ارتباط مستقیم با 30717 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
آموزشگاه
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه بیش از 1000 واحد مسکن مهر دانشجویی آماده تحویل/ابلاغ سند تجربیات وزارت علوم (17 تیر 92)

بیش از 1000 واحد مسکن مهر دانشجویی آماده تحویل/ابلاغ سند تجربیات وزارت علوم (17 تیر 92)

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، گفت: بیش از 1000 واحد مسکن مهر دانشجویی آماده تحویل به دانشجویان است.




به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر غلامرضا خواجه سروی در نشستی خبری، با بیان اینکه وزارت مسکن در این زمینه همکاری خوبی با ما داشت، اظهارکرد: واحدهای آماده تحویل در شهرهای پردیس استان تهران،‌ هشتگرد و اندیشه استان البرز، گلبهار در استان خراسان رضوی و مجلسی در استان اصفهان است.



وی با بیان اینکه مسکن مهر دانشجویی فقط به متقاضیان متاهل تعلق می‌گیرد، تصریح کرد: از 21 هزار نفری که برای مسکن مهر دانشجویی ثبت‌نام کرده بودند، بیشترشان مجرد بودند، در حالی که ما اعلام کرده بودیم که مسکن مهر دانشجویی فقط به دانشجویان متاهل تعلق می‌گیرد.





تدوین ویرایش جدید سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها




وی با اشاره به تدوین ویرایش جدید سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، گفت: اصل این سند مصوب سال 76 است که در حال حاضر ویرایش جدید آن تدوین شده و در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تصویب است.



خواجه سروی با بیان اینکه این سند حاصل تجربیات سال‌های اخیر وزارت علوم است، ابراز امیدواری کرد که این سند بزودی ابلاغ شود و گفت: دو نظر در شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره این سند داده شده که در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها بررسی شد و سند برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داده شد.





صدور کارنامه فرهنگی برای دانشگاه‌ها




معاون فرهنگی وزارت علوم با اشاره به صدور کارنامه فرهنگی برای دانشگاه‌ها، گفت: این کار را برای دانشگاه‌های دولتی انجام دادیم، اما متاسفانه موفق نشدیم که برای دانشگاه‌های غیرانتفاعی نیز کارنامه فرهنگی صادر کنیم، به هر حال امیدواریم که تا پایان تابستان بتوانیم کارنامه فرهنگی دانشگاه‌ها در سال گذشته را اعلام کنیم که این کار را به رتبه‌بندی دانشگاه‌ها نیز کمک خواهد کرد.



خواجه سروی با بیان اینکه تا پایان نیمسال دوم سال تحصیلی 91-92 بیش از 2000 کرسی آزاداندیشی با کیفیت‌های مختلف در دانشگاه‌ها برگزار شده است، تصریح کرد: وزارت علوم سعی در تسهیل برگزاری این کرسی‌ها داشته است که امیدواریم این موضوع در آینده نیز به خوبی ادامه پیدا کند.



وی درباره عملکرد فرهنگی وزارت علوم در دولت‌های نهم و دهم، گفت:‌ یکی از اتفاقات مهم این دوره این بود که امور فرهنگی از ناحیه وزارت علوم متصدی پیدا کرده که پیش از این به اینگونه نبود و امور فرهنگی معادل فوق برنامه تعریف می‌شد.



وی با بیان اینکه در دولت دهم معاونت فرهنگی و اجتماعی در وزارت علوم از معاونت دانشجویی جدا شد، تصریح کرد: از سال 88 به بعد معاونت فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها نیز استقرار پیدا کرد و در حال حاضر ما در 70 دانشگاه دولتی معاونت فرهنگی مستقل داریم و در 40 دانشگاه دیگر که دانشگاه‌های کوچکتر و جدید التاسیس هستند مدیریت امور فرهنگی وجود دارد که در سال‌های آتی رشد پیدا خواهد کرد و به معاونت تبدیل می‌شوند.



