ارتباط مستقیم با 30687 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس آیلتس بهرامی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه
تدریس ریاضی رجبی
ایران مدرس اخبار سایر اخبار ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای معلمان در صورت تصویب لایحه رتبه‌بندی

ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای معلمان در صورت تصویب لایحه رتبه‌بندی

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مطرح شدن لایحه رتبه‌بندی معلمان در دولت گفت: امیدواریم بحث ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای معلمان با تصویب این طرح اعمال شود.



به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی اصغر فانی در پیش خطبه نماز جمعه این هفته تهران با تبریک حلول ماه رجب و تسلیت سالروز شهادت امام هادی (ع) گفت: با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهید مطهری روز معلم را به همه معلمان و سنگرداران جبهه تعلیم و تربیت تبریک می‌گویم و از ستاد نماز جمعه تهران نیز بابت این فرصت تشکر می کنم.


وی با بیان اینکه آموزش و پرورش زیرساخت نیروی انسانی را برای کشور تشکیل می‌دهد که خروجی آن ورودی جامعه و دانشگاه است اظهارکرد: آموزش و پرورش نهادی است که زیرساخت‌های منابع انسانی کشور را فراهم می‌کند و می‌توانیم ادعا کنیم که زیرساخت و عامل اصلی برای توسعه پایدار و همه جانبه در کشور است.


وزیر آموزش و پرورش این وزارتخانه را بزرگترین فصل مشترک حاکمیت و ملت خواند و تصریح کرد: کوچکترین تحولات در آموزش و پرورش کل جامعه را متاثر می‌کند. بنابراین در سال فرهنگ که توسط مقام معظم رهبری اعلام شد باید گفت که انتقال فرهنگ به نسل آینده از کارکردهای جدی آموزش و پرورش است و شاید بتوان گفت که یکی از مخاطبان اصلی مقام معظم رهبری در سال فرهنگ و اقتصاد این نهاد است.


فانی با اشاره به چاپ 130 میلیون جلد کتاب در سال توسط آموزش و پرورش گفت:‌ دانش‌آموزان موظفند که این کتاب‌ها را بخرند، بخوانند، بفهمند و امتحان دهند. این امکانات در اختیار هیچ نهاد دیگری نیست و بنابراین آموزش و پرورش یک اهرم اصلی در اختیار دارد که با آن می‌تواند به انتقال فرهنگ بپردازد.


وی با اشاره به تحصیل 12.5 میلیون دانش‌آموز در 105 هزار مدرسه و همکاری یک میلیون معلم و همکار فرهنگی در تعلیم و تربیت تصریح کرد:‌ آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه دولت است که هم به لحاظ کیفی و هم کمی اهمیت ویژه‌ای دارد.


وزیر آموزش و پرورش راهبردهای اصلی این نهاد را ارتقا کیفیت آموزشی و تربیتی دانست و گفت:‌ در سال فرهنگ راهبردهای آموزش و پرورش تقویت کتابخوانی، پیش‌بینی فرهنگ گفت‌وگو، تقویت روحیه پرسشگری و نقد منصفانه، و در حوزه‌های دینی، پرداختن به اقامه نماز، تقویت شورای امر به معروف و نهی از منکر، توسعه فرهنگ عفاف و حجاب، انس با قرآن کریم و اهل بیت(ع) تاکید بر مهارت‌های زندگی و نهادینه سازی سبک زندگی ایرانی - اسلامی است.


فانی با اشاره به اصول تعلیم و تربیت از دیدگاه شهید مطهری اظهارکرد: اصل هماهنگی با فطرت یکی از اصول تعلیم و تربیت شهید مطهری است که براساس آن این دستگاه باید استعدادهای فطری مثل خردورزی، حقیقت‌جویی، زیباگرایی، خداگرایی و عدالت‌طلبی را رشد دهد.


وی افزود: اصل اعتدال نیز یکی دیگر از این اصول است و آموزش و پرورش باید انسان‌هایی تربیت کند که نه اهل افراط و نه تفریط باشند.


وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اصل جامعیت و همه‌جانبه‌نگری به عنوان سومین اصل تعلیم و تربیت شهید مطهری گفت:‌ انسان رشید یعنی انسانی که در همه ابعاد تقویت شده باشد. از سوی دیگر اصل تامین نیازهای واقعی انسان یکی دیگر از این اصول است که آموزش و پرورش باید در جهت تحقق این نیازها فعالیت کند.


فانی همچنین با تاکید بر تربیت دوره کودکی به عنوان آخرین اصل تعلیم و تربیت از نظر شهید مطهری اظهار کرد: نقش اصلی را در تربیت انسان‌ها دوره کودکی و دوره دبستان نیز نقش عمده‌ای در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان دارد.


وی با بیان اینکه اجرای سند تحول نظام آموزشی کشور و پیگیری سیاست‌های کلی تعلیم و تربیت ابلاغی مقام معظم رهبری می‌تواند متضمن تحقق این اصول پنجگانه باشد خاطر نشان کرد:‌ در حال حاضر آموزش و پرورش در حال تدوین نقشه راه برای تحقق اجرایی این سند است.


