ارتباط مستقیم با 30716 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی رجبی
beikmohammadlou
آموزشگاه
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
ایران مدرس اخبار سایر اخبار مهمترین آمار از قبولی ها و تعداد دانشجویان استانهای آذربایجان (8 بهمن 92)

مهمترین آمار از قبولی ها و تعداد دانشجویان استانهای آذربایجان (8 بهمن 92)

تازه ترین نشست معاونان وزارت علوم با نمایندگان استانهای آذربایجان غربی و شرقی برگزار و در این جلسه گزارشهایی از وضعیت آموزش عالی در این استانها ارائه شد.


به گزارش خبرگزاری مهر، نمایندگان مردم استانهای آذربایجان شرقی و غربی در مجلس شورای اسلامی در نشست آمایش آموزش، پژوهش و فناوری، وضعیت شاخص های آموزش عالی را در حوزه های انتخابیه خود با مسئولان وزارت علوم، مورد بررسی و کنکاش قرار دادند.

در این نشست که در وزارت علوم برگزار شد، نمایندگان دو استان آذربایجان شرقی و غربی در مجلس شورای اسلامی، بعد از شنیدن آمارهای آمایش آموزش، پژوهش و فناوری حوزه های انتخابیه خود، پیشنهادها و نظرات خود را مطرح کردند.

راه اندازی دوره های دکتری برای جلوگیری از اعزام مشتاقان ادامه تحصیل به خارج از کشور، توجه به کیفیت اعضای هیات علمی در دانشگاههای کوچک، جبران علمکردهای سلیقه ای در ارائه مجوز به رشته ها، توجه به قابلیتهای منطقه و هزینه های صرف شده در منطقه، پرداخت عمیق تر و تحلیلی تر به مسائل منطقه، جذب بودجه های پژوهشی دانشگاهها، تناسب رشته های دانشگاهی با استعدادهای منطقه، جذب دانشجو از سایر کشورها، جلوگیری از تدریس حق التدریسی ها در دانشگاه، توزیع متوازن رشته ها در دانشگاههای استان، توسعه شهرستانهای کوچک از طریق توسعه نیروی انسانی، استفاده از پتانسیل های استان برای توسعه علمی کشور، نگرانی از وضعیت مراکز علمی کاربردی و فنی حرفه ای، توجه ویژه به وضعیت دانشگاههای غیر انتفاعی،تمرکز زدایی و تقویت پردیس های بین المللی در شهرهای مرزی، ارتباط بهتر و موثرتر میان آموزش و پرورش و آموزش عالی و تشکیل کارگروه عملیاتی برای هر استان از مهمترین موضوعات مطرح شده در این نشست اعلام شد.

آمارهای سازمان سنجش از پذیرش دکتری

در این نشست، ابراهیم خدایی - رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در جمع نمایندگان مردم استانهای آذربایجان غربی و شرقی در مجلس شورای اسلامی جایگاه آموزش عالی کشور در این دو استان را از بعد سنجش علمی، ارزشیابی آموزش و تضمین کیفیت ارائه و تبین کرد.

خدایی تعداد دانشگاههای دولتی استان های آذربایجان شرقی و غربی را 9 و 4 دانشگاه اعلام کرد و اظهار داشت: در استان آذربایجان شرقی در سال جاری، 40377 نفر در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کرده اند که درصد قبولی آنها 14.9 درصد بوده است. این ارقام در مورد آذربایجان غربی، 24768 نفر و درصد قبولی 14 نفر اعلام شده است.

معاون وزیر علوم، آمار شرکت کنندگان در آزمون دکتری را در استان آذربایجان شرقی 8934 نفر و در استان آذربایجان غربی 5343 نفر اعلام کرد که درصد قبولی آنها به ترتیب 22.5 و 66.4 بوده است.

خدایی، میانگین قبولی در آزمون دکتری در کشور را 64.5 نفر اعلام کرد و گفت: پذیرفته شدگان دو استان مورد بررسی در آزمون دکتری نزدیک به میانگین کشور قرار دارند.

آمار میلی منفرد از دانشجویان دو استان آذربایجان

جعفر میلی منفرد - معاون آموزشی وزارت علوم در این نشست، مجموع دانشجویان استان آذربایجان شرقی را 210503 نفر و دانشجویان استان آذربایجان غربی را 128162 نفر اعلام کرد و اظهار داشت: تعداد کل اعضای هیات علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در استان آذربایجان شرقی 3565 نفر که این رقم در استان آذربایجان غربی 1457 نفر است.

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه شاخص نسبت استاد به دانشجو در دانشگاههای دولتی استان آذربایجان شرقی را 1 به 32 و در استان آذربایجان غربی 1 به 42 اعلام کرد و افزود: در استان آذربایجان شرقی 110 مرکز آموزش عالی و در استان آذربایجان غربی 60 مرکز آموزش عالی وجود دارد.