معاون فرهنگی وزیر علوم با بیان اینکه در طول سال‌های اخیر تلاش شد که در دانشگاه‌ها ردیف مشخصی برای امور فرهنگی در سطح دانشگاهی قرار داده شود، تصریح کرد: پیش از این، بودجه متفاوتی برای امور فرهنگی وجود نداشت و بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها با فوق برنامه، مشاوره،‌ تربیت بدنی، تغذیه و ... یکی بود که معمولا بودجه خاصی به امور فرهنگی نمی‌رسید.



وی با بیان اینکه سال گذشته در مجلس و دولت کمک شد که بودجه کمکی به دانشگاه‌های برتر فرهنگی اختصاص پیدا کند، اظهارکرد: مجلس شورای اسلامی سال گذشته 200 میلیون تومان را تصویب کرد که در اختیار وزیر علوم برای کمک به دانشگاه‌های برتر فرهنگی قرار بگیرد، اما به دلیل مشکلات بودجه‌ای محقق نشد که در هر صورت کار خوبی در این زمینه انجام شد.





بودجه حمایتی 30 میلیارد تومانی فرهنگی در سال 92




معاون فرهنگی وزارت علوم با اشاره به بودجه حمایتی فرهنگی آموزش عالی، تصریح کرد: در سال 91 بودجه حمایتی فرهنگی رشد بسیار خوبی داشت و به 45 میلیون تومان رسید، اما به دلیل مشکلات بودجه‌ای طبق روال سال‌های قبلی آن بودجه به شش میلیارد و 400 میلیون تومان رسید که از آن نیز تنها حدود 38 درصدش محقق شد.



وی با اشاره به بودجه حمایتی فرهنگی آموزش عالی در سال 92 گفت: برای امسال 30 میلیارد تومان بودجه حمایتی تصویب شده که نمایندگان مجلس قول داده‌اند، این بودجه به طور کامل محقق شود.



خواجه سروی با بیان اینکه در حال حاضر معاونت فرهنگی در متن مدیریت آموزش عالی آمده است، گفت: این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و ساختار آن نیز نهادینه شده است، اما همچنان راه درازی در پیش است که مهمترین آن تربیت نیروی انسانی است که بتواند در معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها به خوبی کار کند.





افزایش مسافرت‌های فرهنگی و زیارتی




وی با اشاره به افزایش مسافرت‌های فرهنگی و زیارتی در طول سال‌های اخیر، گفت: ما به سمت شکل دهی برنامه‌های فراگیری پیش رفتیم که مخاطب را افزایش دهد، به همین دلیل تعداد مسافرت‌های فرهنگی و زیارتی افزایش پیدا کرد و برای اوقات فراغت دانشجویان ساخت خانه‌های فرهنگ از سال 85 در دانشگاه‌ها آغاز شد و همچنان نیز ادامه دارد.





فعالیت 50 خانه فرهنگ در دانشگاه‌های کشور




خواجه سروی با بیان اینکه خانه‌های فرهنگ در وزارت علوم بودجه مصوب نداشته است، تصریح کرد:‌ با دانشگاه‌ها به این توافق رسیدیم که 30 میلیون تومان را وزارت علوم بدهد و 70 میلیون تومان خود دانشگاه پرداخت کنند که در حال حاضر خانه‌های فرهنگ در 50 دانشگاه کشور به بهره برداری رسیده و در دانشگاه‌های دیگر نیز در حال ساخت است.





70 دانشگاه کشور مسجد دارند




وی با بیان اینکه طبق رصدی که در سال 85 از دانشگاه‌ها داشتیم، بیشتر دانشگاه‌های کشور مسجد نداشتند، گفت:‌ در آن زمان نمازهای دانشگاه‌ها بیشتر در اتاق‌های کوچک یا زیر پله برگزار می شد که کسی رغبتی نداشت در آنجا نماز بخواند، اما در حال حاضر اکثر دانشگاه‌ها مسجدهای باشکوه دارند. از طرفی تصویب شد که هر کسی می‌خواهد دانشگاه بسازد، باید مسجد را در سایت خود تعریف کند.



