ارتباط مستقیم با 30673 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
beikmohammadlou
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه دانشگاه علامه در جایگاه اول تحول علوم انسانی / آرامش دانشگاه به معنی رکود نیست (27 شهریور 92)

دانشگاه علامه در جایگاه اول تحول علوم انسانی / آرامش دانشگاه به معنی رکود نیست (27 شهریور 92)

سرپرست وزارت علوم گفت: آرامش در دانشگاه مطلوب است ولی آرامشی که ناشی از نشاط و پویایی باشد، آرامشی که در سکوت، رکود و حاشیه نشینی باشد مورد نظر ما نیست.به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تودیع رئیس سابق و معارفه سرپرست جدید دانشگاه علامه طباطبایی بدون حضور صدرالدین شریعتی رئیس سابق این دانشگاه برگزار شد.


جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم در این مراسم با تشکر از خدمات حجت الاسلام شریعتی رئیس سابق دانشگاه علامه از دکتر حسین سلیمی سرپرست جدید دانشگاه نیز تشکر کرد که این مسئولیت را قبول کرده است و افزود: خدا را شاکرم که ما را به سمت این تصمیم هدایت کرد.

وی گفت: همه می دانید ما در شرایط پیچیده ای برای تصمیمات قرار داریم و از خداوند و همچنین شما دانشگاهیان به خاطر مشورتی که در انتخاب سرپرست جدید دانشگاه علامه ارائه کردید سپاسگزارم که کمک کردید این تصمیم گرفته شد، دکتر سلیمی انتخاب شد و مورد استقبال دانشگاهیان علامه قرار گرفت.

سرپرست وزارت علوم خطاب به دکتر سلیمی سرپرست جدید دانشگاه علامه گفت: باید قدر نعمت حمایت و پشتیبانی دانشگاهیان علامه را بدانید چرا که این بزرگترین سرمایه است. بزرگترین وظیفه دکتر سلیمی حفظ این پشتیبانی است.

وی در ادامه به انتخابات 24 خرداد 92 اشاره کرد و گفت: ما در یک فضای جدید مدیریت را پذیرفتیم. انتخابات بر اساس تدبیر، امید و اعتدال بود و اولین وظیفه ما این است که این پیام را درک کرده و متناسب با این پیام در دانشگاه مدیریت کنیم. یکی از پیام های این انتخابات این بود که مردم با برخی از شیوه های 8 سال گذشته موافق نبودند و همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرموده اند که نقاط قوت دولت قبلی را تقویت و نقاط ضعف آن را شناسایی و دیگر به کار نگیرید ما نیز همین کار را کردیم و مدیریت دانشگاه را نیز باید بر اساس اخلاق و عقلانیت انجام دهیم.

توفیقی افزود: امروز مدیریت سیاسی شکست خورده است باید مدیریت ما مبتنی بر اخلاق و عقلانیت باشد و گرایش های سیاسی را به ویژه کسانی که مسئولیت قبول می کنند کنار بگذارند چرا که این گرایش ها آفت توسعه علمی است. این یعنی مدیریتی مبنی بر اخلاق و عقلانیت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در نظام تصمیم سازی دانشگاه باید از مشارکت اعضای هیات علمی و کارکنان استفاده شود. تصمیمات پشت درهای بسته بدون توجه نظر دانشگاهیان ضمانت اجرایی ندارد و به مقصود نمی رسد.

سرپرست وزارت علوم گفت: یکی از ویژگی ها و پیام های دوره جدید مدیریتی این است که بر پایه عقلانیت و اخلاق است.

وی به بحث علوم انسانی اشاره کرد و گفت: ما در نظامی هستیم که ادعا می کند نظامی منحصر به فرد است و در دنیای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی معتقد است که با دیگران فرق دارد و نظام این کشور نیز باید بر پایه نظریاتی باشد که از خود کشور است. هر برنامه توسعه ای نیاز به نظریه های اساسی دارد. طراحی نظریه بنیادین وظیفه علوم انسانی است. این بدین معنی است که بیش از پیش باید از دانشگاه علامه حمایت کنیم چرا که رهبر معظم انقلاب نیز در زمینه تحول علوم انسانی دغدغه دارند.

وی تصریح کرد: نظر من جایگاه اول تحول در علوم انسانی دانشگاه علامه است که باید تقویت شود.

توفیقی گفت: باید شرایطی ایجاد کنیم تا بهترین استعدادهای کشور به سمت رشته علوم انسانی قدرم بردارند و توجه از رشته های پزشکی و مهندسی به رشته های علوم انسانی تغییر کند و نخبگان کشور به سمت علوم انسانی قدم بردارند.

سرپرست وزارت علوم افزود: به نظر من اهمیت رشته علوم انسانی برای مردم ما مانند رشته های پزشکی و مهندسی شناخته و شکافته نشده است ما باید بستری فراهم کنیم تا علوم انسانی به سمت کاربرد حرکت کند و کاربردی شود. باید تلاش کنیم دانشگاه علامه به عنوان دانشگاه درجه یک در علوم انسانی فعالیت خود را انجام دهد.

وی گفت: دانشگاه باید سرشار از اندیشه نو ، تولید فکر و ایده باشد. در سند دانشگاه اسلامی نیز این سیاست ها آمده است که از جمله می توان به تقویت روحیه پرسشگری و اینکه دانشگاهیان در فضای امن اندیشه خود مطرح کنند اشاره کرد.

توفیقی افزود: آرامش در دانشگاه مطلوب است ولی آرامشی که ناشی از نشاط و پویایی باشد نه آرامشی که ناشی از سکوت، رکود و حاشیه نشینی. ما باید مدیریتی کنیم که همه در صحنه حاضر باشند و دانشگاه نیز آرام باشد البته آرامش را سکوت در رکود تعبیر نمی کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود نیز به دانشگاه کارآفرین اشاره کرد که در دنیا رواج یافته و خاص رشته مهندسی نیست. ما باید از طریق توسعه پارک های علم و فناوری و مراکز رشد کارآفرینی را توسعه دهیم. شرکت های دانش بنیان که در این پارک ها و مراکز رشد مستقر هستند می توانند در حوزه علوم انسانی هم توسعه یابند.

کلمات کلیدی: دانشگاه علامه، جایگاه اول تحول علوم انسانی، آرامش دانشگاه، توفیقی، شریعتی، رئیس سابق دانشگاه علامه

آمار بازدید: 269 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image