ارتباط مستقیم با 30705 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس آیلتس بهرامی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی رجبی
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه باید برای 60 درصد دانشجویان خوابگاه ایجاد کنیم

باید برای 60 درصد دانشجویان خوابگاه ایجاد کنیم

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه باید برای بیش از 60 درصد دانشجویان دانشگاه‌ها خوابگاه ایجاد کنیم، گفت: به همین میزانی که در حال حاضر خوابگاه وجود دارد به تاسیس خوابگاه جدید نیاز داریم.


به گزارش خبرنگار دانشگاهی ایسنا، سید ضیا هاشمی در خطبه‌های پیش از نماز جمعه امروز، با اشاره به مراسم معنوی اعتکاف گفت: دانشگاه کانون آغاز این سنت حسنه است و در این هفته دانشگاه تهران و همه دانشگاه‌ها میزبان دانشجویان معتکف بوده‌اند. تداوم این روند رایحه امید مضاعف برای پیشرفت جامعه اسلامی ایران را تشدید کرده است.

وی ادامه داد: بیش از نیمی از مشتاقان این سنت الهی نتوانستند از امکانات مساجد دانشگاه‌ها برای اعتکاف بهره‌مند شوند چرا که مساجد دانشگاه‌ها تنها ظرفیت نیمی از دانشجویان متقاضی را داشت.

وی با اشاره به هفته خوابگاه‌های دانشجویی عنوان کرد: در این هفته فرصتی فراهم شد تا به بخشی از مسائل دانشگاه‌ها توجه شود. اگر ما دانشگاه را کانون تحول می‌دانیم باید توجه کنیم که دانشگاه تنها کلاس درس و محیط آموزشی نیست و خوابگاه‌ها نیز بخشی از فضای دانشگاه است.

معاون فرهنگی وزیر علوم با بیان اینکه امروز آخرین روز هفته خوابگاه‌های دانشجویی با عنوان "خوابگاه و پشتوانه مردمی" است، گفت: سنت حسنه وقف و ریشه دیرینه در کشور ما دارد و این سنت می‌تواند در قالب سرمایه‌گذاری در ایجاد خوابگاه‌ها به این دغدغه سرنوشت ساز پاسخ دهد. خیرین می‌توانند آستین همت بالا بزنند و به کمک متولیان امور خوابگاه‌ها بیایند تا ضعف در این حوزه را جبران کنند.

هاشمی با اشاره به حضور خیرین در این عرصه گفت: بیش از 350 خیر امروز در این زمینه همکاری کردند و 120 هزار متر مربع فضای خوابگاهی را ایجاد کردند که اگر این فضا ایجاد نمی‌شد مشکل خوابگاه به یک بحران تبدیل می‌شد.

وی در این خصوص افزود: خیرین تنها در حوزه خوابگاه‌ها وارد عمل نشدند بلکه در حوزه تجهیز مراکز آموزشی، آزمایشگاهی، پژوهشی و کتابخانه‌ها نیز ورود کردند.

معاون فرهنگی وزیر علوم با بیان اینکه وزارت علوم به دنبال زمینه سازی برای مشارکت خیرین است، افزود: در حال حاضر فقط برای 40 درصد دانشجویان خوابگاه داریم در حالی که استانداردهای لازم بیش از 60 درصد است و میانگین حضور دانشجویان در هر اتاق شش نفر است در حالی که این رقم باید حداکثر به 4 رقم برسد که برای رسیدن به این استانداردها لازم است همین میزان خوابگاه ایجاد کنیم.

هاشمی با تاکید بر اینکه سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران و وزارت علوم در تسهیل ازدواج دانشجویان است، گفت: تامین مسکن و سرپناه برای دانشجویان متاهل یکی دیگر از مسائل وزارت علوم است در حال حاضر ما فقط پاسخگوی یک چهارم متقاضیان خوابگاه‌های متاهلان هستیم و سه چهارم دیگر موفق به استفاده از این نوع خوابگاه‌ها نمی‌شوند. در این زمینه هم از خیرین می‌خواهیم که به کمک دولت بیایند.

