ارتباط مستقیم با 30672 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی رجبی
تدریس آیلتس بهرامی
beikmohammadlou
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
ایران مدرس اخبار سایر اخبار وزیر نفت: تعطیلی دانشکده مدیریت دانشگاه شریف، اقدامی خطرناک و انتقام جویانه بود

وزیر نفت: تعطیلی دانشکده مدیریت دانشگاه شریف، اقدامی خطرناک و انتقام جویانه بود

وزیر نفت گفت: سخت‌ترین ایام زندگی وقتی است که می‌اندیشم دانشجویان ما در خارج از کشور کار می‌کنند و بدتر از آن این که در قطر از میدان‌های گازی خود ما برمی‌دارند.


به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهندس زنگنه امروز طی سخنانی در پنجمین همایش ملی مهندسی ایمنی و مدیریت HSE که در سالن جابربن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، دلیل این مسائل را به نحوه مدیریت‌ها مربوط دانست و با انتقاد از این شیوه مدیریت افزود: چرا نباید فضایی در کشور درست کرد که این دانش آموختگان در خدمت عزت کشور باشند؟

وی با درخواست کمک از دانشگاه‌ها برای فعالیت در چهار زمینه مخازن نفت، پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و بهینه‌سازی افزود: سرزمین ایران از نظر جغرافیایی از مواهب الهی فراوانی برخوردار است که شاید یکی از مهمترین آنها از نظر مالی منابع سرشار هیدروکربنی باشد.

زنگنه گفت: این موضوع نقش بسزایی را در صد سال اخیر در سرنوشت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور ما ایفا کرده است .

وزیر نفت میزان ارزش تولیدات صنعت نفت را بسیار بالا عنوان و تصریح کرد: یک سکوی کوچک نفتی روزی 10 میلیون دلار ارزش تولیدی دارد و کمتر کارخانه‌ای را می‌توان سراغ داشت که این میزان تولید داشته باشد.

زنگنه با بیان این که ما در صنعت نفت با درجه حرارت و فشار بسیار بالا، مواد آتش‌زا و مواد شدیدا مسموم کننده سر و کار داریم اظهار داشت: این موضوعات می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به انسان‌ها و تاسیسات وارد کند. بر این اساس چنین وضعیتی الزام می‌کند که جهت حفظ نیرو در اطراف محیط، تاسیسات ملی و غیره به مقوله محیط زیست و بهداشت حرفه‌ای توجه شود به نحوی که طی سالهای اخیر حوادثی را شاهد بودیم که ناشی از بی‌توجهی به مقوله HSE بوده است.

وی با بیان این که حوزه HSE در ایران همسو با سایر مولفه‌های مهندسی، همچون طراحی صنعتی، تولید و بهره‌برداری، رشد و توسعه نیافته است، تصریح کرد: پیامدهای این موضوع همین حوادث مکرر زیانباری است که در کشور رخ داده است که این حوادث علاوه بر آسیب‌های انسانی و مالی ، بر درآمد نا خالص کشور اثرات نامطلوب دارد. در این زمینه یکی از رویکردهای مدیریتی و غلط در کشور نگاه به HSE به عنوان یک نگاه هزینه‌ای است.

زنگنه با تاکید بر ضرورت توجه به آموزش HSE در حوزه‌های دانشگاهی و نتایج اثرگذار آن اظهار کرد: فعالیتهای علمی و دانشگاهی نشان از ظرفیت عظیم علمی است که در کشور ما وجود دارد و اگر از این ظرفیت در خدمت مزیت‌های نسبی کشور استفاده شود در آینده‌ای نه چندان دور شاهد شکوفایی هر چه بیشتر علمی و صنعتی کشور خواهیم بود.

وزیر نفت با بیان این که در حوزه محیط زیست جمع عمده‌ای از متخصصان ما از کارشناسان نظری و دانش آموختگان حوزه علوم هستند، تاکید کرد: در این زمینه به دانش آموخته فناوری نیاز داریم. بسیاری از کارشناسان محیط زیست ما، علوم خوانده‌اند و آموزش فناوری و مهندسی ندیده‌اند در صورتی که ما نیازمند مهندس محیط زیست هستیم که به ما بگوید که چه کار باید کرد؟ نه آن که بخواهد دست بدهد که این موضوع درست یا غلط است و در واقع این مساله مشکلی است که به ما آسیب می‌زند و نمی‌گذارد جلو برویم.

وی اظهار امیدواری کرد که دانشگاه‌هایی همچون شریف و دانشگاه‌های برتر ما فعالیت‌های خود را به سمت تربیت مهندس محیط زیست در این حوزه سوق دهد.

