ارتباط مستقیم با 30653 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
beikmohammadlou
تدریس آیلتس بهرامی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه غیر انتفاعی خالی ماندن دوسوم ظرفیت مؤسسات غیرانتفاعی/درخواست حمایت (2 مهر 92)

خالی ماندن دوسوم ظرفیت مؤسسات غیرانتفاعی/درخواست حمایت (2 مهر 92)

رئیس شورای مرکزی اتحادیه مؤسسات غیرانتفاعی گفت: دو سوم ظرفیت مؤسسات غیرانتفاعی خالی هستند که علت این موضوع تعیین سهم خارج از عرف برای پذیرش دانشجو در مراکز دانشگاه آزاد است.


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، علی آهومنش رئیس اتحادیه مؤسسات غیر انتفاعی در گردهمایی مؤسسات آموزش عالی غیر دولتی و غیر انتفاعی گفت: در بیشتر مواقع اعضای اتحادیه مؤسسات غیر انتفاعی متهم به تندروی هستند اما من می‌خواهم از طرف همه اعضای هیئت مؤسس این اطمینان را بدهم که همه ما در چارچوب نظام و خدمت به رهبری کار می‌کنیم و انتقادات ما تنها برای رسیدن حق به مؤسسات غیرانتفاعی است.

وی با اشاره به کلام مقام معظم رهبری درباره بیان پیشرفت‌ها گفت: بر اساس فرمایشات رهبری بیان پیشرفت به معنای نادیده گرفتن نقاط ضعف نیست که خوشبختانه نظام آموزش عالی ما در طول سال‌های گذشته پیشرفت بالایی داشته هر چند در مورد کیفیت‌ها جای بحث وجود دارد.

آهومنش در ادامه گفت: یکی از مهمترین مشکلات مؤسسات غیرانتفاعی سهم آنها از پذیرش دانشجو است که به هیچ وجه سهم دانشجو در مؤسسات غیرانتفاعی با سهم دانشگاه‌های پیام نور و آزاد یکسان نیست.

وی افزود: در سال‌های 88 و 89 به تعداد پایه مؤسسات غیر انتفاعی 68 مؤسسه اضافه شد. این تعداد در سال‌های 90 -91 نیز رو به افزایش بود و در نهایت اینکه در 31 شهریور ماه امسال توسط مدیر کل موسسات غیرانتفاعی 350 مؤسسه اعلام شد.

وی افزود: با این حال در هفته‌های گذشته این مسئله مطرح شد که دو سوم ظرفیت مؤسسات غیرانتفاعی خالی هستند که علت این موضوع تعیین سهم خارج از عرف برای پذیرش دانشجو در مراکز دانشگاه آزاد است.

آهومنش در ادامه خاطر نشان کرد: همچنین رشد دانشجوی خارج از عرف دانشگاه‌ پیام نور مورد دیگری است که حقوق مؤسسات غیرانتفاعی را پایمال کرده است و نکته اینجا است که هر دو دانشگاه تریبون‌های قانونی برای تبلیغات دارند.

وی افزود: برای مثال فرماندار زرین‌شهر در نامه رسمی اعلام کرد که همه فرزندان کارمندان در واحد زرین‌شهر دانشگاه آزاد و در رشته‌ای از گروه فنی مهندسی ثبت‌نام کنند و اینجا است که ما احساس می‌کنیم بخش غیردولتی و غیر انتفاعی از حمایت‌های لازم برخوردار نیست.

رئیس اتحادیه موسسات غیرانتفاعی ادامه داد: در مورد دانشگاه پیام نور دو سؤال مهم مطرح است یکی اینکه آیا این مؤسسات حضوری هستند یا غیرحضوری که متأسفانه دکتر نادری‌منش در مصاحبه‌ای اعلام کرد اساسنامه این دانشگاه طوری است که هر کاری بخواهد می‌تواند انجام دهد.

