ارتباط مستقیم با 30820 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
beikmohammadlou
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس آیلتس بهرامی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه اجرای طرح معاینه فنی موتورخانه ساختمان‌های دولتی در شهر تهران

اجرای طرح معاینه فنی موتورخانه ساختمان‌های دولتی در شهر تهران

سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران طرح معاینه فنی موتورخانه ساختمان‌های دولتی را با هدف بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش آلاینده‌های تهران اجرا می‌کند.


سهیلا خوشنویسان مجری طرح معاینه فنی موتورخانه ساختمان‌های دولتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، گفت: پروژه معاینه فنی واحد1000 موتورخانه‌ ساختمان‌های دولتی شهر تهران زمستان سال گذشته به سفارش شرکت ملی گاز ایران در پژوهشکده مکانیک سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران آغاز شد.

وی گفت: در این طرح، موتورخانه تعدادی از وزارتخانه‌ها، ادارات، بیمارستانها،‌ مدارس دولتی و .. از نظر مصرف انر‍ژی، تولید گازهای آلاینده و رعایت موارد ایمنی تجهیزات از مورد بررسی قرار گرفت.

خوشنویسان اضافه کرد: در ابتدا بیش از 50 درصد موتورخانه‌های مورد بررسی از نظر انتشار گازهای آلاینده مغایر با استاندارد بودند بطوریکه متوسط غلظت مونواکسید کربن خروجی از دودکش‌ها بیش از 13 برابر حد مجاز اندازه گیری شد. پس از تنظیم احتراق توسط متخصصان ذیربط میزان منو اکسید کربن 93 در صد کاهش یافته و 76 درصد موتورخانه‌ها از این نظر به محدوده مجاز استاندارد رسیدند.

مجری طرح معاینه فنی موتورخانه ساختمان‌های دولتی اظهار داشت: در این پروژه موتورخانه‌ها از نظر «ساختمان»، «چیدمان تجهیزات»،‌ »وضعیت خط سوخت»،‌ «وضعیت عملکرد مشعل، دیگ و دودکش» و «محصولات احتراق خروجی از دودکش» مورد بررسی قرار گرفتند که در کمتر از 30 درصد موتورخانه‌ها، ضوابط استاندارد به طور کامل رعایت شده و بیش از 70 درصد موتورخانه‌ها حداقل در یکی از موارد مشکل داشتند.

به گفته وی، «معاینه فنی موتورخانه‌ها» روشی بسیار سودمند، کم هزینه و زود بازده برای عارضه یابی، کاهش مصرف انرژی و کاهش تولید گازهای آلاینده محیط زیست در بخش ساختمان و مسکن است.

خوشنویسان افزود: نزدیک به 36 درصد انرژی نهایی کشور در بخش ساختمان (خانگی، تجاری و عمومی) به مصرف می‌رسد که سهم عمده‌ای از آن مربوط به سیستم‌های گرمایشی است. ساختمان‌های زیادی دارای سیستم گرمایش مرکزی (موتورخانه) هستند. با وجود افزایش تمایل به استفاده از تجهیزات گرمایشی مستقل (پکیج) در سال‌های اخیر، همچنان موتورخانه به دلایل فنی و اقتصادی بویژه در ساختمان‌های بزرگ و دور بودن وسیله احتراقی از محیط ارجحیت دارد و رشد انبوه سازی، سالانه به تعداد موتورخانه‌های کشور می‌افزاید به طوریکه برخی آمارهای غیر رسمی تعداد موتورخانه‌های کشور را تا یک میلیون واحد نیز تخمین زده‌اند.

مجری طرح معاینه فنی موتورخانه ساختمان‌های دولتی ادامه داد: نتایج تحقیقات میدانی نشان می‌دهند احتراق سوخت در بیش از 80 درصد موتورخانه‌های کشور خارج از محدوده استاندارد بوده و غلظت متوسط گاز سمی و کشنده مونواکسید کربن خروجی از دودکش موتورخانه‌ها نیز حدود 10 برابر حد مجاز است.

وی افزود: بر اساس نتایج متقن و مستند حاصل از چندین پروژه انجام شده، با «تنظیم دقیق مشعل و بهینه سازی احتراق» می‌توان بطور میانگین 20 درصد از مصرف سوخت و بالای 90 درصد از انتشار گازهای آلاینده محیط زیست کاست.

مجری طرح معاینه فنی موتورخانه ساختمان‌های دولتی گفت: اگر فقط در شهر تهران 200 هزار واحد موتورخانه (ساختمان‌های بزرگتر از 1500 متر) مورد معاینه فنی و تنظیم احتراق قرار بگیرند، بیش از 1.4 میلیارد متر مکعب گاز در سال صرفه جویی شده و از ورود بیش از 96 هزار تن گاز سمی و کشنده CO و نزدیک به 3 میلیون تن گاز CO2 به هوای تهران جلوگیری می‌شود. همچنین نزدیک به 2 هزار فرصت شغلی مستقیم در اجرای این پروژه ایجاد و بیش از 300 مورد از حوادث منجر به مرگ در ساختمان‌ها کاسته می‌شود.

آمار بازدید: 192 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image