ارتباط مستقیم با 30729 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
آموزشگاه راه ذکریا
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه دانشگاه‎ها، استاد و دانشجو، ارکان پیاده‎سازی فرهنگ اسلامی محسوب می‎شوند

دانشگاه‎ها، استاد و دانشجو، ارکان پیاده‎سازی فرهنگ اسلامی محسوب می‎شوند

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان گفت: شاخص‎های معیار در بحث پیاده‎سازی فرهنگ اسلامی در دانشگاه‎ها باید متمرکز بر ارکان اصلی دانشگاه اسلامی، استاد، دانشجو و دانشگاه باشد.


امیرهوشنگ نظرپوری در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، اظهار کرد: اسلامی کردن دانشگاه‎ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی و از سوی امام خمینی(ره) مطرح شد.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) در سخنرانی‎های خود، اسلامی کردن دانشگاه‎ها را به مفهوم یک تحول بنیادین در تاریخ کشور معرفی کرده و آن را به عنوان یک ارزش حقیقی دانستند، بیان کرد: پیاده‎سازی فرهنگ اسلامی در دانشگاه‎ها سبب ایجاد فضایی حاکی از احساس آرامش و امنیت جهت تقویت روحیه علم‎آموزی همراه با تهذیب و ایمان در بین دانشجویان خواهد بود.

نظرپوری با تأکید بر اینکه دانشگاه‎ها، استاد و دانشجو سه رکن مهم در پیاده‎سازی فرهنگ اسلامی دانشگاه‎ها محسوب می‎شوند، اضافه کرد: تحقق سیاست اسلامی کردن دانشگاه‎ها بر این سه رکن متمرکز است.

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با یادآوری نقش اساتید در دانشگاه‎ها اظهار کرد: فراهم کردن زمینه‎های مساعد برای جذب اساتید از نظر علم، ایمان، تقوا و پایبندی به ارزش‎های نظام جمهوری اسلامی، جذب مدرسان دروس معارف اسلامی و شناسایی و تبیین و تکریم استادان سرآمد علمی و معنوی به منظور افزایش نشاط و تحرک علمی – اجتماعی، می‎تواند نقش بسزایی در راستای پیشرفت این امر داشته باشد.

وی افزود: در حوزه دانشجویان، اهم اقدامات می‎تواند شامل ارتقاء سطح بینش اسلامی و اقتصادی، تقویت روحیه آرمان‎گرایی، ایثارگری، احساس مسئولیت اجتماعی، ارتقاء سطح دانش و بینش سیاسی – اجتماعی دانشجویان و تقویت توانایی‎های آنها برای تحلیل مسائل جامعه در جهت تحقق آرمان‎های اسلامی، نظارت و ارزیابی مستمر و هدفمند آنها در حوزه علم و اخلاق و احیاء و حفظ و ترویج فرهنگ اصیل اسلامی در محیط‎های علمی با استفاده از روش‎های کارآمد و هماهنگ با شئونات محیط‎های علمی می‎تواند باشد.

نظرپوری در تکمیل سخنان خود گفت: در حوزه دانشگاه‎ها بازنگری در متون دانشگاهی و حرکت به سمت الزامات اسلامی در برنامه‎ریزی‎های درسی و آموزشی، زمینه‎سازی برای نقد و ارزیابی متون دانشگاهی متناسب با فرهنگ اسلامی، توجه و اهتمام ویژه به عفاف در مراکز آموزشی و در نهایت رعایت ویژگی‎های معماری اسلامی و ملی در طراحی ساختمان‎های دانشگاهی می‎تواند مثمرثمر واقع شود.

رئیس مرکز آموزش عالی الشتر در رابطه با امکان انجام این مهم در فضای فعلی دانشگاه‎ها یادآور شد: در دانشگاه‎ها با توجه به ظرفیت و پتانسیل فضای موجود و بستر مناسب و با توجه به ارزش‎های حاکم بر جامعه و دانشگاهیان می‎توان در این راستا دانشگاه‎ها را سوق داد.

وی با ذکر اینکه هم اکنون دانشگاه‎های ما در این مسیر در حال فعالیت بوده و گام‎های مؤثری برداشته‎اند، گفت: با توجه به ارزش‎ها و باورهای فرهنگی در نیروهای دانشگاهی، بستر مناسب اقتصادی در بین دانشجویان وجود داشته به طوری که آنها به عنوان نیروی محرکه قوی در این خصوص نقش ایفا می‎کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با اشاره به مزیت‎های پیاده کردن این طرح در دانشگاه‎ها خاطرنشان کرد: از جمله مزیت‎های این مهم، توسعه و ترویج دانش بومی و مبتنی بر ارزش‎ها و باورهای اسلامی، تربیت نیروی انسانی کارآمد و سرمایه‎های فکری که ارزش‎ها و باورهای اسلامی مبنای فعالیت آنها قرار می‎گیرد را می‎توان برشمرد؛ همچنین ارائه الگوی دانشگاه اسلامی به فرهنگ‎ها و ادیان مختلف و معرفی آن در سطح جهانی می‎تواند یکی دیگر از مزایای این اقدام فرهنگی باشد.

آمار بازدید: 140 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image