ارتباط مستقیم با 30670 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه مجلس به یک فوریت طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی رای داد

مجلس به یک فوریت طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی رای داد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس با یک فوریت طرح سنج و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور موافقت کردند.


به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این طرح تشکیل شورای تحصیلات تکمیلی و ضوابط جدید پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری پیش‌بینی شده است.

رضا صابری نماینده آزادشهر به عنوان یکی از طراحان این طرح در اظهاراتی گفت: توسعه علمی در کشور از ضرورت‌های مهم در ایجاد اقتصاد پایدار و درون‌زاست و همانطور که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تعیین شده، این امر باید متکی بر اقتصاد دانش‌بنیان باشد.

وی افزود: این طرح زیرساخت‌های مهم علمی کشور، پیوند اقتصاد و علم و برنامه چشم‌انداز 1404 و همچنین نقشه جامع علمی کشور را مدنظر قرار داده است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 30 درصد دانشجویان کشور براساس سند چشم‌انداز 20 ساله در مقطع تحصیلات تکمیلی مشغول تحصیل می‌شوند، افزود: آنچه به تولید علم و فناوری در کشور منجر می‌شود اساسا از طریق تحصیلات تکمیلی خواهد بود و به همین خاطر است که در جامعه ما هم جهت‌گیری داوطلبان برای ورود به دانشگاه تغییر کرده است و کنکور کارشناسی ارشد یک میلیون متقاضی و آزمون دکتری 250 هزار نفر متقاضی دارد.

صابری از نمایندگان خواست با تصویب فوریت این طرح، به تدوین شیوه‌ای شفاف برای تولید علم در کشور کمک کنند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی یکی از مخالفان این طرح آن را دارای بار مالی عنوان و خاطرنشان کرد: ما شش ماه گذشته قانون سنجش و پذیرش دانشجو را مصوب کردیم حالا بعد از شش ماه قانون دیگری می‌آوریم. آیا نمی‌شد این نقطه نظرات را در همان قانون اعلام می‌کردید تا وقت مجلس گرفته نشود؟

جعفرزاده اضافه کرد: با توجه به اینکه وزارت علوم قرار است مجری این طرح باشد، بهتر بود که خود این وزارتخانه لایحه‌ای در این باره ارائه می‌کرد.

نادر قاضی‌پور نیز در موافقت با یک فوریت این طرح گفت: این طرح به قانون قبلی ربطی ندارد زیرا آن مصوبه به مقطع کارشناسی مربوط بود و طرح فعلی در مورد تحصیلات تکمیلی است که بیش از 75 درصد از نمایندگان آن را امضا کردند.

وی وجود ظلم آشکار، پارتی بازی، باندبازی و تبعیض‌ها در پذیرش دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی را مورد اشاره قرار داد و گفت: با این شرایط حق و حقوق خیلی‌ها ضایع شده و فقط فرزندان اساتید از این نعمت در جمهوری اسلامی با پارتی‌بازی استفاده می‌کنند.

نماینده مردم ارومیه در پایان گفت: ما از مجلس و کمیسیون آموزش انتظار داریم به فوریت این طرح رای دهند تا امکان یک حرکت عدالت‌محور در این موضوع فراهم شود.

نمایندگان مجلس در ادامه با 129 رای موافق، 32 رای مخالف و 13 رای ممتنع از مجموع 219 نماینده حاضر به فوریت طرح سنج و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و آموزش عالی کشور رای دادند.

آمار بازدید: 280 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image