ارتباط مستقیم با 30653 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه تاکید بر اسکان دانشجویان جدیدالورود در خوابگاه‌های مجاز و ابلاغ آئین‌نامه کار دانشجویی به دانشگاه‌ها (18 شهریور 92)

تاکید بر اسکان دانشجویان جدیدالورود در خوابگاه‌های مجاز و ابلاغ آئین‌نامه کار دانشجویی به دانشگاه‌ها (18 شهریور 92)

معاون سازمان امور دانشجویان علاوه بر تاکید بر استقرار دانشجویان جدیدالورود در خوابگاه‌های مجاز، از بازنگری و ابلاغ آئین‌نامه کار دانشجویی به دانشگاه‌ها خبر داد.


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، مجتبی بذرافشان رئیس سازمان امور دانشجویان در نشست خبری خود عصر یکشنبه خود (17/6/92) که به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید برگزار شد گفت: یکی از مباحث مهم برای سال تحصیلی جدید، مبحث خوابگاه‌های دانشجویی است. این مسئله به خصوص برای دانشجویان شهریه پرداز که خوابگاه خاصی ندارند و معمولاً باید محل اسکان خود را از بیرون تهیه کنند اهمیت ویژه‌تری دارد.

* شناسایی خوابگاه‌های مجاز

وی افزود: توصیه ما به دانشجویان جدیدالورود و خانواده‌ها این است که حتماً در خوابگاه‌هایی مستقر شوند که مجوز صندوق رفاه دانشجویان یا کمیته ساماندهی خوابگاه‌ها را دارا هستند و خانواده‌ها می‌توانند اطلاعات مربوط به این موضوع را از طریق دانشگاه‌های دولتی استانها به دست بیاورند.

بذرافشان همچنین مبحث میهمانی و نقل و انتقالات دانشجویان را موضوع پراهمیت دیگری عنوان کرد و برای این مسئله توضیحاتی ارائه داد. وی در این باره گفت: میهمانی به چند دسته مبنا، معمولی و میهمانی دائم تقسیم می‌شود. در این حوزه میهمانی معمولی، میهمانی در شرایط عادی است که دانشجو برابر با آیین‌نامه یک نیم سال را در دانشگاه خود سپری می‌کند و پس از آن برای میهمانی دائم یا انتقالی برای چهار نیم سال تعیین تکلیف می‌شود که در آیین‌نامه جدید برای اولین بار دانشجویان در ابتدای پذیرش در دانشگاه مبدأ، بر اساس تراز علمی می‌توانند درخواست خود را ارائه دهند و میهمان شوند که در این مورد اولویت دخترها برای اینکه از خانواده دور نباشند بیشتر است.

وی افزود: دانشجویان در صورت قبولی براساس نمره علمی برای دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی بر اساس 90 درصد نمره آخرین نفر پذیرفته شده در مؤسسه مقصد، تعیین تکلیف می‌شوند و از نظر ما ظرفیت کل میهمانی به میزان 25 درصد از کل دانشگاه ظرفیت خوبی است.

* ابلاغ آئین‌نامه کار دانشجویی

معاون سازمان امور دانشجویان با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه کار دانشجویی تصریح کرد: آیین‌نامه کار دانشجویی یکی از طرح‌هایی بود که مدت‌ها بازنگری نشده بود که ما این کار را انجام دادیم و این آیین‌نامه در روز 6 شهریور ماه به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

وی افزود:این آیین‌نامه با هدف بهره‌گیری از توانمندی‌ دانشجویان در مؤسسات انجام می‌شود و ما با ایجاد این آیین‌نامه به دنبال مشارکت بیشتر و کسب تجربه دانشجویان هستیم.

بذرافشان در ادامه گفت: مبلغ در نظر گرفته برای کار دانشجویی مبلغ بالایی نیست اما همین مبلغ را نسبت به مبالغ گذشته افزایش دادیم و از این شرایط کل دانشگاه‌ها می‌توانند تا سقف 20 درصد کل دانشجویان از آن بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به کمک سازمان دانشجویان به آیین‌نامه کار دانشجویی گفت: اگر دانشگاهی 10 درصد ظرفیت را تکمیل کرد سازمان تا 50 درصد کار دانشجویی را به دانشگاه کمک می‌کند و از این طریق تشویقی برای مؤسسه در نظر گرفته می‌شود.

معاون سازمان امور دانشجویان مبالغ در نظر گرفته شده برای کار دانشجویی را اعلام کرد و گفت: برای دانشجویان مقطع کاردانی به ازای هر ساعت کار 500 تا 600 تومان، مقطع کارشناسی 700 تا 900 تومان، کارشناسی ارشد 1200 تا 1500 تومان و دکترای تخصصی 2000 تا 3000 تومان در نظر گرفته شده است و سقف انجام کار ماهیانه 85 ساعت است.

