ارتباط مستقیم با 30633 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه آیا می توان با اتکا به شهریه دانشجویی، مؤسسه آموزش عالی مناسب ایجاد کرد؟ (13 آبان 91)

آیا می توان با اتکا به شهریه دانشجویی، مؤسسه آموزش عالی مناسب ایجاد کرد؟ (13 آبان 91)

ایران مدرس به نقل از خبرگزاری فارس: معاون آموزشی وزارت علوم گفت: با اتکا به شهریه دانشجویی نمی‌توان یک مؤسسه آموزش عالی مناسب ایجاد کرد.


به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، حسین نادری‌منش، معاون آموزشی وزارت علوم در همایش دو روزه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی که در محل دانشگاه شیخ بهایی اصفهان برگزار شد، گفت: یکی از مشکلات جدی ما در دانشگاه‌های غیر انتفاعی تعداد زیاد این دانشگاه‌هاست و لازم است تجمیع این دانشگاه‌های کوچک در سطح کشور بوجود آید تا بتوانند با قدرت بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در آزمون سراسری امسال 900 هزار داوطلب داشتیم در حالی که تعداد صندلی‌های کاردانی و کارشناسی دانشگاه‌ها5/1 میلیون نفر بود، گفت: با توجه به اینکه از 900 هزار داوطلب کنکور سراسری، 460 هزار نفر فارغ التحصیلان جدید آموزش و پرورش هستند و با توجه به آمار ذکر شده برای هر داوطلب سه صندلی خالی وجود دارد .

نادری‌منش با اشاره به ضرورت تبدیل دانش به فناوری، گفت: شاخص ارزیابی، تعداد افراد دارای مدرک‌ دانشگاهی نیست بلکه باید ملاحظه شود که چه میزان از افرادی که دارای مدرک هستند توانایی انجام اقدام مثبتی را دارند و ما باید ظرفیت آموزش عالی را به صورت بهینه هدایت کنیم.

وی همچنین با اشاره به بحث ظرفیت سازی در برنامه پنجم توسعه برای داوطلبان 18 تا 24 سال، گفت: در حال حاضر ما دارای 12 میلیون جمعیت 18 تا 24 سال هستیم که این جمعیت تا پنج سال آینده به 9 میلیون نفر کاهش می‌یابد، بنابراین در حال حاضر از نظر میزان جمعیت دانشجویی از برنامه پنجم توسعه جلوتر نیز هستیم.

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه در حال حاضر دارای 340 مؤسسه غیر انتفاعی در کشور هستیم، گفت: بر این اساس استان‌های مازندران با حدود 44 مؤسسه، اصفهان با 34 مؤسسه، خراسان رضوی با 22 مؤسسه، تهران با 18 مؤسسه و آذربایجان شرقی نیز با 16 مؤسسه به ترتیب بیشترین تعداد مؤسسات غیر انتفاعی را در خود جای داده‌اند.

وی با بیان اینکه در بحث بودجه دانشگاه‌های غیر انتفاعی، دانشگاه‌ها نمی‌توانند تنها با شهریه فعالیت خود را ادامه دهند، گفت: باید بحث تجمیع غیر‌انتفاعی‌های کوچک را داشته باشیم یا اینکه دانشگاه‌ها با همین شرایط موجود فعالیت‌های خود را ادامه دهند.

نادری منش با اشاره به بحث رتبه‌بندی دانشگاه‌های غیر انتفاعی، گفت: در نظر داریم که مؤسسات را به پنج گروه رتبه‌بندی کنیم و شهریه‌ای که این مؤسسات از دانشجویان دریافت می‌کنند بر اساس این رتبه بندی‌ها خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر 10 درصد جمعیت دانشجویان کشور در مؤسسات غیر انتفاعی تحصیل می‌کنند که این جمعیت با توجه به کاهش افراد 18 ساله ما در سال‌های آینده کمتر خواهد شد.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به محدود کردن ظرفیت پذیرش دانشجوی کاردانی و کارشناسی در دانشگاه‌های پیام نور و دولتی، گفت: طبق برنامه باید در دانشگاه‌های دولتی ظرفیت دوره‌های تحصیلات تکمیلی را افزایش دهیم و همچنین در بحث پیام نور نیز افزایش ظرفیت نداریم و تنها در برخی مصوبات استانی که طی سال‌های قبل تصویب شده است بررسی‌هایی انجام می‌شود.

وی با تاکید بر بحث جذب استاد در دانشگاه‌های غیر انتفاعی و چالش موجود در این زمینه، گفت: در حال حاضر نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌های دولتی یک به بیست است و در دانشگاه‌های غیر انتفاعی یک به 30 تا یک به 40 در نظر گرفته شده است اما برخی مجموعه‌های غیر انتفاعی نسبت استاد به دانشجویشان یک به 80 و یا یک به 100 است که با این روند در واقع حق دانشجو ضایع می‌شود.

کلمات کلیدی: ایجاد مؤسسه آموزش عالی مناسب، شهریه دانشجویی، دانشگاه غیر انتفاعی، موسسات غیر دولتی، موسسات غیرانتفاعی

آمار بازدید: 325 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image