ارتباط مستقیم با 30647 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس آیلتس بهرامی
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه اهم برنامه‌ها و اهداف مرکز هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی کشور

اهم برنامه‌ها و اهداف مرکز هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی کشور

رئیس مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی کشور با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت این مرکز، گفت: درحال حاضر 277 مرکز هم اندیشی استادان در دانشگاه‌های کشور فعالیت دارند که لازم است از این ظرفیت مشورتی عظیم در تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌های کلان کشور استفاده شود.


حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدمهدی ساداتی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خوزستان، اظهار کرد: مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی کشوراز سال 80 به این سو در مجموعه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری مرکزی تاسیس شد و این حرکت مقدس که به یک معنی به منظور اهتمام و احترام به استادان و نخبگان دانشگاهی است تا به امروز و بعد از 13 سال به لطف الهی جایگاه بسیار خوبی در دانشگاه‌های کشور پیدا کرده و درحال حاضر حدود 277 دفتر هم اندیشی در دانشگاه‌های کشور وجود دارد. این دفاتر مجموعه دانشگاه‌های پزشکی، غیرپزشکی، آزاد، پیام نور و حتی برخی مراکز غیرانتفاعی را پوشش داده است.

وی افزود: در حقیقت هم اندیشی به مجموعه جلساتی اطلاق می‌شود که اساتید دانشگاه در آن جلسات دور هم جمع می شوند و در خصوص یک موضوع خاص که ممکن است این موضوع مساله‌ای درون دانشگاهی و یا موضوعی مربوط به شهر و استان و یا در سطح فراتر می‌تواند درباره مسایل کلان کشور باشد، گفت‌وگو می کنند. بحث گفتمان سازی مطالباتی که مقام معظم رهبری دارند نیز از جمله دستور کارهایی است که ذیل دفاتر هم اندیشی دنبال می‌شود.

ساداتی نژاد تصریح کرد: در حال حاضر به صورت روزانه چندین گزارش از جلسات هم اندیشی در دانشگاه‌های کشور به تهران ارسال می‌شود ودر خصوص مسایل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی و مواردی مشابه جلساتی برگزار می شود و این جلسات می تواند در دو حوزه مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی ادامه داد: یک حوزه جلساتی است که جنبه نظری و بنیادین دارد و همین که تعدادی از اساتید دانشگاه دور هم جمع شوند و در جلسه‌ای آزادانه به بحث و گفت‌وگو بپردازند خود موجب ارتقاء معرفت و تمرین نظریه پردازی است و بخشی از جلساتی که در دانشگاه‌های کشور با عنوان هم اندیشی برگزار می‌شود چنین ماهیتی دارد و در واقع دانش افزایی و معرفتی است. بخش دیگر از نشست‌ها نیز می‌توانند جنبه کاربردی داشته باشند و بخشی از مشکلات موجود در کشور، استان، شهر و یا حتی دانشگاه در این جلسات موضوع قرار می گیرد و استادان در خصوص راهکارهای حل آن موضوع بحث و تبادل نظر می کنند و در نهایت خروجی نشست به عنوان یک دیدگاه علمی و مشورتی مورد توجه دستگاه‌های اجرایی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: البته درباره بخش دوم نیازمند سازوکار ویژه‌ای هستیم و متاسفانه هنوز سازوکاری برای این بخش از ظرفیت هم اندیشی صورت نگرفته و به دنبال این هستیم که در ذیل راهبرد چهار سند دانشگاه‌های اسلامی زمینه‌های قانونمند و نهادمند شدن نقش هم اندیشی و استفاده از ظرفیت استادان دانشگاه‌های کشور به فرایند تصمیم گیری و تصمیم سازی و حل معضلات دستگاه‌های اجرایی کشور، فراهم شود.

رئیس مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی کشور خاطرنشان کرد: بخش معرفتی و دانش افزایی هم اندیشی در طول 13 سال گذشته به خوبی محقق شده و بخش مهم استفاده عملی و کاربردی از نظرات اساتید دانشگاه‌ها نیازمند این است که تعریف خاص خود را برای دستگاه‌های اجرایی کشور داشته باشیم و باید دفاتر هم اندیشی تعریف شوند و دستگاه‌های اجرایی این دفاتر را بشناسند و به نقشی که استادان دانشگاه‌ها می‌توانند در بعد مشورت دهی برای حل مسایل داشته باشند، توجه شود. برای حل این موضوع نیازمند یک آیین نامه و سازوکار ویژه‌ای هستیم و اکنون در حال رایزنی هستیم و پس از اینکه نظرات کارشناسی را از خود جلسات هم اندیشی بدست بیاوریم، در این زمینه اقدام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: اکنون دفاتر هم اندیشی در کشور یک جامعه آماری 70 هزار نفری از اساتید رسمی و مدعو را در بر می‌گیرد و هیچ تشکیلاتی در کشور چنین ظرفیت عظیمی را در اخیار ندارد و این مجموعه بزرگ می‌تواند به فرایند تصمیم سازی در کشور کمک کند. اکنون مکاتباتی با همه دفاتر هم اندیشی دانشگاه‌های کشور انجام و از آنها خواسته شده که در زمینه عملی شدن مشارکت اساتید دانشگاه‌ها در فرایند تصمیم سازی کشور پیشنهادات خود را ارایه دهند، زیرا کاری که دراین سطح قرار است برنامه ریزی شود باید با نظرات و ایده‌های اساتید دانشگاه عملیاتی شود و خود اساتید بگویند که چگونه می‌توان خروجی جلسات هم اندیشی را درعرصه اجرایی کشور عملیاتی کرد.