* تنفیض اختیارات انضباطی به دانشگاه‌های غیر‌دولتی

وی با اختصاص دادن ادامه نشست با موضوعیت مباحث انضباطی تصریح کرد: آیین‌نامه انضباطی دانشگاه‌ها شروع به بازنگری شده که البته در بین راه به دلیل اینکه آیین‌نامه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود در مقطعی متوقف شد و طبق قانون موضوع بازنگری باید در آنجا مطرح می‌شد با این حال پس از اخذ نظر مدیران ارشد وزارت علوم آیین‌نامه دوباره بازنگری و پس از تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیم می‌شود.

وی افزود: در آیین‌نامه جدید اختیاراتی را در زمینه انضباطی به دانشگاه‌های پیام نور، علمی کاربردی، فرهنگیان و شاهد داده‌ایم تا دانشگاه‌ها به اختیار خودشان انجام دهند همچنین شورای موارد خاص از مجموع 24 استان تشکیل شده که در این شورا به نیابت دانشگاه اصلی دانشگاه منتخب استان به این موارد رسیدگی می‌کنند با این حال 4 استان ایلام، خراسان شمالی، کهکلیویه و بویراحمد و البرز فاقد این شورا هستند که در مرحله بعدی تشکیل این شورا برای این 4 استان را در دستور کار قرار داده‌ایم.

بذرافشان در ادامه گفت:همچنین برای جلوگیری از اتلاف وقت بررسی پرونده‌های انضباطی را در مراکز غیرانتفاعی به مؤسسات واگذار کرده‌ایم تا به حال 10 مؤسسه غیرانتفاعی برای این کار مجوز دارند و به مرور به این تعداد افزوده می‌شود.

وی تأکید کرد: در این راستا اختیاراتی را نیز به دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، علمی کاربردی و پیام نور داده‌ایم که اگر مشمول موارد خاص باشند موارد آنها نیز در شورای موارد خاص بررسی می‌شود.

معاون سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: از مجموع مؤسسات غیرانتفاعی مجموعاً 131 مؤسسه دارای مجوز هستند که البته تا 5 شهریور ماه 4 مؤسسه به دلیل عدم شرایط لغو مجوز شدند.

* تقدیر از مؤسسات فعال در نقل‌وانتقال

بذرافشان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع میهمانی و انتقال در آخرین فراخوان اختصاص اشاره کرد و در این باره گفت: مجموعاً 122 دانشگاه دولتی، 330 دانشگاه غیردولتی و 167 دانشگاه و دانشکده فنی و حرفه‌ای در سامانه نقل و انتقال ثبت شده‌اند که در فراخوان آخر از کل درخواست‌ها که چیزی حدود 32 هزار و 147 مورد بود با 20 هزار و 666 مورد در دانشگاه‌های مبدأ موافقت شد که این آمار حدود 64.5 درصد از کل درخواست‌ها بود.

وی افزود: همچنین با 14 هزار و 161 مورد درخواست از طرف دانشگاه‌های مبدأ موافقت شد که این آمار نیز حدود 68.5 درصد از کل درخواست‌ها بود و می‌توان این طور نتیجه گرفت که با 44 درصد از کل درخواست‌های متقاضیان در دانشگاه‌های مبدأ و مقصد موافقت شده و دانشجویان می‌توانند برای نیم سال تحصیلی جدید در دانشگاه مقطع ثبت‌نام کنند.

بذرافشان در توضیح تفکیک موافقت‌ها در دانشگاه‌های مختلف اظهار داشت: در دانشگاه‌های دولتی ما 43.5 درصد، دانشگاه‌های غیردولتی 51.5 درصد و در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای حدود 40 درصد موافقت انتقال و میهمانی داشته‌ایم با این حال باید بگوییم در دانشگاه‌های دولتی به دلیل حجم تقاضاها متأسفانه با عملکرد خوبی مواجه نبودیم اما همکاری مؤسسات غیرانتفاعی با این مسئله چیزی بود که به عقیده ما شایسته تقدیر دارد و باید بگوییم مؤسسات مازیار نور و مارلیک در مازندران و مؤسسه رشد دانش در سمنان با توجه به پذیرش مازاد بر ظرفیت بهترین عملکرد در مؤسسات غیرانتفاعی را داشته‌اند.

معاون سازمان امور دانشجویان همچنین مؤسسات علم و فرهنگ،‌سوره، ابرار، رسام، ارشاد و سپهر اصفهان را مؤسساتی عنوان کرد که بیشترین متقاضی داشتند و عملکرد خوبی در زمینه نقل و انتقال داشته‌اند.

وی در پایان تصریح کرد: برای تقدیر و تشویق این مؤسسات مکاتباتی با سازمان سنجش آموزش کشور داشتیم تا برای این دانشگاه‌ها ظرفیت بیشتری برای پذیرش دانشجو در نظر بگیرند.

کلمات کلیدی: اسکان دانشجویان جدیدالورود، اسکان دانشجویان در خوابگاه‌های مجاز، ابلاغ آئین‌نامه کار دانشجویی به دانشگاه‌ها، تقدیر از مؤسسات فعال در نقل‌وانتقال، تنفیض اختیارات انضباطی به دانشگاه‌های غیر‌دولتی، شناسایی خوابگاه‌های مجاز، خوابگاههای دانشجویی

آمار بازدید: 350 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image