ارتباط مستقیم با 30637 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
beikmohammadlou
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
ایران مدرس اخبار اخبار دانش آموزی راه‌اندازی 100 پژوهش‌سرای جدید دانش‌آموزی در سال جاری

راه‌اندازی 100 پژوهش‌سرای جدید دانش‌آموزی در سال جاری

وزیر آموزش پرورش با تاکید بر اینکه امر پژوهش در آموزش و پرورش یک حلقه مفقود است که باید به آن بپردازیم، از راه‌اندازی 100 پژوهش‌سرای جدید دانش‌آموزی در سال جاری خبر داد.


به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر علی اصغر فانی در سومین جشنواره کشوری جابر بن حیان که صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر تهران آغاز به کار کرد با بیان اینکه مقطع ابتدایی اساس تعلیم و تربیت و مهم‌ترین دوره آموزش در تحصیلات هر انسان است، گفت: شخصیت، نوآوری، ابتکار، تدبیر و در یک جمله مبنای فکری، اعتقادی و رفتاری دانش‌آموز در دوره ابتدایی شکل می‌گیرد.

وی افزود: انسان در برخورد با پدیده‌ها با سه سوال چیستی، چرایی و چگونگی مواجه است. انسان‌های عادی در مقابل این سه سوال حساس نیستند اما اینکه در اطراف خود شاهد پدیده‌های بسیاری هستیم اولین سوالی که به ذهنمان باید متبادر شود چیستی است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برخی افراد در برخورد با پدیده‌ها و در پاسخ به چیستی آن‌ها به ظاهر توجه دارند گفت: اما انسان‌هایی هستند که به عمق مسائل توجه می‌کنند و سعی دارند چیستی آن‌ها را عمیق‌تر و اساسی‌تر مورد تحلیل قرار دهند.

فانی ادامه داد: گام دوم چرایی پدیده‌ها و گام سوم چگونگی آن است. در زندگی به مشکلات بسیاری بر می‌خوریم و این که چگونه آن مسائل را حل کنیم حائز اهمیت است. افراد معمولی بسیار زود تسلیم می‌شوند اما انسان‌هایی هستند که فکر می‌کنند، احساس مسئولیت دارند و به دنبال حل مساله‌اند.

وی با تاکید بر اینکه امر پژوهش در آموزش و پرورش یک حلقه مفقود است که باید به آن بپردازیم گفت: مقام معظم رهبری نیز در چندین نوبت تاکید کرده‌اند که آموزش و پرورش به جای حافظه محوری باید خلاقیت محور شود. در واقع باید به جای اینکه ذهن دانش‌آموز را از محفوظات و دانش‌ها انباشته کنیم به سراغ لایه‌های عمیق‌تر یادگیری برویم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه متاسفانه در جامعه، خانواده و خود آموزش و پرورش وقتی دانش‌آموز بسیار سوال می‌کند ممکن است باعث ملال و ناراحتی اطرافیان شود ادامه داد: اینجاست که تکلیف بزرگتر‌ها سنگین‌تر می‌شود. آن‌ها باید پرسش‌گری را تشویق و تقویت کنند.

فانی افزود: دانش‌آموز پرسش‌گر می‌تواند دانش‌آموز پژوهنده شود و دانش‌آموز پژوهنده می‌تواند در آینده به یک شخصیت علمی و دانشمند تبدیل شود. مقام معظم رهبری نیز چند سال پیش بر ضرورت به راه افتادن نهضت علمی تاکید کرده بودند. یعنی دانش‌آموزان، دانشجویان، متفکران و محققان باید مرزهای دانش را وسعت دهند. وزارت آموزش و پرورش در دولت یازدهم نیز با قرار دادن راهبرد اساسی خود تحت عنوان ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی قصد دارد وارد حوزه‌های پژوهش و مطالعات فراموقعیتی شوند.

وی با بیان اینکه امروز، 12.5 میلیون دانش‌آموز یک تجربه 35 ساله پس از انقلاب و همکاران با انگیزه و تلاش‌گر و مومن و متخصص را داریم همه این‌ها می‌توانند زمینه ارتقای کیفیت را فراهم کنند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به رونق فعالیت پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی اشاره و اظهار کرد: پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی جایگاهی برای شناخت استعدادهای پژوهشی و ارتقای پژوهش و پژوهش‌گری در دانش‌آموزان و زمینه‌ساز تربیت دانشمندان آینده کشور هستند.

فانی از افزایش تعداد پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی در سال جاری از 300 واحد به 400 واحد خبر داد و گفت: ظرف یکسال پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی از رشد 25 درصدی برخوردار می‌شود. این در حالیست که در دولت هشتم یعنی قبل از سال 84 تعداد پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی 230 عدد بود. از سال 84 تا 92، 80 پژوهش‌سرا به آن اضافه شد و امسال به تنهایی 100 پژوهش‌سرای دیگر به آن اضافه خواهد شد، ضمن آنکه پژوهش‌سراهای فعلی را نیز تجهیز خواهیم کرد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه اساسنامه پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی هم‌اکنون در شورای عالی آموزش و پرورش در حال بررسی است گفت: قبلا این پژوهش‌سراها مخصوص دانش‌آموزان مقطع متوسطه بود اما براساس این اساسنامه که در شورای عالی در حال بررسی و تصویب است پژوهش‌سراها به همه دانش‌آموزان در کلیه مقاطع تحصیلی تعلق دارد.

فانی با بیان اینکه با جایگزینی بسته‌های آموزشی به جای کتب آموزشی گامی در جهت ارتقای کیفیت و پژوهش‌محور شدن آموزش برداشته‌ایم گفت: این بسته‌ها شامل نرم‌افزارها، لوح‌های فشرده آموزشی و ... هستند که امسال برای دانش‌آموزان پایه‌های چهارم و هشتم تدارک دیده شده و آماده توزیع‌اند. جایگزینی این بسته‌ها با کتب یک پیام اصلی دارد و آن این است که به دنبال عمق بیشتر یادگیری و دسترسی به لایه‌های عمیق‌تر یادگیری در آموزش و پرورش هستیم.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، امروز فرهنگ جهادی در آموزش و پرورش حاکم است و نارسایی‌ها و کمبودها نتوانسته و نخواهد توانست بر عزم ملی آموزش و پرورش غلبه کند.

آمار بازدید: 190 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image