سادانی نژاد با بیان اینکه امروز دفتر هم اندیشی در دانشگاه‌ها مورد توجه و احترام همه اساتید است، گفت: بخش دیگری نیز از سه سال پیش به کار ما اضافه شد و آن برگزاری دوره‌های دانش افزایی است. در آیین نامه ارتقاء استادان در گذشته تنها جنبه پژوهشی و آموزشی لحاظ می‌شد و برای ارتقاء یک استاد تنها میزان پژوهش‌های علمی و آموزشی وی لحاظ می شد، ولی در آیین نامه جدیدی که شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرد بخش دیگری اضافه شد که آن بخش فرهنگی است و بر این اساس استاد علاوه بر امتیازات پژوهشی و آموزشی باید در بخش فرهنگی نیز تلاش‌هایی را در دانشگاه انجام دهد.

وی ادامه داد: در این بخش برای آنکه استاد بتواند امتیازات فرهنگی را کسب کند 9 مسیر وجود دارد و یک استاد از9 طریق می‌تواند این امتیازات را بدست آورد و یکی از آن 9 مسیر شرکت در کارگاه‌های دانش افزایی است. در این زمینه در پنج محور تعلیم و تربیت اسلامی، اخلاق حرفه‌ای، تاریخ تمدن اسلامی، اندیشه سیاسی و معرفت شناسی کارگاه‌هایی 16 ساعته برگزار می‌شود و استادانی که دراین کارگاه‌ها شرکت می‌کنند می‌توانند امتیاز فرهنگی لازم را بدست آورند.

رئیس مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی کشور، مجری و متولی برگزاری این دوره‌ها را معاونت آموزشی دانشگاه‌ها دانست و افزود: همانطور که در بخش آموزشی و پژوهشی معاونت آموزشی متولی است، در این بخش نیز این معاونت متولی برگزاری این دوره‌ها است و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در زمینه تامین محتوای دوره‌ها و تامین مدرسان ایفای نقش می‌کند و نهاد در واقع در این طرح مشاور معاون آموزشی دانشگاه است.

وی گفت: در سه سال گذشته حدود 40 هزار استاد در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند و تنها در سال گذشته 16 هزار استاد دانشگاه‌های کشور در بیش از 500 دوره دانش افزایی شرکت کرده‌اند و تلاش شده است تا مجرب‌ترین اساتید را دراین دوره‌ها استفاده کنیم. از ابتدای امسال نیز به استقبال طرح دانش افزایی رفته‌ایم و از آنجایی که در ماه مبارک رمضان اوج برگزاری است، این دوره‌ها با عنوان طرح ضیافت استادان برگزار می شود. ضمن آنکه برنامه ریزی‌ها برای برپایی طرح ضیافت در تابستان در حال انجام است و پیش بینی می شود 10 هزار نفر از استادان کشور در این طرح شرکت کنند.

رئیس مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی کشور گفت: دوره‌های دانش افزایی بهانه‌ای است برای ایجاد فضای هم اندیشی و گفت‌وگو تا استادان فرصت پیدا کنند و نقطه نظرات خود در بخش‌های مختلف از جمله اندیشه‌های سیاسی اسلامی، تاریخ تمدن اسلام، بحث‌های معرفت شناسی و اخلاق حرفه‌ای و تعلیم و تربیت اسلامی و روش‌هایی که استادان باید در بحث تعلیم و تربیت دانشجو بکار بگیرند و مسایل فرهنگی را بیان کنند.

ساداتی نژاد اظهارکرد: این دوره‌ها بهانه‌ای است برای گفت‌وگوی آزاد بین استادان و سعی شده فضای گفت‌وگو فضای امنی باشد و توهم ‌ایی که گاهی ایجاد می شود که مثلا آزادی برای گفت‌وگو وجود ندارد با برگزاری سلسه جلسات هم اندیشی از بین برود و استادان احساس کنند که فضای این جلسات جایی است که می‌توانند آنچه که فکر می‌کنند برای نظام و انقلاب و فضای دانشگاه‌ها مفید است را آزادانه و بدون نگرانی بیان کنند و در مجموع از خلال این جلسات آنچه به نفع نظام و انقلاب است استخراج شود. نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز با نقش پدرانه‌ای که در دانشگاه دارد همه دیدگاه‌ها، حتی دیدگاه‌های مخالف را اخذ می‌کند.

