ارتباط مستقیم با 30681 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس آیلتس بهرامی
beikmohammadlou
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
تدریس ریاضی رجبی
ایران مدرس اخبار اخبار زبان تدوین سند راهبردی «رشته زبان و ادبیات فارسی» دانشگاه‌ها (21 آبان 91)

تدوین سند راهبردی «رشته زبان و ادبیات فارسی» دانشگاه‌ها (21 آبان 91)

سرپرست کمیته برنامه‌ریزی درسی رشته زبان و ادبیات فارسی از تدوین سند راهبردی زبان و ادبیات فارسی و تصویب آن در کمیته برنامه‌ریزی زبان و ادبیات فارسی خبر داد و گفت: این سند در حال حاضر در اختیار شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی قرار گرفته است.



به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)سید علی اصغر میرباقری فرد روز یکشنبه در نشست خبری با بیان اینکه برنامه‌های درسی دوره کارشناسی رشته زبان و ادبیات فارسی در یک فرآیند طولانی مورد بازنگری قرار گرفته است، افزود: این برنامه چهارم تیر ماه سال جاری به تصویب شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی رسید.



تدوین 13 برنامه درسی جدید زبان و ادبیات فارسی


وی به تدوین 13 برنامه درسی جدید زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی ارشد اشاره کرد و گفت: بر این اساس گرایش‌های ادبیات عامه، ادبیات پایداری، ادبیات کودک و نوجوان و ادبیات تطبیقی به تصویب کمیته برنامه‌ریزی زبان و ادبیات فارسی رسیده است.


میرباقری فرد ادامه داد: همچنین گرایش‌های ادبیات معاصر، ادبیات عرفانی، ادبیات روایی، ادبیات نقد و نظریه‌های ادبی، ادبیات نسخه پژوهی و تصحیح متن، ادبیات ویراستاری، ادبیات آموزش زبان فارسی نیز در مقطع کارشناسی ارشد کمیته برنامه‌ریزی زبان و ادبیات فارسی در دست بررسی است.



تصویب رشته‌های زبان و ادبیات فارسی ویژه غیرفارسی‌زبانان


وی اظهار داشت: رشته‌های زبان و ادبیات فارسی در گرایش‌های ادبیات فارسی ویژه غیرفارسی‌زبانان و ادبیات ویژه دانشگاه رضوی در مقطع کارشناسی ارشد به تصویب شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی رسیده است.



تدوین 6 برنامه جدید درسی در دوره دکتری


سرپرست کمیته برنامه‌ریزی درسی رشته زبان و ادبیات فارسی از تدوین 6 برنامه جدید درسی در دوره دکتری خبر داد و خاطرنشان کرد: برنامه‌های درسی جدید گرایش‌های ادبیات غنایی، ادبیات عرفانی، ادبیات حماسی، زبان و ادبیات فارسی ویژه غیرفارسی زبان در مقطع دکتری نیز به تصویب شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی رسیده است.


میرباقری فرد اضافه کرد: همچنین رشته‌های زبان و ادبیات فارسی گرایش فرهنگ و زبان‌های باستانی و زبان و ادبیات فارسی گرایش آموزش زبان فارسی نیز در کمیته زبان و ادبیات فارسی در حال بررسی است.



تشکیل کارگروه مشترک با سازمان سمت


وی به تشکیل کارگروه مشترکی با همکاری سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) برای تدوین و تالیف منابع درسی مناسب با برنامه‌های جدید اشاره کرد.


به گفته میرباقری فرد فعالیت کمیته زبان و ادبیات فارسی بعد از انقلاب در سه مرحله از سال های 57 تا 79، 79 تا 87 و از 87 تاکنون با سیاست‌های خاصی در وزارت علوم پیگیری شده است.


وی افزود: در دوره اول، برنامه‌هایی در این حوزه تدوین و اجرا شده است، در مرحله دوم بخشی از برنامه‌های درسی به دانشگاه‌های دارای هیات ممیزه منتقل شد که از آن زمان به بعد، فعالیت کمیته به تعلیق درآمد و دانشگاه‌ها وارد فعالیت شدند.


میرباقری فرد در خاتمه گفت: در مرحله سوم که از سال 87 به بعد فعالیت خود را آغاز کرده است، پس از اینکه عملکرد دانشگاه‌ها در چندین گروه مورد ارزیابی قرار گرفت، وزارت علوم به این نتیجه رسید که ضمن مشارکت دانشگاهیان، تمرکز در برنامه‌ریزی ها انجام شود.

کلمات کلیدی: رشته زبان و ادبیات فارسی، سند راهبردی رشته زبان و ادبیات فارسی، رشته‌های زبان و ادبیات فارسی ویژه غیرفارسی‌زبانان، برنامه های درسی جدید زبان و ادبیات فارسی

آمار بازدید: 497 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image