: این موفقیت چشمگیر دانشمندان ایران قابل تقدیر و تمجید است و انتظار می رود دولت منتخب نیز با رویکردی که هم اکنون از نظر پشتیبانی از تحقیقات علمی در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی حاکم است از شکوه و عظمت علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها پشتیبانی کند و در تجهیزمراکزآموزش عالی وتحقیقاتی گام های موثر و عملی بردارد.



وی با تاکید براینکه مراکز آموزش عالی و پژوهشی به سرمایه گذاری قابل توجهی احتیاج دارند، خاطرنشان کرد: رشد علمی با میزان سرمایه گذاری رابطه مستقیم دارد. در هر دوره ای که به بودجه دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی توجه شده، دولت های وقت پاسخ مستقیمی از استادان و پژوهشگران در یافت کرده اند که همانا تلاش آنان در جهت ارتقای مقام و منزلت علم و جایگاه رفیع دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در بین مراکز آموزش عالی جهان است. گواه این ادعا رتبه تعدادی از دانشگاه های بزرگ کشور در بین 500 دانشگاه برتر جهان است که در نظام های رتبه بندی شانگهای، تایمز،QS و سای‌ماگو بازتاب دارد.



نمایه 9 هزارو588 مقاله در ISI ازابتدای سال میلادی تاکنون



وی ادامه داد: نظام استنادی ISI نیز میزان تولیدات علمی ایران را از اول سال میلادی تا کنون 9 هزار و 588 مقاله گزارش کرده است. ایران در این نظام استنادی بعد از ترکیه که حائز مقام 19 تولید علم جهان است قرار دارد اما مقایسه رتبه ایران در اسکوپوس و در این بازه زمانی نشان می دهد که ترکیه با تولید 14 هزار و 730 مقاله و با کسب رتبه 19 بعد از ایران، تایوان، سوئیس و فدراسیون روسیه قرار دارد.



آمریکا، پیشتاز تولید علم 2013



سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) افزود: در هر دو نظام استنادی و در بازه زمانی مزبور، کشور های آمریکا، چین، انگلستان، آلمان، ژاپن و فرانسه به ترتیب مقام اول تا ششم را به دست آورده اند. همچنین در بین کشورهای در حال توسعه تنها هندوستان و برزیل به ترتیب با رتبه هفتم و چهاردهم در اسکوپوس و کشورهای هندوستان، برزیل و ترکیه با کسب رتبه های یازدهم، چهاردهم و نوزدهم در نظام استنادی ISI پیشتر ازایران قرار دارند.



به گفته وی در نظام های استنادی اسکوپوس و ISI رتبه بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان و نیز رژیم اشغالگر قدس به مراتب پایین تراز رتبه جهانی تولید علم ایران است.



مهراد در پایان خاطرنشان کرد: در بین 30 کشور نخست درنظام استنادی اسکوپوس تنها کشور مالزی با تولید 8 هزار و 524 مقاله و کسب رتبه بیست و چهارم از مجموع کشورهای اسلامی قرار دارد و در بین 30 کشور نخست در نظام استنادی ISI به جز ایران و ترکیه نام هیچ کشوری از کشورهای اسلامی مشاهده نمی شود.

کلمات کلیدی: تولید علم جهان، میزان تولید علم جهان، اخبار تولید علم جهان، تولید علم ایران، مرتبه علمی ایران، رتبه ایران در جهان

آمار بازدید: 342 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image