وزیر آموزش و پرورش معلم را رکن اصلی فرایند تعلیم و تربیت دانست و گفت: این معلم است که نقش ممتاز و منحصر به فردی در نظام تعلیم و تربیت دارد که رفتار، سخن، سکوت و پوشش او در رفتار دانش‌آموز تاثیر می‌گذارد. بنابراین پرداختن به معلم گامی است که در تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت باید مورد توجه قرار گیرد.


فانی همچنین با اشاره به اهداف نظام تعلیم و تربیت گفت:‌ اهداف این نظام ارتقای منزلت و جایگاه معلم در تراز جمهوری اسلامی و تقویت انگیزه، شایستگی‌ها و مهارت‌های حرفه‌ای معلمان است که در این راستا لایحه رتبه‌بندی معلمان در دولت مطرح است که با تصویب آن در دولت و تقدیم به مجلس شورای اسلامی امیدواریم بحث ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای معلمان اعمال و باعث رشد شایستگی‌ها و انگیزه آنها شود.


وی جذب نیروی بومی را در نظام تعلیم و تربیت یکی دیگر از اهداف این نظام دانست و اظهار کرد:‌ یکی از مشکلات امروز آموزش و پرورش عدم توزیع مناسب نیروی انسانی است که با اعمال این سیاست در آینده با مشکلات نقل و انتقالات در آموزش و پرورش مواجه نخواهیم بود.


وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت دوره دبستان از سیاست‌های امروز آموزش و پرورش پیگیری رسیدگی ویژه به معلمان دوره ابتدایی است که امیدواریم مراحل قانونی آن طی شود و گام موثری در این زمینه داشته باشیم.


فانی با بیان اینکه تعلیم و تربیت فرزندان کشور از توان و عهده یک وزارتخانه خارج است تصریح کرد:‌ آموزش و پرورش به تنهایی قادر به مدیریت و اداره تعلیم و تربیت کشور نیست و نباید آن را یک وزارتخانه در کنار بقیه وزارتخانه‌ها ببینیم چرا که آموزش و پرورش یک فراوزارتخانه است که ماموریت آن به همه جامعه و نهادها مربوط می‌شود.


وی با بیان اینکه خروجی‌های آموزش و پرورش را همه بهره‌مند می‌شوند گفت: بنابراین آموزش و پرورش متعلق به همه است و اگر ما به دنبال این هستیم که سرمایه انسانی را به عنوان پایدارترین سرمایه در جامعه رشد دهیم باید بدانیم که بزرگترین سرمایه‌ها در کشور سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش است.


وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هزینه کردن در این نهاد بهترین سرمایه‌گذاری برای نظام و مردم است اظهار کرد: با همکاری نهادهای دولتی، استانداران، فرمانداران، بخشداران، ائمه جمعه و جماعت، مردم، اولیای دانش‌آموزان و نهادهای غیردولتی می‌توان امیدوار شد که در یک فرایند به تدریج مشکلات این دستگاه عظیم برطرف شده و بتوانیم نیروهایی را برای آینده کشور تربیت کنیم.


فانی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزانی که امروز پشت نیمکت‌های مدارس هستند در آینده کارگزاران و نیروی انسانی این کشور را تشکیل می‌دهند و این جمله گزاف نیست که بگوییم امروز آموزش و پرورش آیینه تمام‌نمای آینده کشور است.


وی با بیان اینکه در بخش تعلیم و تربیت، مهارت‌های زندگی، تربیت‌های اجتماعی، آموختن برای زیستن و همچنین با دیگران زیستن، آموختن برای به کار بستن و دانستن از ارکان آموزش و پرورش دنیاست و ما برای آنکه بتوانیم فرزندانمان را برای آینده مطابق اصول تعلیم و تربیت اسلامی تربیت کنیم، باید امروز به آموزش و پرورش توجه کنیم. بنابراین همه نهادها و مردم خودشان را باید در خدمت این نهاد ببینند.


وزیر آموزش و پرورش با تشکر از دولت و مجلس بابت کمک‌های بسیار خوب اظهار کرد:‌ رشد بودجه سال جاری آموزش و پرورش نسبت به سال گذشته 26 درصد بوده و این در حالی است که رشد بودجه دولت در مجموع 11 درصد است و این امر حاکی از این است که دولت و مجلس نسبت به اهمیت آموزش و پرورش عنایت خاصی دارند.


فانی افزود: یقینا مساعدت ائمه جمعه و حضور آنها در مدارس می‌تواند باعث تقویت روحیه دانش‌آموزان و امر اقامه نماز در مدارس شود.


وی با بیان اینکه به مدیران مدارس گفتیم که سعی کنند خودشان در نماز جماعت دانش‌آموزان شرکت کنند گفت: این کار باعث تشویق دانش‌آموزان و تقویت روحیه اقامه نماز در آنها می‌شود.


وزیر آموزش و پرورش همچنین با بیان اینکه صرف تکیه به بودجه های دولتی نمی‌تواند مشکل آموزش و پرورش را حل کند اظهار کرد: از خیرین مدرسه‌ساز، موسسین مدارس غیردولتی و نهادهای مختلف دعوت می‌کنیم که بیش از پیش به کمک آموزش و پرورش بیایند و توسعه آن را رقم بزنند.

آمار بازدید: 210 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image