ارتباط مستقیم با 30701 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
beikmohammadlou
آموزشگاه
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی رجبی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه ارتباط استاد و دانشجو در دانشگاه‌ها تقويت شود (مرداد 91)

ارتباط استاد و دانشجو در دانشگاه‌ها تقويت شود (مرداد 91)

عضو دبیرخانه “نکوداشت استاد” جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران ارتباط استاد و دانشجو در شرایط فعلی را متوسط و رو به پایین توصیف کرد و گفت: متاسفانه سیستم آموزشی دانشگاه‌های ما ارتباط بین دانشجو و استاد را در حد مباحث آموزشی و پژوهشی خلاصه می‌کنند در حالی که تاثیر استفاده از تجربیات غیر علمی اساتید در موفقیت آمیز بودن مسیر و اهداف دانشجویان بی‌نظیر است.


نوید ابوالفتح زاده در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهي خبرگزاري دانشجويان ايران(ایسنا) منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، اساتید را گوهرهای ارزشمند دانشگاه‌ها معرفی کرد و افزود: اگر بخواهیم منابع دانشگاه نظیر سرمایه‌ها و نیروی انسانی را به دو نوع تجدیدپذیر و غیرقابل تجدید تقسیم کنیم اساتید در گروه سرمایه‌های تجدیدناپذیر دانشگاهها قرار می گیرند بطوریکه جايگاه این افراد به عنوان الگوهای موفق، از جنبه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، اخلاقی و تجربیات ارزنده فراموش شدنی نیست.

وی در ادامه با تاکید بر اينكه اساتید دانشگاه‌ها به عنوان الگوهای موفق زندگی باید راهنمای دانشجویان باشند، گفت: در صورتی‌که ارتباط دوسویه، پویا و مداوم بین استاد و دانشجو برقرار باشد میزان خطای دانشجویان با الگو گرفتن از آنها کمتر و در نتیجه موفقیت آنها در رسیدن به اهداف خود بیشتر می‌شود.

این عضو دبیرخانه نکو داشت اساتید جهاد دانشگاهی همچنین با بیان اینکه در شرایط فعلی دانشجویان شناخت کافی از اساتید خود ندارند، تصریح کرد: متاسفانه امروزه سیستمی معنادار برای شناخت اساتید توسط دانشجویان در دانشگاه‌ها وجود ندارد و میزان ارتباط آنها را می‌توان در حد متوسط رو به پایین ارزیابی کرد.

ابوالفتح زاده ادامه داد: در حال حاضر ارتباط بین اساتید بصورت خود جوش بین استاد و دانشجو است یعنی ارتباط بین آنها در صورت علاقه دانشجو بر اساس تجربیات خود و همچنین پذیرش دانشجو توسط استاد صورت می‌گیرد بطوریکه اگر این ارتباط خود جوش وجود نداشته باشد سیستمی معنادار برای برقراری و تجدید ارتباط بین آنها تعریف نشده است.

این دانشجوی رشته پزشکی به راهکارهای افزایش ارتباط بین استاد و دانشجو اشاره کرد و گفت: در قدم اول برای ایجاد یک ارتباط قوی بین استاد و دانشجو باید تلاش شود برای دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه فقط جنبه های آموزشی و پژوهشی از ارتباط را تعریف نکنند بطوریکه دانشجویان بتوانند خارج از چارچوب های کلاسی از توانمندی های اساتید در عرصه های مختلف زندگی بهره ببرند.

وی در ادامه تقویت ارتباط خودجوش بین دانشجو و استاد را از دیگر راهکارهای افزایش و تحکیم ارتباط بین استاد و دانشجو دانست و گفت: از بین بردن مشکلات ارتباطی بین استاد و دانشجو و همچنین تقویت مسیرهای خود جوش این ارتباط ها نظیر ادامه برگزاری دوره‌های نکوداشت مقام استاد از جمله راه‌های تقویت ارتباطات استاد و دانشجو است.

ابوالفتح زاده همچنین به نقش اساتید جوان در تقویت ارتباط بین دانشجو و استاد اشاره کرد و گفت: با توجه به پتانسیل‌ها و توانمندی‌های به روز اساتید، در کنار وقت زیاد و انگیزه کافی، دانشجویان می‌توانند زمان زیادی را برای ارتباط با اساتید به منظوره بهره‌گیری از توانمندی‌ها و الگوسازی از آنها صرف کنند.

وی در ادامه حلقه ارتباطی بین استادان راهنما با دانشجویان را مفقوده و کمرنگ توصیف کرد و تاکید کرد: متاسفانه ارتباط بین استادان راهنما و دانشجویان در حد یک عنوان باقی مانده بطوریکه از لحاظ علمی و کاربردی هیچ ارتباطی بین آنها با دانشجویان صورت نمی‌گیرد بنابراین از معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها تقاضا داريم راهکارهایی در راستای تقویت ارتباط علمی و غیر علمی این اساتید با دانشجویان بیندیشند.

این عضو دبیرخانه نکوداشت استاد جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران استفاده از تجربیات اساتید را از مهم ترین خواسته‌های دانشجویان عنوان کرد و افزود: اساتید به عنوان کسانی که راه و مسیر زندگی را رفته و در انتهای راه قرار گرفته اند علاوه بر انتظار انجام وظایف آموزشی و پژوهشی دانشجویان، استفاده از تجربیات آنها در تصمیمات زندگی از مهمترین خواسته‌های دانشجویان است.

ابوالفتح زاده در پایان با بیان اینکه اساتید به دانشجویان به دیده رقیب نگاه نکنند، خاطر نشان کرد: امیدواریم اساتید ما با آغوش باز دانشجویان را در مسائل مختلف علمی و غیر علمی راهنمایی کنند و بدون اینکه به آنها به دیده رقیب نگاه کنند آنها را در مسیر اهداف شان هدایت کنند.

کلمات کلیدی: ارتباط استاد و دانشجو در دانشگاه‌ها، تقویت ارتباط استاد و دانشجو در دانشگاه‌ها، دبیرخانه نکوداشت استاد، بهبود رابطه اساتید و دانشجویان

آمار بازدید: 342 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image