ارتباط مستقیم با 30716 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس آیلتس بهرامی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
beikmohammadlou
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی رجبی
ایران مدرس اخبار سایر اخبار ساخت نانوحامل داروی خوراکی برای پیشگیری از عوارض انتقال دارو به دستگاه گوارش

ساخت نانوحامل داروی خوراکی برای پیشگیری از عوارض انتقال دارو به دستگاه گوارش

محققان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با استفاده از نانوکامپوزیت سیلیکای اصلاح شده، نانوحامل دارویی خوراکی ساختند که علاوه بر روش تولید ساده، به pH محیط حساس بوده و سبب کاهش میزان داروی مصرفی و عوارض جانبی آن می‌شود.

Tweet

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محققان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با استفاده از نانوکامپوزیت سیلیکای اصلاح شده، نانوحامل دارویی خوراکی ساختند که علاوه بر روش تولید ساده، به pH محیط حساس بوده و سبب کاهش میزان داروی مصرفی و عوارض جانبی آن می‌شود.

مهرداد مهکام، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و محقق طرح درباره این کار تحقیقاتی گفت: در سیستم دارورسانی معمولی به علت غیرواقعی بودن مقدار داروی مصرفی برای درمان، بسیاری از میزان دارو، قبل از رسیدن به بافت هدف در دستگاه گوارش، گردش خون و بافت‌های واسطه به هدر می‌رود وعوارض جانبی ناشی از داروهای جذب شده در طول مسیر در بیماری‌هایی نظیر سرطان و دیابت باعث ریزش مو و عوارض بسیاری می‌شود.

وی افزود: تزریق‌های مکرر نیز باعث دردناک شدن بافت‌ها می‌شود که برای بیمار غیر قابل تحمل است و در میان روش‌های درمانی نوین برای انتقال هدفمند دارو به روده، اتصال داروها به حامل‌ها و یا پوشش دادن آن‌ها با پلیمرهای حساس به pH بسیار ویژه هستند.

مهکام در ادامه گفت: با توجه به اختلاف زیادی که در pH معده و روده وجود دارد، هدف ما طراحی نانوکامپوزیت‌هایی بود که در محیط اسیدی معده مقاوم بوده و تغییرات ساختاری زیادی از خود نشان ندهند، اما در محیط بازی روده دستخوش تغییرات شده و با متورم شدن، داروی مورد نظر را رها کنند.

وی با بیان این که این کار یک طرح تحقیقاتی مشترک بین دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و دانشگاه آزاد اسلامی میانه بود، گفت: نتایج این کار نشان داد نانوکامپوزیت‌های تولید شده بر پایه نانوذرات سیلیس اصلاح شده، علاوه بر حساس بودن به pH محیط، یک حامل بسیار مؤثر در آزادسازی داروست.

محقق این طرح با بیان این که این محصول قابل کاربرد در صنایع داروسازی خواهد بود، تصریح کرد: این نانوحامل‌ها، قابلیت تخریب توسط باکتری‌های روده را داشته و روش تهیه آن‌ها آسان است. همچنین این نانوحامل، دارای خاصیت دارورسانی در زمان معین و میزان مصرفی کنترل شده به بافت هدف است که با کاهش چشمگیر عوارض جانبی ناخواسته، از سیستم‌های دارورسانی قدیمی، ایمن‌تر و مؤثرتر است.

آمار بازدید: 366 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image