ارتباط مستقیم با 30675 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
beikmohammadlou
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی رجبی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه آزاد راه‌اندازی رشته «زبان‌شناسی» کارشناسی ارشد در واحد رشت (23 شهریور 92)

راه‌اندازی رشته «زبان‌شناسی» کارشناسی ارشد در واحد رشت (23 شهریور 92)

عضو هیئت علمی گروه زبان انگلیسی و زبان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت از راه‌اندازی رشته «زبان‌شناسی» مقطع کارشناسی ارشد برای نخستین بار در واحد رشت خبر داد.


به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، معصومه ارجمندی ظهر امروز در جمع اعضای هیئت علمی واحد رشت با اشاره به راه‌اندازی رشته «زبان‌شناسی» مقطع کارشناسی ارشد در واحد رشت، اظهار کرد: این رشته برای نخستین بار در بین دانشگاه‌های آزاد اسلامی منطقه 17 واحد رشت راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه واحد رشت تاکنون فارغ‌التحصیلان بسیاری در رشته زبان انگلیسی داشته است، افزود: بیشتر این فارغ‌التحصیلان در صورت اطلاع از راه‌اندازی رشته «زبان‌شناسی در مقطع ارشد» تمایل به ادامه تحصیل در این رشته را پیدا می‌کنند.

این استاد دانشگاه، درباره جایگاه رشته زبان‌شناسی تصریح کرد: زبان‌شناسی به مطالعه علمی و بررسی روش‌مند زبان می‌پردازد که از چهار حوزه اصلی آواشناسی، واج‌شناسی، واژه‌شناسی و معناشناسی تشکیل شده است.

وی زبان‌شناسی به مفهوم جدید آن را، علمی نسبتاً نوپا خواند و گفت: در گذشته ابن‌سینا مطالعات تخصصی فراوانی در این زمینه ارائه کرده و نتایج تحقیقات خود را در این حوزه در کتاب «مخارج الحروف» جمع‌آوری کرده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کتاب «مخارج‌الحروف» ابن‌سینا نسبت به دیگر کتاب‌هایش کمتر معرفی شده است، ادامه داد: در زبان‌شناسی، ابعاد مختلف زبان در قالب حوزه‌های صرف، نحو، آواشناسی، واج‌شناسی، معنا‌شناسی، کاربردشناسی، تحلیل گفتمان، تاریخی و تطبیقی و حوزه‌های بین رشته‌ای مانند جامعه‌شناسی زبان، روان‌شناسی زبان، زبان‌شناسی قضایی، زبان‌شناسی بالینی، زبان‌شناسی تحلیل و زبان و منطق بررسی می‌شود که ابن‌سینا نیز در کتاب مذکور به بسیاری از این موارد اشاره داشته است.

وی زبان را در خدمت تمام علوم دانست و تصریح کرد: پایان‌نامه‌های دانشجویان رشته زبان‌شناسی چند منظوره و با حوزه مطالعاتی بسیار گسترده تدوین می‌شود.

ارجمندی، با اشاره به رابطه بین ذهن و زبان، زبان و محیط زیست، زبان و جامعه‌شناسی، اذعان کرد: تاریخچه علم زبان‌شناسی در دانشگاه‌های کشور پس از انقلاب و از دانشگاه تهران آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در عصر جدید «فردینان دوسوسور» و نوام چامسکی ارائه کننده مطالعات نوینی در این راستا بوده‌اند، افزود: همانطور که در بالا اشاره شد منبع و مأخذ اصلی این مطالعات کتاب مخارج‌الحروف ابن‌سینا بوده است.

مدیر گروه زبان انگلیسی و زبان‌شناسی واحد رشت خاطرنشان کرد: اکنون زبان فارسی در عصر جدید قرار دارد و از آنجا که زبان بازتابی از اندیشه‌هاست می‌تواند مهم‌ترین ابزار ارتباط و انتقال فرهنگ، آداب و سنن مردم در دنیا باشد.

*ادبیات و زبان‌شناسی با هم در ارتباط هستند

پژوهشگر نمونه دینی کشور با بیان اینکه برای استقبال دانشجویان از رشته زبان و ادبیات فارسی باید روش‌های نوینی برای آموزش پیشنهاد شود، افزود: ادبیات با زبان‌شناسی با یکدیگر در ارتباط هستند از این رو باید ادبیات را در قالب زبان‌شناسی معرفی کنیم.

وی با اشاره به استقبال اندک دانشجویان از رشته زبان و ادبیات فارسی در واحد رشت، خاطرنشان کرد: عقب افتادن این رشته از علم روز دنیا موجب شده تا دانشجویان کمتری از آن استقبال کنند.

ارجمندی، با اشاره به اینکه به تازگی نسخه جدیدی از ترجمه قرآن کریم به زبان انگلیسی با روش‌های نوین ارائه شده است، افزود: بازگردانی آثار ادبی حافظ و سعدی نیز در قرن 20 و 21 برای جلب مخاطب بیشتر نیازمند نگاه نو است.

وی اجرای ادبیات نمایشی در کلاس‌های ادبیات را یکی از بهترین راهکارهای جلب مخاطب بیشتر برای رشته‌های ادبیات خواند و یادآور شد: اساتید این رشته باید با بروز رسانی علم خود روش‌های نوینی را به دانشجویان برای تدریس ارائه کنند.

این استاد دانشگاه، تصریح کرد: اساتید دانشگاه برای گسترش دایره مطالعاتی خود نیازمند در اختیار داشتن فرصت‌های مطالعاتی برای ارائه رویکردهای جدید هستند.

وی به بزرگداشت «شیون فومنی» شاعر دو زبانه گیلانی اشاره کرد و متذکر شد: چنین افرادی که با قلم‌های طلایی خود حامی زبان ملی و مادری هستند لایق تحسین و تقدیرند.

ارجمندی، «شیون فومنی» را یکی از شاعران تأثیرگذار در حوزه پاسداشت گویش گیلکی دانست.

کلمات کلیدی: ادبیات و زبان‌شناسی، ارتباط ادبیات و زبان‌شناسی، زبان‌شناسی، ارشد زبان‌شناسی، رشته زبان‌شناسی، گروه زبان انگلیسی و زبان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، گروه زبان انگلیسی و زبان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

آمار بازدید: 458 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image