ارتباط مستقیم با 30690 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه
beikmohammadlou
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه عالمان علوم انسانی باید آزادی عمل داشته باشند

عالمان علوم انسانی باید آزادی عمل داشته باشند

وزیر علوم با تاکید بر عملیاتی شدن سند دانشگاه اسلامی گفت: ما در عرصه جهانی در زمینه علوم انسانی باید حرف‌های نو داشته باشیم که حرف‌هایی نیز برای گفتن داریم فقط باید اجازه دهیم علمای علوم انسانی از آزادی عمل برخوردار باشند.


به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر فرجی‌دانا در مراسم تجلیل از اساتید دانشگاه علامه طباطبایی گفت: چشم امید من برای تولید علم به علوم انسانی است. من در دانشگاه الهیات گفتم که فردی از همین دانشکده حقوق اسلام، حقوق چندین ایالت آمریکا را با یکدیگر مقایسه کرده که امروزه یکی از منابع مهم در دانشگاه هاروارد تعریف می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید مدام حوزه علوم انسانی را تحقیر کنیم، افزود: اگر افتخار ما این است که پرچم اسلام را برافراشته‌ایم و دوستی اهل بیت را در دل داریم باید در حوزه علوم انسانی نوآوری داشته باشیم. نباید مدام حوزه علوم انسانی را به عنوان اینکه دستاوردی ندارد تحقیر کنیم. این تحقیر باعث می‌شود که علوم انسانی از زایش بیفتد.

وزیر علوم با اشاره به اینکه یک استاد علوم انسانی باید حداقل در شان و جایگاه اساتید علوم پایه و مهندسی قرار گیرد گفت: چگونه اجازه می‌دهیم تمام زمینه‌های مهندسی و علوم پایه برای اساتید این حوزه در میدان اندیشیدن و نقد قرار گیرد اما این را برای عالمان علوم انسانی نمی‌پسندیم. در این حالت چگونه انتظار داریم آنها همان مسیر تعالی را طی کنند. باید عالمان علوم انسانی تقدیر شوند و آنها را در جایگاه خود بنشانیم. چشم امید من به علوم انسانی است.

فرجی دانا با تقدیر از جایگاه اساتید گفت: هفته معلم فرصتی است که ادای احترام کنیم به تمام معلمان و اساتیدی که آنچه امروز هستیم ثمره فعالیت آن بزرگواران است.

وی با بیان اینکه من خود را وام‌دار اساتید خود می‌دانم، اظهار کرد: همگی باید بکوشیم که حرمت معلمی و استادان خود را نگه داریم و فضای صمیمی و همدلی ایجاد کنیم تا دانشجویان نیز به چنین منزلتی برای استاد پی ببرند.

فرجی دانا با تاکید بر اینکه سند دانشگاه اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد افزود: در این سند چهار زیر نظام فرهنگی تربیتی، آموزشی، پژوهشی و مدیریتی دیده شده که امیدوارم به زودی در دانشگاه‌ها عملیاتی شود. در راهبرد چهارم این سند در زیر نظام فرهنگی تربیتی به تبیین نقش اخلاقی استادان و تکریم جایگاه آنها به عنوان یکی از راهبردهای اساسی اشاره شد.

وی با درخواست اساتید برای ارائه پیشنهاد و روشی در جهت تکریم استادان گفت: ما حقیقتا هر آنچه که در توان داریم برای تحقق و تکریم اساتید به کار می‌گیریم و می‌توانیم با نشان دادن نقش اخلاقی استادان در کنار نقش آموزشی آنها را پاسدار حریم اخلاقی قرار دهیم. من از اساتید می‌خواهم که هر آنچه به ذهنشان در مورد تکریم اساتید می‌آید به ما معرفی کنند.

فرجی دانا با بیان اینکه کمتر به مسئله تکریم استاد پرداخته شده افزود: مصوبات زیادی در گذشته وجود داشته که به طور مثال در هشت سال گذشته مصوبه‌ای داشتیم که اساتید می‌توانند از پاپیون استفاده کنند ولی در همان زمان اساتید آن را خارج از شان استاد برای تکریم دانستند.

وی در پایان با بیان حکایتی از شیخ مفید گفت: حاکم آن زمان از شیخ مفید خواست که راهی برای تکریم اساتید به او نشان دهد. شیخ مفید گفت امروز من را بر مرکب خود بنشان و تو به عنوان حاکم پیاده مرکب را راه ببر. مردمی که ببیند عالم در چنین جایگاهی قرار می‌گیرد فرزندانشان را تشویق کنند که علم بیاموزند.

وی افزود: چندی پیش در مراسمی این حکایت را تعریف کردم و پس از آن پیرمردی به نزد من آمد و گفت: مردم عالمان را تکریم می‌کنند. من گمان می‌کنم این دولت‌ها هستند که باید فکری برای تکریم اساتید کنند. بنده در آن زمان حقیقتا دیدم که بسیار حرف زیبایی می‌زنند و من هنوز این سخن را در یاد دارم و سعی می‌کنم آنرا عملی کنم.

آمار بازدید: 133 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image