ارتباط مستقیم با 30713 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
ایران مدرس اخبار اخبار علوم پزشکی احیای دانشگاه علوم پزشکی ایران پس از 873 روز و چند پرسش (19 فروردین 92)

احیای دانشگاه علوم پزشکی ایران پس از 873 روز و چند پرسش (19 فروردین 92)

پس از گذشت 873 روز از انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران و ادغام آن با دانشگاه علوم پزشکی تهران، شب گذشته در جلسه شورای گسترش آموزش پزشکی و با تصمیم وزیر بهداشت، دانشگاه‌ علوم پزشکی ایران مجدد تشکیل شد.


به گزارش خبرنگار دانشگاهی ایسنا، خبر تشکیل مجدد دانشگاه علوم پزشکی ایران به اندازه ادغام ناگهانی آن، تعجب و واکنش‌های بسیاری از دانشجویان و اساتید و پزشکان را به دنبال داشت و پرسش‌های بسیاری را از جمله اینکه؛

چرا در آن زمان ادغام صورت گرفت؟

آیا ادغام دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و تهران موفق بود؟

تکلیف دانشجویان و اساتید چه می‌شود؟

فعالیت بیمارستان‌های دانشگاه چگونه ادامه می‌یابد؟

آیا شعبه کرج و سایر شعب اقماری دانشگاه که برخی از آنها با ادغام واگذار شده بودند، مجددا به دانشگاه باز می‌گردند؟

در این ادغام و احیا چه میزان به نظرات نخبگان رجوع شده بود؟

آیا ادغام، رتبه جهانی دانشگاه علوم پزشکی تهران را ارتقا داد؟

چه کسی پاسخگویی این تغییرات و هزینه‌هایی تحمیلی‌ آن است؟

و ... در اذهان مطرح کرد.

مروری بر ادغامی که در سال 89 رخ داد

در 8 آبان 1389 با دستور مرضیه وحیددستجردی وزیر بهداشت وقت، تمامی اموال و واحدهای آموزشی، پژوهشی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران به دانشگاه علوم پزشکی تهران و واحدهای بهداشتی درمانی این دانشگاه به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتقل شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این ابلاغ را در راستای اجرای تصمیمات دولت مبنی بر خروج دستگاه‌های اجرایی از استان تهران و در جهت تامین یکپارچگی در ارائه خدمات آموزشی و بهداشتی - درمانی استان تهران و کاهش تصدی گری امور موازی اعلام و در این باره به ابلاغ مصوبه شماره 110/677 معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور اشاره کرد.

انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران پس از 36 سال سابقه فعالیت، واکنش‌هایی بسیاری از سوی جامعه دانشگاهی و اعضای مجلس شورای اسلامی در پی داشت؛ به گونه‌ای که پس از اعلام این خبر، کمیسیون بهداشت برای بررسی این موضوع جلسه اضطراری تشکیل داد و برخی از اعضای کمیسیون بهداشت نیز با این ادعا که ماجرای انحلال را از روزنامه‌ها مطلع شدند، انتظار داشتند که وزیربهداشت دراین باره با مجلس صحبت می‌کرد و مشورت می‌گرفت.

از دیگر سو جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران هم با انتقاد از ادغامی که بدون هیچ مقدمه و اخذ نظرات گروه‌های آموزشی و مشورت با شوراهای دانشجویی انجام شده بود، نگران وضعیت آموزش خود در سطوح پایه و بالینی بودند، چرا که افزایش جمعیت در این دانشگاه را عاملی بر اخلال در وضعیت آموزشی و حتی درمانی این دانشگاه می‌دانستند.

در مقابل، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز از این وضعیت دلخوش نبودند و با تجمع در مقابل مجلس و دانشگاه اعتراض خود را نسبت به این ادغام اعلام داشتند.

در آن زمان گمانه‌زنی‌ها به این سمت بود که با ادغام حوزه آموزش دانشگاه علوم پزشکی ایران با تهران، رتبه‌بندی دانشگاه علوم پزشکی تهران در رنکینگ جهانی ارتقا یابد؛ ادعایی که امروز باید با طرح این پرسش که \"آیا ادغام، رتبه جهانی دانشگاه علوم پزشکی تهران را ارتقا داد؟\" آن را دنبال کرد.