وی با بیان اینکه سنت وقف در مراکز علمی در جوامع دیگر هم وجود دارد، افزود: حتی در جوامع آمریکایی شاهدیم که نیازها در این حوزه به اتکای اعانات تامین می‌شوند. می‌بینیم که فردی 150 میلیون دلار وقف دانشگاهی خاص می‌کند با این امید که بتوانند به نسل جدید کمک کنند. وقتی می‌بینیم که کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز در این عرصه فعال هستند به این نتیجه می‌رسیم که 350 نفر واقف برای ایران به عنوان یک جامعه اسلامی کم است و باید هزاران نفر باشند که اموالشان را در مسیر پیشرفت علمی هزینه کنند.

وی در رابطه با دستاوردهای وزارت علوم اظهار کرد: ظرف چند ماه آینده اولین کشتی تحقیقاتی در آب‌های خلیج فارس شروع به فعالیت خواهد کرد و در یکی دو سال آینده پرتاب ماهواره زلزله شناسی نیز انجام خواهد شد. علاوه بر آن پروژه عظیمی برای جلوگیری از ریزگردها در دشت‌های خوزستان و سایر بیابان‌ها نیز انجام خواهد شد.

هاشمی ادامه داد: وزارت علوم تفاهم نامه‌هایی با دستگاه‌های مختلف در حوزه صنعت امضا خواهد کرد که همکاری‌هایی در زمینه صنعت نفت، پتروشیمی و صنایع دفاعی اتفاق بیفتد. اگر خواهان توسعه و شکوفایی کشور و بنا به تاکید مقام معظم رهبری خواهان اقتدار کشور هستیم باید دانشگاه‌هایی بالنده داشته باشیم.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اینکه اگر قرار بر پیشرفت جامعه باشد باید در حوزه مراکز علمی و دانشگاه‌ها کار شود، افزود: تجاری سازی علم، تاسیس شرکت‌های دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان که در احکام مقام معظم رهبری نیز به عنوان محور اقتصاد مقاومتی مطرح شده است را باید در پیش گیریم.

هاشمی با بیان اینکه در حوزه آموزش در پی تغییر الگوهای ترکیب ساختار جمعیتی هستیم، افزود: در حال حاضر چهار میلیون و 300 هزار دانشجو داریم که 90 درصد این دانشجویان در مقطع کارشناسی، 9 درصد در مقطع کارشناسی ارشد و یک درصد در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند. افق پیش روی وزارت علوم در این است که 30 درصد دانشجویان در مقطع کارشناسی و بیش از 5 / 3 درصد در مقطع دکتری به تحصیل اشتغال داشته باشد.

هاشمی با اشاره به سند فرهنگی و علمی دانشگاه‌ها گفت: وزیر علوم در جلسات مجلس شورای اسلامی بدون استثنا شرکت می‌کند و از ما خواسته است تا سند دانشگاه‌ها را در حوزه فرهنگی و علمی تهیه کنیم. این سند ما را امیدوار می‌کند تا شاهد تحول عظیم در این زمینه باشیم.

معاون فرهنگی بار دیگر با اشاره به سنت اعتکاف و حضور دانشجویان در آن گفت: این سنت یکی از مظاهر ترویج و ظهور دین در مراکز علمی و دانشگاهی است و نشان می‌دهد که تصاویری که گاهی از دانشگاه‌ها مطرح می‌شود خلاف واقعیت است.

وی افزود: مقام معظم رهبری نیز در این زمینه می‌فرماید که دانشگاه محیط دین، اخلاق، پاکیزگی است و این نگاه که دانشگاه مخالف دین است ارتجاعی و غلط است و به آغاز شکل گیری دانشگاه‌ها باز می‌گردد.

انتهای پیام

آمار بازدید: 124 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image