وی افزود: سؤال دوم این است که دانشگاه پیام نور دولتی یا غیردولتی است و در شرایطی که از طرف مسئولین اعلام شده که حدود 80 درصد دانشجویان برای تحصیل پول می‌پردازند پس باید اغلب این دانشجویان در مؤسسات غیرانتفاعی مشغول به تحصیل باشند که با وجود مشکلات موجود این مسئله صحت ندارد.

آهومنش افزود: اگر دانشگاه پیام نور جزو مؤسسات غیر دولتی است پس به چه صورتی است که این مؤسسات 794.7 میلیارد تومان اعتبار دارند و 57 میلیارد تومان نیز از اعتبارات جاری برخوردارند و نکته مهم اینجا است که این اعتبارات خارج از کمک‌هایی است که شهرداری‌ها و استانداری‌ها به این مؤسسات می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر این مؤسسات نیز غیردولتی هستند استدعای ما این است که مؤسسات غیرانتفاعی نیز نه تنها معادل آنها بلکه حداقل تا 20 درصد از حمایت آنها به حساب بیایند.

رئیس اتحادیه مؤسسات غیرانتفاعی در ادامه تأکید کرد: ما به دنبال بدخواهی دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی نیستیم اما می‌گوییم اگر به آنها کمک می‌کنید حداقل توجهی نیز به موسسات غیرانتفاعی داشته باشید.

وی با اشاره به مثالی در زمینه یکسان نبودن حقوق مؤسسات غیرانتفاعی با شرایط دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه آزاد نجف‌آباد بدون داشتن یک مربی اقدام به جذب 110 دانشجوی حسابداری در مقطع فوق لیسانس کرده است و جالب اینجا است که این طور مطرح شده که این مسئله اشتباه شده هر چند قابل برگشت نیست.

وی افزود: حداقل تقاضای ما این است که درباره ما نیز چنین اشتباهاتی را انجام دهید.

آهومنش با تقاضا از سرپرست وزارت علوم گفت: تقاضای ما از وزارت علوم این است که استانداردهای دوگانه را کنار گذاشته و استاندارد یگانه و منحصر به فردی را برای همه موسسات و دانشگاه‌ها در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: در حال حاضر نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه پیام نور یک به 250 و در مؤسسات غیرانتفاعی یک به 40 است.

رئیس اتحادیه موسسات غیرانتفاعی همچنین اظهار داشت: از آنجایی که دانشجویان دانشگاه پیام نور در زمان ورود به واسطه انتخاب‌های پائین خود وارد این دانشگاه می‌شوند کیفیت ورودی‌ها چندان قابل قبول نیست اما ما این ادعا را داریم که خروجی‌ها در زمان ورود به مقاطع بالاتر در سطح خوبی از کیفیت آموزشی قرار دارند.

آهومنش در ادامه با اشاره به حمایت مؤسسات غیر انتفاعی از دولت گفت: مؤسسات غیرانتفاعی در حال حاضر 400 هزار دانشجو، 4 هزار عضو هیئت علمی تمام وقت و 10 هزار عضو هیئت علمی پاره‌وقت دارند ضمن اینکه 8 هزار کارمند نیز در این مؤسسات فعالیت می‌کنند که این یک اشتغالزایی به حساب می‌آید.

وی در پایان تأکید کرد: طبق آمار رسیده مؤسسات غیرانتفاعی حدود180 تریلیارد تومان به دولت کمک می‌کنند بنابراین درخواست و استدعا دارم که حمایت ویژه‌ای از این مؤسسات داشته باشید.

کلمات کلیدی: دانشگاههای غیرانتفاعی، مشکلات دانشگاههای غیر انتفاعی، غیرانتفاعی، ظرفیت دانشگاههای غیر انتفاعی، میزان ظرفیت مؤسسات غیرانتفاعی، خالی ماندن ظرفیت مؤسسات غیرانتفاعی

آمار بازدید: 467 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image