ارتباط مستقیم با 30637 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
ایران مدرس اخبار اخبار تحصیل در خارج کلاهبرداری مؤسسات اعزام دانشجو به خارج/بازگرداندن 200 میلیون تومان از مؤسسات اعزام به مردم (27 شهریور 92)

کلاهبرداری مؤسسات اعزام دانشجو به خارج/بازگرداندن 200 میلیون تومان از مؤسسات اعزام به مردم (27 شهریور 92)

تماس‌های مختلف و ارسال متون شکوائیه‌ از برخی مؤسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور در حالی است که فریب‌خوردگان معتقدند سازمان دانشجویان در مقابل این اتفاقات سکوت کرده است. این در حالی است که معاون سازمان دانشجویان از بازگرداندن 200 میلیون تومان از این مؤسسات به مردم خبر می‌دهد.


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، تماس‌های مختلف برخی از فریب‌خوردگانی که از کلاهبرداری برخی از مؤسسات اعزام دانشجو به خارج خبر می‌دادند باعث شد تا موضوع فعالیت این مؤسسات بررسی شود.

بنابر ادعای فریب‌خوردگان؛ یکی از مؤسسات با نام مخفف «د.ر.پ» در شهر مشهد، در حالی اقدام به پذیرش متقاضیان یکی از کالج‌های معتبر زبان انگلیسی در کشور آمریکا کرده که مجوز قانونی اخذ پذیرش از کالج‌های زبان را نداشته است.

بنابراین گزارش،در تبصره ذیل بند 3 ماده 6 تصویب‌نامه هیئت وزیران به شماره 5622 در 14 آبان‌ماه 1382، اشاره شده است مؤسسات و شرکت‌ها صرفا می‌توانند از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی خارجی که ارزش مدرک تحصیلی آنها در مقطع مورد نظر به تایید وزاتخانه‌های ذی‌ربط رسیده باشد، برای متقاضیان تقاضای پذیرش کنند.

نکته مهم اینکه هیچ‌کدام از مدارک صادره از کالج‌‌های زبان مورد تایید وزارت علوم نبوده و مؤسسه مذکور با اقدام فریبکارانه و سوء استفاده از مجوز و نام وزارت علوم اقدام به تبلیغات و انعقاد قرارداد برای پذیرش دانشجو در این کالج کرده است.

محسن قاسمی یکی از فریب‌خوردگان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس گفت: در حالی که در یکی از بندهای قرارداد صراحتا به جبران خسارات مادی و معنوی از سوی مؤسسه مذکور از محل تضمین معتبر سپرده شده در کارگروه نظارت وزارت علوم اشاره شده بود، پس از اطلاع از مشکل به وجود آمده و طرح شکایت متوجه شدم که این مؤسسه هیچگونه تضمینی بابت جبران خسارت وارده به مشتریان خود در کارگروه مربوطه ضمانت نکرده است.

شاکی این مؤسسه ادامه داد: همچنین مؤسسه مذکور در الحاقیه قراردادی با شخص دیگر،مدعی اخذ پذیرش بورسیه از یکی از دانشگاه‌های معتبر آمریکا بدون داشتن هرگونه مدرک زبان خارجی بوده است که پس از مراجعات متعدد به وزارت علوم و انجام تحقیقات وسیع در این امر متوجه شدیم اصلی‌ترین رکن اعطای پذیرش تحصیلی بورس از جانب دانشگاه‌های کشور آمریکا دارا بودن مدرک زبان خارجی است و مؤسسه مذکور با تبلیغ خلاف واقع و امیدوار کردن مراجعه‌کنندگان به امری واهی اقدام کرده است.

وی اظهار داشت: ادامه پیگیری‌ها نشان داد که این مؤسسه حدود 6 شاکی کیفری در دادسرای مشهد و چند پرونده تعزیراتی علاوه بر شاکیان بسیار در کانون موسسات اعزام دانشجویان به خارج از کشور نیز دارد.

این فریب‌خورده مؤسسه اعزام دانشجو با خارج تاکید کرد: سوال اینجاست که چنین مؤسسه‌ای با چنین سابقه فعالیت، چگونه همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و وزارت علوم هیچگونه اقدامی در راستای تعلیق مجوز در جهت تعیین تکلیف شکایت‌های مطروحه بر علیه مؤسسه مذکور تاکنون انجام نداده است.

