ارتباط مستقیم با 30727 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
beikmohammadlou
آموزشگاه
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی رجبی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی بهمن آبادی
ایران مدرس اخبار اخبار تحقیق و پژوهش جلسات مشترک نخبگان و مسوولان با رویکرد حل مسئله در دانشگاه علوم پزشکی اراک برگزار شود (7 آبان 91)

جلسات مشترک نخبگان و مسوولان با رویکرد حل مسئله در دانشگاه علوم پزشکی اراک برگزار شود (7 آبان 91)

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در مسیر دستیابی به اهداف دهه پیشرفت و عدالت، توجه مسوولان به نظرات نخبگان یک ضرورت است.



دکتر مجید رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه مرکزی، با بیان این مطلب که دانشگاه‌ها با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی به نوعی به حوزه ایجاد فضای گفتمان برای دانشگاهیان ورود پیدا کرده‌اند، تصریح کرد: دانشگاهیان بواسطه ارتباط و حضور مستقیم در فضای علم و اندیشه در زمره نخبگان قرار می‌گیرند و در فضای کرسی‌های آزاداندیشی نقطه‌نظرات خود را در موضوعات مختلف تبیین می‌کنند.


وی پرهیز از هیاهو و جنجال، رعایت اصول اخلاقی در مباحثات و پرهیز از تبیین مسایل حساسیت‌برانگیز را از جمله ویژگی‌های یک گفتمان موثر دانست.


رمضانی همچنین دارا بودن سعه صدر، انتقادپذیری و آشنایی با مسایل و معضلات روز جامعه را از ویژگی‌هایی عنوان کرد که یک فرد نخبه باید از آنها بهره‌مند باشد و به خبرنگار ایسنا، گفت: انسان نخبه فردی است که بدون توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه اظهار نظر نمی‌کند چراکه افراد نخبه در اظهار نظرات خود شرایط حال حاضر جامعه را در نظر گرفته و بویژه در شرایط حاضر از پرداختن به ایده‌های بلند پروازانه خودداری ‌می‌کنند.


وی دارا بودن دید نقادانه را از دیگر ویژگی‌های افراد نخبه دانست و تصریح کرد: اگر این افراد نگرشی نقادانه و نه مخربانه، به مسایل روز داشته باشند می‌توانند بسیاری از زوایای دور از ذهن و یا دور از دسترس مانده را کشف کرده و مورد توجه مسوولین قرار دهد.


رمضانی تصریح کرد: مسوولان بواسطه درگیری ذهنی و اجرایی در میدان کار، گاهی ممکن است از برخی مسایل و زوایا مغفول مانده و یا نتوانند در برخی موارد دقیق شوند، اگر فردی دارای فهم درستی از موضوعات مربوطه است در صورتی که خارج از این میدان به مسایل موجود نگاهی موشکافانه داشته باشد می‌تواند با دارا بودن دید اصلاحی و نقادانه نکات مغفول مانده را به مسوولان گوشزد کند.


وی اظهار کرد: از این طریق روش‌های بهتر برای رسیدن به برخی اهداف شناسایی و تبیین شده و یا حتی اگر کاری در مسیری نادرست پیش می‌رود با توجه و دقت نخبگان در این موضوعات به سمتی درست هدایت خواهد شد.


وی با اشاره به نقطه نظر مقام معظم رهبری در خصوص گستره وسیع محدوده نخبگان، افزود: با گستره‌ای که امروزه در حوزه دانش و علوم روز وجود دارد نمی‌توانیم انتظار افرادی را داشته باشیم که همچون بوعلی سینا در همه علوم روز نخبه باشند. یک فرد ممکن است در رشته خاصی نخبه بوده و در رشته تخصصی دیگری از هرگونه دانش نظری یا عملی مفید بی‌بهره باشد و این نتیجه گستره وسیع علم و دانش در دنیای امروز است.


رمضانی در ادامه بر نقش موثر بنیاد نخبگان در شناسایی افراد نخبه تأکید کرد و گفت: این بنیاد می تواند نخبگان رشته‌های مختلف را در رده‌های مختلف علمی از استاد دانشگاه تا یک دانشجوی تازه‌ وارد و یا هر فردی که شاید فاقد تحصیلات دانشگاهی بوده ولی دارای ایده‌های جدید و قابل توجه در حوزه‌های مختلف است شناسایی کرده و زمینه برقراری ارتباط میان این افراد و عوامل اجرایی را برقرار کند.


وی با تأکید بر لزوم برگزاری جلساتی با حضور نخبگان و عوامل اجرایی با هدف استفاده از نقطه‌نظرات آنان در مسیر دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده در دهه پیشرفت و عدالت، افزود: این جلسات باید با رویکرد حل مسئله و کاملا کاربردی برگزار شده و تنها به برگزاری جلسات صوری بسنده نشود.


رمضانی اضافه کرد: اگر این افراد با رشته‌بندی جداگانه در کنار یکدیگر قرار گرفته و با تمرکز بر مسایل و مشکلات روز به تحلیل و بررسی موارد بپردازند و امکان انتقال این دریافت‌ها از طریق یک پل ارتباطی قوی و کارآمد به مسوولان اجرایی استان وجود داشته باشد می‌توان امیدوار بود که این نظرات مسیر پیشرفت و همچنین توسعه عدالت در استان را هموار کنند.


رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان خاطرنشان کرد: مسوولان باید در صورت ارایه نظرات اصلاحی اجرایی توسط نخبگان پذیرای این نظرات بوده و موارد مطرح شده را با هدف بهبود شرایط موجود و رفع معضلات، در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ کنند.

کلمات کلیدی:جلسات مشترک نخبگان و مسوولان، دانشگاه علوم پزشکی اراک، نخبگان، کرسی‌های آزاداندیشی

آمار بازدید: 366 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image