زنگنه با تاکید بر این که برای داشتن یک سازمان درجه یک نیازمند نیروهای درجه یک هم هستیم، تاکید کرد: نمی‌شود با معدل‌هایی مثل 12 یک صنعت عظیم را اداره کرد.

وزیر نفت با بیان این که زمانی که مسوولیت در این حوزه را پذیرفتم اولین چیزی که با آن روبرو شدم تحریم برای صادرات نفت بود، تصریح کرد: مگر می‌شود کشور را با یک میلیون بشکه صادرات نفت و یا 160 میلیون مترمکعب کمبود گازی اداره کرد. در این مدت شبکه با بدبختی و شب‌نخوابی‌های افراد اداره و سعی شد که به اولویت‌های یک توجه شود به عنوان نمونه ما در حال حاضر باید به این پروژه فکر کنیم که از آذر سال 93 مجددا کمبود گاز داریم.

زنگنه با تاکید بر ضرورت انجام چندین کار بزرگ در حوزه نفتی دست تقاضای خود را به دانشگاه بزرگ دراز کرد و گفت: در این زمینه ما باید چندین کار بزرگ انجام دهیم که یکی از آنها افزایش تولید میدان‌های مشترک است. در این راستا باید بتوانیم ظرف یک برنامه سه و نیم ساله 700 هزار بشکه تولید کنیم.

وی یکی از مهمترین موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد را موضوع گاز عنوان کرد و گفت: در حوزه گاز ما باید تمام گازهای نیمه تمام مشکل‌دار را ساماندهی کنیم و تولیدمان را به حداکثر ممکن ظرف دو تا سه سال آینده برسانیم.

به گفته زنگنه همچنین در حوزه پتروشیمی نیز می‌توان 70 تا 75 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرد و در بحث پالایش نیز باید حداقل یک میلیون بشکه ظرفیت را ظرف سه تا پنج سال آینده افزایش دهیم و جلوی خام‌فروشی را بگیریم.

وزیر نفت با تاکید بر نیاز این صنعت به سه دانشکده دانشگاه صنعتی شریف در حوزه مهندسی شیمی نفت، انرژی و اقتصاد مدیریتی ابراز امیدواری کرد که موضوع تعطیل شدن دانشکده مدیریت شریف دیگر مطرح نشود چرا که این اقدام کار خطرناک و انتقام‌جویانه‌ای بود و در این حوزه باید تلاش کنیم بهترین مدیران را تربیت کرده و بهترین فارغ‌التحصیلان خود را جذب کنیم در غیر این صورت داستان اقتصاد ما همین‌طور باقی می‌ماند.

زنگنه با بیان این که در کشور ما مهندس زیاد تربیت می‌شود، متذکر شد: ما برای اداره مملکت فراتر از مهندس نیاز داریم. عمده مهندسان ما در حال حاضر کار مدیریتی می‌کنند و ما باید بتوانیم مدیران متخصص در این حوزه تربیت کنیم.

وی ضرورت بهینه‌سازی و کاهش شدت انرژی را از دیگر موارد مهمی خواند که باید مورد توجه قرار گیرد و گفت: در حال حاضر ما 80 میلیارد دلار در سال یارانه می‌دهیم که اگر بتوانیم 10 میلیارد دلار آن را صرف بهبود بهره‌وری و کاهش شدت انرژی کنیم فوق‌العاده برای کشور اثرگذار خواهد بود به نحوی که حتی می‌توانیم در این حوزه شغل‌های بسیاری ایجاد کنیم.

به گفته زنگنه با روند فعلی مصرف انرژی در کشور اگر تمام گاز قطر را نیز خریداری کنیم ظرف 15 سال آینده باز کم می‌آوریم.

وزیر نفت به موضوع مخازن بزرگ کشور نیز اشاره کرد و گفت: هر دو یا سه مخزن بزرگ کشور باید در اختیار دانشگاه‌های برجسته قرار گیرد تا بررسی شود که چه اقدامی می‌توان برای افزایش برداشت داشت.

وزیر نفت خطاب به دانشگاهیان تاکید کرد: میدان‌های نفتی مال من، شرکت نفت و یا وزارت نفت نیست. این میدان‌ها باید اطلاعاتش در اختیار شما باشد و این اعتبارات در مقابل آنچه شما به ما پس می‌دهید بسیار ناچیز است.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان وزارت نفت را خانه خود بدانند و ما نیز در وزارت نفت می‌توانیم از این ظرفیت‌ها بهره ببریم و هر کاری که از دست‌مان برآید برای ارتقاء فناوری در دانشگاه‌ها و این که بتوانند در عرصه جهانی موثر واقع شوند دریغ نخواهیم کرد.

آمار بازدید: 218 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image