ارتباط مستقیم با 30646 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس آیلتس بهرامی
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه دانشگاه زنجان چگونه دانشگا‌هی سبز شد؟

دانشگاه زنجان چگونه دانشگا‌هی سبز شد؟

دانشگاه زنجان، تنها دانشگاه ایرانی است که نامش در فهرست دانشگاه‌های سبز جهان قرار دارد با رییس این دانشگاه سبز درباره مشکلات و برنامه‌های این دانشگاه برای باقی‌ماندن و ارتقای رتبه در لیست دانشگاه های سبز به گفت‌وگو نشستیم.


دکتر محسن افشارچی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، اظهار کرد: در سه سال گذشته در دانشگاه زنجان 78 هزار اصله نهال کاشته شده است، همچنین با حفر هفت حلقه چاه مشکل آب در دانشگاه حل شده و کار را برای توسعه بیشتر فضای سبز فراهم کرده است.


وی افزود: همچنین در سال 90 حدود 200 میلیون تومان بابت لوله‌کشی آبیاری قطره‎ای برای 90 درصد درخت‎های دانشگاه هزینه شده است و همین موضوع سبب شده که فضای سبز دانشگاه به صورت زیبایی رشد کند؛ در واقع دلیل اصلی اینکه این دانشگاه به عنوان دانشگاه سبز انتخاب شده است، حرکت آن از فضای برهوت به فضای سبز است.


وی با بیان اینکه از 78 هزار اصله نهال که در دانشگاه کاشته شده است، حدود 10 هزار اصله نهال درخت مثمر است، خاطرنشان کرد: درختان کاج، صنوبر، نارون از سایر درخت‌‏های موجود در دانشگاه است. همچنین توجه به گل‌کاری و تولید گل در دانشگاه نیز یکی از امتیازات این دانشگاه در انتخاب آن به ‌عنوان دانشگاه سبز است، البته تمرکز این دانشگاه در سال آینده بر ساماندهی فاضلاب دانشگاه است که در این زمینه فعالیت‎هایی آغاز شده است.


وی در پاسخ به دلیل اینکه دانشگاه زنجان در بین دانشگاه‎های مختلف کشور به ‌عنوان دانشگاه سبز انتخاب شده است، اظهار کرد: دانشگاه‎های مختلف فضای فیزیکی کوچکی دارند، ولی به دلیل بزرگ بودن دانشگاه زنجان فعالیت‎های زیست‌محیطی در آن بیشتر به نظر می‎رسد.


این مدرس دانشگاه در خصوص دلیل اهمیت دادن مسئولان این دانشگاه به توسعه فضای سبز، تصریح کرد: محیط باید به گونه‎ای آماده شود که دانشجویان از محیطی که در آن تربیت می‌شوند، راضی باشد. در کشورهای پیشرفته دانشگاه‏ها برای اینکه عنوان دانشگاه سبز را کسب کنند با یکدیگر در حال رقابت هستند؛ چرا که تاثیرات آن را می‌دانند، ما نیز معتقدیم دانشجویان باید از فضای تحصیلی خود راضی باشند، البته باید توجه کرد که مشکلات اقتصادی در کشور وجود دارد و این موضوع سبب حرکت کند در مسیر سبز شدن شده است، بنابراین در این دانشگاه سعی می‌شود که در مکان‏هایی که دانشجویان تجمع می‎کنند فضای سبز ایجاد شود.


وی یادآور شد: در حرکت به سمت سبز شدن دانشگاه هم بر روی فضای سبز وحشی و هم فضای سبز بر اساس تکنولوژی روز تمرکز شده است، لذا جنگل کوچکی از صنوبر در دانشگاه احداث شده است.


افشارچی در ادامه با اشاره به مشکلات مالی دانشگاه و ناقص ماندن طرح‌هایی همچون توسعه فضای سبز، اظهار کرد: در صورت تامین اعتبارات این حرکت تندتر خواهد شد، زیرا در این شرایط می‌توان به راحتی ظرف مدت شش ماه فاضلاب دانشگاه را ساماندهی کرد و این گامی در راستای مدیریت سبز است.

آمار بازدید: 269 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image