فریب خورده و شاکی پرونده مؤسسه مذکور در این‌باره گفت: مؤسسه مذکور جزو مؤسسات مجاز در لیست معرفی شده از طرف وزارت علوم است و بنده برای پیگیری وضعیت پرونده چندین بار به سازمان بورس مراجعه کردم که متاسفانه در سازمان به جای استقبال از گزارش تخلف مؤسسات، برخورد خوبی با من نداشتند و با صراحت اعلام کردند که باید منتظر عواقب سوء انتقادم از سازمان باشم!

وی ادامه داد: با توجه به تقدیم شکایت خود به مجموعه وزارت بورس و متعاقب آن پس از حضور در جلسه کانون مؤسسات اعزام دانشجو به خارج، علاوه بر اینکه در جلسه دعوت شده که در این خصوص در کانون مورد نظر برگزار شد، بنده به محض پرداختن به اتهامات وارده مؤسسه، مذاکراتی را آغاز که در بدو آن مذاکرات اعضای هیئت کانون صراحتا اعلام کردند با توجه به حقوقی نبودن اعضای حاضر در جلسه و عدم صلاحیت این جلسه جهت ورود به موارد قانونی، از طرح مسائل حقوقی و جزایی خودداری شود و در این جلسه صرفا به مسائل حل اختلاف و داوری پرداخته شد.

شاکی پرونده در ادامه با اشاره به پیگیری‌های حقوقی این موضوع اذعان داشت: به دلیل ازدیاد پرونده‌ها و رسیدگی اعضای کانون در یک روز از ایام هفته به دو عدد از پرونده‌های افراد شاکی در هر جلسه، زمان رسیدگی و پاسخ هیئت داوری به پرونده‌های این مؤسسه نامشخص است.

وی در پایان تصریح کرد: البته در روزهای اخیر متوجه شدیم که بر اساس دستور دادستانی پرونده‌های کیفری در شعبه بازپرسی 605 دادسرای صدف شهر مشهد، این پرونده به صورت حقوقی در حال بررسی است.

مسلمی‌نائینی: بازگرداندن 200 میلیون تومان از مؤسسات اعزام دانشجو به مردم

حسن مسلمی‌نائینی رئیس سازمان بورس و امور دانشجویان خارج با اشاره به نحوه فعالیت مؤسسات اعزام دانشجو به خارج گفت: مسئولیت کسب اطمینان از مجوز‌دار بودن مؤسسات بر عهده متقاضیان است و افراد باید در زمان انتخاب مؤسسات چشم‌هایشان را باز کنند.

وی افزود: اگر مؤسسه مذکور دارای مجوز باشد سازمان بورس وضعیت آن را بررسی می‌کند و به نوعی فعالیت‌های خلاف قانون مؤسسات قانونی غیر ممکن است. اما اگر مؤسسه فاقد مجوز باشد، سازمان بورس و وزارت علوم مسئولیتی در قبال شکایات انجام شده نمی‌پذیرد.

مسلمی‌نائینی خاطرنشان کرد: اسامی تمام مؤسسات مجاز در سایت اداره کل بورس وجود دارد و متقاضیان باید از این طریق از مجوز داشتن مؤسسات کسب اطلاع کنند.

مدیرکل امور دانشجویان خارج در پاسخ به اظهارات شاکی این پرونده خاطرنشان کرد: این گونه شکایات توسط هیئت رسیدگی‌ کانون مؤسسات بررسی می‌شود. این کانون از سال 82 فعالیت می‌کند اما از دو سال گذشته که این هیئت برون‌سپاری شده، هیئت رسیدگی کانون مؤسسات بالغ بر 200 میلیون تومان از مؤسسات پول گرفته‌اند و به مردم برگردانده‌اند و این در حالی است که تا پیش از این، حتی موفق به گرفتن یک قران از این مؤسسات نشده بود.

وی افزود: هیئت رسیدگی کانون مؤسسات متشکل از اساتید دانشگاه‌ها و تعدادی حقوقدان است که با تسلط بر موارد قانونی، ‌این‌گونه مسائل را بررسی می‌کنند.

کلمات کلیدی: کلاهبرداری مؤسسات اعزام دانشجو، کلاهبرداری، مؤسسات اعزام دانشجو، اعزام دانشجو به خارج از کشور، نحوه فعالیت مؤسسات اعزام دانشجو به خارج

آمار بازدید: 323 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image