ارتباط مستقیم با 30690 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس آیلتس بهرامی
beikmohammadlou
آموزشگاه
تدریس ریاضی رجبی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه استقبال وزارت علوم از فعالیت تشکل‌های جدید دانشجویی

استقبال وزارت علوم از فعالیت تشکل‌های جدید دانشجویی

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ارزیابی خود از تنوع تشکل‌های دانشجویی و میزان فعالیت آنها، با بیان این که وضعیت موجود تشکل‌های دانشجویی با وضعیت ایده‌آل فاصله دارد، گفت: روند شکل‌گیری تشکل‌های قانونمند «کند» بوده است، ولی ما تلاش می‌کنیم تا به این کندی پایان دهیم.


دکتر سید ضیا هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی »خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: ما به همه تشکل‌ها احترام می‌گذاریم و همه آنها را به رسمیت می‌شناسیم و حضورشان را مثبت می‌بینیم. ولی فکر می‌کنیم که تشکل‌ها آن قدر باید فعال باشند تا این که عموم دانشجویان بتوانند مشارکت خودشان را رقم بزنند، در حال حاضر نیز گمان ما بر این است که توان‌مندی‌ها و علاقمندی‌هایی در دانشگاه وجود دارد که باید از آنها استفاده شود .

وی با تاکید بر اینکه در بین دانشگاهیان و به ویژه دانشجویان این احساس وجود دارد که تریبون و تشکل مناسبی ندارند و علایق و نیازهایشان تامین نمی‌شود، گفت: آنچه که همیشه مورد تاکید بوده این است که هر اتفاقی باید در چارچوب قانون و ضوابط بیفتد بنابراین توصیه می کنیم که این گروه از دانشجویان تقاضاهایشان را برای تشکیل تشکل های جدید مطرح و به نهادهای مربوط به دانشگاه ارایه کنند.ما در هر دانشگاه یک هیئت نظارت بر تشکل‌ها وجود دارد که این تقاضاها را بررسی می‌کنند و در صورتی که طبق قوانین باشد مجوز فعالیت به آنها می‌دهند.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه روند شکل گیری تشکل‌های قانونمند «کند» بوده است، ادامه داد:‌ ما تلاش می‌کنیم تا به این کندی پایان دهیم. به همین منظور جلسات توجیهی در هفته‌های آینده پیش بینی شده است تا در تعامل با دانشجویان صرف‌نظر از جهت‌گیری‌های سیاسی و گروه‌های مختلف دانشجویی از تقاضای آنها استقبال شود.

هاشمی از ایجاد تشکل های جدید در چهارچوب قانون استقبال کرد و افزود: تاکید ما بر این است که فعالیت تشکل‌های دانشجویی مورد تشویق قرار گیرد. چه تشکل‌های موجود و چه تشکل‌هایی که قرار است مجوز بگیرند. بنابراین ما بر تشویق فعالیت‌های دانشجویی تاکید داریم واز تشکل ها و اتحادیه ها ملی حمایت و استقبال می‌کنیم.

نحوه تشکیل اتحادیه دانشجویی
وی درباره نحوه فعالیت تحکیم وحدت نیز گفت: در حال حاضر یک تحکیم وحدت وجود دارد، هرچند که در تاریخ تحکیم وحدت انشعابات و فراز و فرودهای بسیاری وجود داشته است؛ اما هر مجموعه‌ای که در دانشگاه های مختلف تشکیل شود و بیش از 20 دفتر فعال داشته باشد، می‌تواند تقاضای تشکیل اتحادیه جدید دهد.

هاشمی بار دیگر تاکید کرد که وزارت علوم از تشکل‌های موجود در قالب قوانین حمایت می‌کند. تشکل‌های جدید نیز با هر عنوانی که البته تکراری نباشند و مورد تایید هیئت نظارت قرار گیرد، می‌توانند تشکیل گردند. ما از همه آنها، چه در سطح دانشگاه و چه در سطح اتحادیه های سراسری که در سطح ملی فعالیت می‌کنند، حمایت و استقبال می‌کنیم

معاون فرهنگی وزارت علوم درباره تعداد تشکل‌هایی که در دولت قبل تعطیل شده‌اند، گفت: من در مورد گذشته وارد بحث و آمار نمی‌شوم، گرچه تعطیلی بی‌دلیل تشکل ها را موجه نمی‌دانم. اما مهم این است که تلاش کنیم عمق و کیفیت فعالیت ها بیشترشود.

اصلاح آیین نامه ها با پختگی و بدون عجله در دستورکار
وی درباره اصلاح آیین‌نامه تشکل‌ها نیز اظهار کرد: همیشه چنین بوده که آیین نامه‌های مختلف متناسب با شرایط جامعه مورد بررسی قرار می‌گرفتند اما در مقام عمل ضعف‌هایی پیدا می‌شود که دراین فرآیند اصلاح می‌گردد. در این حوزه هم در صورت نیاز، به طور طبیعی این اتفاق خواهد افتاد؛ اما مورد خاصی فعلا در دستور کار نیست و بنا بر این است که این آیین‌نامه‌ها بدون عجله و با پختگی در دستور کار دراز مدت ما قرار گیرد.

هاشمی در ادامه افزود: معتقدیم هر اصلاحیه‌ای باید از طریق فرایند خود انجام شود و تا زمانی که مصوبه جدیدی انجام نشود مصوبات موجود فصل‌الخطاب ما قرار می‌گیرد.

وی درباره سرنوشت تشکل‌های منحل شده نیز اظهار کرد: این مجموعه ها می‌توانند بر مبنای آئین نامه تشکل ها مجددا تقاضای خودشان را ارائه کنند و طبق ضوابط مجوز بگیرند و فعالیت خود را آغاز نمایند.

سرعت دانشگاه‌ها در اعطای مجوز به تشکل‌ها "کند" است
معاون فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه معتقدم سرعت عمل همکارانمان در دانشگاه‌ها در مورد اعطای مجوز به تشکل‌ها به اندازه کافی نبوده است، اذعان کرد: روند شکل گیری تشکل های قانونمند «کند» بوده است، ولی ما تلاش می‌کنیم تا به این کندی پایان دهیم و در این راستا نیز به همکاران توصیه‌هایی کرده‌ایم. به همین منظور جلسات توجیهی در هفته‌های آینده پیش بینی شده است تا در تعامل با دانشجویان صرف‌نظر از جهت‌گیری های سیاسی و گروه‌های مختلف دانشجویی از تقاضای آنها استقبال شود تا به شکلی قانونمند نیازهای آنها مطرح و مورد بررسی قرار گیرد که در نتیجه آن پوشش بیشتری نسبت به نظرات جدید در دانشگاه‌ها داشته باشیم.

انتهای پیام

آمار بازدید: 172 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image