وی افزود: مرکز هم اندیشی استادان ظرفیت عظیمی است که در دانشگاه‌ها وجود دارد و سال‌ها برای آن زحمت کشیده شده است و می‌تواند تکمیل شود. نشست‌های هم اندیشی درباره معضلات کشور را می‌توان در سه سطح برنامه ریزی کرد؛ نخست استفاده از ظرفیت استادان برای حل مشکلات دانشگاه خودشان است و روسای دانشگاه‌ها می توانند بسیاری از مسایل و مشکلات موجود در دانشگاه را با استفاده از ظرفیت مشورتی استادان دانشگاه حل کنند و این گام نخست و حداقل استفاده‌ای است که می‌توان از این ظرفیت برد.

ساداتی نژاد تصریح کرد: با توجه به پیشرفتی که در حوزه آموزش عالی کشور ایجاد شده، در همه شهرها و دانشگاه‌های کشور رشته‌های متعدد تحصیلی راه‌اندازی و مراکز هم اندیشی می توانند متخصصان در بخش‌های مختلف را کنار هم قرار دهند، همچنین نشست‌هایی تخصصی در حوزه‌هایی مانند جامعه شناسی، حقوق، سیاست و اقتصاد و مواردی مشابه برگزار و می‌توان برای حل مسایل و مشکلات موجود در شهر و یا استان از نظر این اندیشمندان استفاده کرد. استانداران، فرمانداران و روسای ادارات می توانند از این ظرفیت استفاده کنند و این ظرفیت انقلاب اسلامی و نظام است و باید جهت دهی شده و از آن به خوبی استفاده شود.

رئیس مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی کشور ادامه داد: در این زمینه لازم است سازوکاری تعریف شود تا اگر به عنوان مثال مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان بخواهند از ظرفیت مشورتی استادان دانشگاه‌ها استفاده کنند، به لحاظ قانونی چنین ظرفیتی وجود داشته باشد. در این زمینه در هر استان یک رابط استانی مشخص شده و همانطور که در هر دانشگاه یک دبیر هم اندیشی داریم، در هر استان نیز یک رابط هم اندیشی وجود دارد که موظف است فعالیت‌های مربوط به دفتر هم اندیشی استان را هماهنگ کند.

وی ادامه داد: در نتیجه اگر این موضوع به یک آیین نامه جامع تبدیل و رابط استانی با مقامات اجرایی استان مرتبط شود، می‌توان به دو صورت پیش رفت؛ نخست اینکه مسئولان استان می‌توانند نیازها و اولویت‌های مشورتی خود را به رابط انتقال دهند و آن مسایل در جلسات هم اندیشی استادان مطرح و راهکارها به مسئولان منتقل شود. از سوی دیگر نیز می‌توان به گونه‌ای عمل کرد که خود اساتید به صورت خلاقانه ایده‌های نو را به دستگاه‌های اجرایی منتقل کنند. همچنین در سطح ملی نیز می توان گام های خوبی برداشت و از ظرفیت هم اندیشی استادان برای حل مسایل موجود در قوای سه گانه استفاده کرد.

ساداتی نژاد اظهار کرد: در قوه مقننه و کمیسیون‌های مختلف مجلس باید نظرات استادان دانشگاه‌ها اعمال شود و نمایندگان مجلس می‌توانند با استفاده از این ظرفیت دیدگاه‌های نخبگان جامعه را بدانند و بشناسند و یک هم افزایی ایجاد شود. در قوه مجریه نیز بسیاری مسایل وجود دارد که نیازمند هم فکری و هم اندیشی است و این در حالی است که مشاهده می شود که بسیاری از استادان دانشگاه‌های کشور گلایه دارند که از فکر و اندیشه آنها در تصمیم گیری‌ها استفاده نمی‌شود.

وی افزود: در قوه قضاییه نیز می توان از ظرفیت استادان رشته حقوق استفاده کرد. همچنین ممکن است مشکلاتی در اجرا وجود داشته باشد که استادان از آن بی خبر باشند و در نتیجه نیازمند گفت‌وگو هستیم و جلسات هم اندیشی باید نقش حلقه‌های اتصالی را ایفا کنند تا حرف‌های استادان را مسئولان و حرف‌های مسئولان را استادان بدانند و در نهایت به نسخه واحدی برسیم؛ این مسیری است که مرکز هم اندیشی باید طی کند و روزی شاهد باشیم که دفاترهم‌اندیشی به قطب‌های مشورت و مشاوره علمی برای دستگاه‌های اجرایی تبدیل شوند.

ساداتی نژاد در خاتمه گفت: در ذیل سند دانشگاه اسلامی راهبرد چهار که در بحث نظام تربیتی و فرهنگی است یکی از اقدامات بحث هم اندیشی است و با توجه به اینکه این سند به دانشگاه‌ها ابلاغ شده، می‌توان در قالب این سند بالادستی که قانونی هم هست به سمتی حرکت کنیم که فرایند هم اندیشی در کشور به جایگاه واقعی خود برسد.

انتهای پیام

آمار بازدید: 150 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image