از این تصمیم دستجردی، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی هم بی‌نصیب نماند و تصدی‌گری تمامی واحدهای بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران به این دانشگاه واگذار شد. البته ابطحی، رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی ایران در آن زمان و در جلسه اعلام ادغام این دو دانشگاه، گفته بود:\" دستورالعمل انتقال دانشگاه علوم پزشکی ایران به دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی 18 مرداد ماه 89 از سوی ریاست‌جمهوری به وزارت بهداشت ابلاغ شد که طی این مدت وزارت بهداشت در مقابل آن مقاومت کرد تا شاید با سیر توسعه‌ای که اتفاق می‌افتد بتوان از این مساله جلوگیری کرد؛ ولی در نهایت نتیجه به اینجا رسید که دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه علوم پزشکی تهران در یک مسیر به فعالیت‌های خود ادامه دهند.\"

و امروز با گذشت 29 ماه و دو روز ، تصمیم دستجردی برای ادغام ملغی و دانشگاه علوم پزشکی ایران با تصمیم طریقت منفرد مجددا تشکیل و احیا شد و سرپرست آن نیز معرفی و منصوب شد.

طریقت منفرد وزیر بهداشت، در توضیح تصمیم خود اظهار کرده است: پس از ادغام دو دانشگاه شاهد واکنش‌ها و اعتراضاتی از سوی اعضای هیات علمی و دانشجویان علوم پزشکی بودیم که دلایل درستی هم داشتند. با این ادغام، عملکرد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در زمینه آموزش پزشکی به دلیل رسیدگی بیشتر به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مختل شده بود، دانشگاه علوم پزشکی ایران که یکی از دانشگاه‌های موفق علوم پزشکی بود حذف شده و دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به دلیل افزوده شدن امکانات فراوان به آن، نیازی به رقابت با سایر دانشگاه‌ها در خود نمی‌دید و عملاً نیز چنین شده بود.

به اعتقاد وزیر بهداشت، با انتزاع دو دانشگاه از هم دوباره شاهد به وجود آمدن فضای رقابت سالم در بین سه دانشگاه فعال علوم پزشکی در تهران خواهیم بود.

وزیر بهداشت این آسودگی خاطر را به فارغ‌التحصیلان هم داد که «آنها از این موضوع خارج هستند، ولی به گفته وی، شاغلان به تحصیل مختارند که به دانشگاه علوم پزشکی ایران برگردند یا در دانشگاه علوم پزشکی تهران بمانند، البته طومارهایی که داده‌اند نشان میدهد اگر نگوییم همه، بلکه اکثر قریب به اتفاق آنها، به ویژه هیات علمی تمایل دارند که به دانشگاه خود برگردند.»

مطمئنا همانگونه که انحلال شبانه دانشگاه علوم پزشکی ایران واکنش‌هایی در آن زمان در پی داشت، احیای غافلگیرکننده این دانشگاه نیز کم واکنش نبود. در اولین واکنش تنی چند از اعضای کمیسیون‌های آموزش و بهداشت مجلس از وزیربهداشت درخواست کردند که با حضور در مجلس، درباره این تصمیم خود توضیحانی به نمایندگان مردم بدهد.

گزارش خبرنگار ایسنا از دانشگاه علوم پزشکی ایران از انتشار پیام‌های خیرمقدم به دانشگاه علوم پزشکی ایران بر بیلبوردهای دانشگاه و کری خواندن جمعی از دانشجویان دانشگاه «ایرانی» به «تهرانی‌ها» حکایت دارد و اینکه گویا دانشگاهیان علوم پزشکی ایران از این تصمیم وزیر بهداشت چندان هم بدشان نیامده است.

کلمات کلیدی: دانشگاه علوم پزشکی ایران، اخبار دانشگاه علوم پزشکی ایران، اخبار جدید دانشگاه علوم پزشکی ایران، آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران

آمار بازدید: 299 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image