میلی منفرد گفت: تعداد 43 شهر در استان آذربایجان شرقی دارای مرکز آموزش عالی است که این رقم در استان آذربایجان غربی 21 شهر است.

اخبار معاون فرهنگی از تشکیل اتاق فکر دانشگاهها

ضیاء هاشمی - معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در نشست مشترک آمایش آموزش، پژوهش و فناوری با نمایندگان مردم استانهای آذربایجان شرقی و غربی در مجلس شورای اسلامی، بر تشکیل اتاق های فکر در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تأکید کرد.

هاشمی با تأکید بر استقرار نظام برنامه ریزی، نظارت مستمر و ارزیابی فعالیتهای فرهنگی، اهتمام به اسلامی شدن دانشگاهها (با اولویت تقویت بینش، فرهنگ و رفتار اسلامی – انقلابی)، طراحی و توسعه دوره های آموزشی و فرایندهای مرتبط با تقویت فرهنگی جامعه هدف در بخش آموزش عالی، مشارکت فعال و مؤثر در بخش حوزه های مجازی، ساماندهی و هدایت اوقات فراغت متناسب با مقتضیات روز، تعامل نظام مند و هدف دار با سازمانها و نهادهای فرهنگی، اصلاح و تقویت ساختار و سازماندهی نظام اداری و تشکیل معاونت فرهنگی و اجتماعی در دانشگاهها را از جمله مبانی و اولویتهای معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برشمرد.

وی افزود: زمینه سازی، توسعه و ساماندهی فعالیتهای جمعی دانشگاهیان (اساتید و دانشجویان)، طراحی و انجام پژوهشها و مطالعات متناسب با نیازها در برنامه ریزی ها و فعالیتهای فرهنگی، توسعه حضور و مشارکت فرهنگی بانوان مبتنی بر الگوی ارزشی زن مسلمان، تقویت و تسهیل فرآیند جامعه پذیری سیاسی دانشجویان و تشکیل اتاق های فکر اساتید در دانشگاه های اصلی هر استان نیز از برنامه های اصلی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به شمار می آید.

به گفته معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، اعتقاد داریم اسلامی شدن دانشگاهها باید تبدیل به یک مطالبه عمومی شود و به جد تأکید دارم تصویری که از دانشگاه اسلامی تاکنون ارائه شده تصویر نادرستی بوده و باعث شده جایگاه آن به درستی ارائه نشود و با اتکا به سند دانشگاه اسلامی و با همکاری با همه نهادهای ذیربط سعی می کنیم آن را در مسیر درست پیش ببریم.

وی با ارائه گزارشی با تأکید بر استانهای آذربایجان شرقی و غربی، گفت: در دانشگاههای تبریز و ارومیه اتاق های فکر تشکیل می شود که اساتید صاحب نظر و دانشگاه های مختلف این دو استان بتوانند ایده هایشان را راجع به مسائل استان و مسائل ملی بیان کنند تا این ایده ها جمع بندی و در جهت تقویت حوزه فرهنگی و جذب اعتبارات و فضای فیزیکی به سطوح عالی مدیریتی منعکس شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در مورد دانشگاه های اصلی دو استان آذربایجان شرقی و غربی، خاطر نشان کرد: تعداد انجمن های علمی دانشگاههای آذربایجان شرقی و غربی به ترتیب 120 و 51 انجمن علمی دانشجویی است و تعداد کانون های فرهنگی دانشگاه های آذربایجان شرقی 52 کانون و در دانشگاه های آذربایجان غربی 15 کانون است.

وی تعداد نشریات دانشجویی در دانشگاه های دولتی استان آذربایجان شرقی را 161 نشریه اعلام کرد و افزود: تعداد نشریات دانشجویی در استان آذربایجان غربی 32 نشریه است و تعداد تشکلهای اسلامی دانشجویی در استانهای آذربایجان شرقی و غربی به ترتیب 13 و 5 تشکل است.

هاشمی به 15 کرسی آزاد اندیشی برگزار شده در سال تحصیلی 92- 91 در دانشگاه تبریز اشاره کرد و گفت: نتایج ارزیابی فرهنگی انجام شده در دانشگاههای استان آذربایجان غربی نیز در طول سال تحصیلی گذشته نشان می دهد در دانشگاه ارومیه 3 کرسی و در دانشگاه صنعتی ارومیه 15 کرسی آزاداندیشی برگزار شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اشاره به اینکه کرسی های آزاد اندیشی جلساتی هستند که به بررسی یک سئوال اصلی و جدی که دیدگاه های مختلفی در خصوص آن وجود دارد می پردازد، گفت: با توجه به تأکیداتی که مقام معظم رهبری بر برگزاری این کرسی ها در سطح دانشگاهها و مراکز آموزش عالی دارند، لازم است برنامه ریزی بیشتری در این خصوص داشته باشیم.

آمار بازدید: 244 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image