خواجه سروی با بیان اینکه تا سال 86 حتی دانشگاه فردوسی مشهد و قم که دانشگاه‌های شهرهای مذهبی کشور هستند نیز مسجد نداشتند، اظهار کرد: در حال حاضر دانشگاه‌های بزرگ ما که عددشان تقریبا به 70 می‌رسد همه مسجد دارند.



وی با بیان اینکه در سرفصل‌های بودجه‌ای وزارت علوم ردیفی برای ساخت مساجد وجود نداشت، تاکید کرد: در حال حاضر بسیاری از مراکز پیام نور، دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای و دانشگاه فرهنگیان دارای مسجد هستند.



خواجه سروی همچنین با تاکید بر احداث پردیس‌های شهدای دفاع مقدس در دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌ها موظفند که مکان یابی برای احداث پردیس شهدا کنند.





نهادینه سازی فرهنگ زیارت در جامعه دانشگاهی




معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه در سال‌های اخیر تلاش شد که فرهنگ زیارت در جامعه دانشگاهی نهادینه شود، اظهار کرد: در همین راستا ما سفرهای زیارتی سوریه، لبنان، عتبات عالیات و حج عمره را برای دانشجویان در نظر گرفتیم که در سال گذشته، 26 هزار دانشجو به حج عمره اعزام شدند.



وی با بیان اینکه در گذشته حج عمره ویژه اعضای هیات علمی نداشتیم، گفت: در سال 91، 5000 عضو هیات علمی به حج عمره مشرف شدند که متاسفانه در سال 92 سازمان حج با ما همکاری نکرد و با توجه به مصوبه شورای عالی حج، با‌ حج عمره اعضای هیات علمی موافقت نشد، اما عمره دانشجویان افزایش خیلی خوبی داشت.



به گفته خواجه سروی 17 هزار دانشجو در سال 91 به عتبات عالیات اعزام شدند.





آمار مقایسه‌ای انجمن‌های علمی و نشریات دانشجویی




وی همچنین با اشاره به آمار انجمن‌های علمی در سال 91 و مقایسه آن با سال 83، گفت: در سال 83 در دانشگاه‌ها 640 انجمن علمی وجود داشت که این رقم در سال 91 به 5400 افزایش یافته است. همچنین کانون‌های فرهنگی و هنری دانشگاه‌ها در سال‌های 83، 88 و 92 به ترتیب 362، 1564 و 2350 کانون بوده است که نشان دهنده رشد کمی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در سالهای اخیر در دانشگاه‌ها است.



خواجه سروی همچنین با اشاره به افزایش تعداد نشریات دانشجویی در سال‌های گذشته، اظهار کرد: تعداد نشریات دانشجویی از 2100 نشریه در سال 83 به 4400 نشریه دانشجویی در سال 92 ارتقا یافته است.



معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم همچنین درباره بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها در سال 92، گفت: با توجه به اینکه بودجه به طور جداگانه برای مسائل فرهنگی ارائه نمی‌شود، آمار دقیقی از آن نمی‌توانیم ارائه کنیم اما طبق عملکردی که در حوزه فرهنگی داشتیم، با توجه به بخشنامه‌ای که در سال 85 به دانشگاه‌ها ابلاغ شد، 11 تا 13 درصد بودجه دانشگاه به مسائل فرهنگی اختصاص می‌یابد، هرچند در حال حاضر که این بودجه در هیات امنای دانشگاه‌ها تصویب می‌شود به نظر می‌رسد که بیش از این مقدار است.



عدم تحقق "طرح پرنیان" به دلیل مشکلات بودجه‌ای



وی همچنین با اشاره به اجرای پراکنده "طرح پرنیان" در سطح دانشگاه‌ها، گفت: این طرح کار مشترک وزارتین علوم و کشور است که در دانشگاه‌ها به طور پراکنده اجرا شد و قرار بود که کلیات آن سال گذشته در دانشگاه‌ها اجرا شود که به دلیل مشکلات بودجه‌ای محقق نشد، اما این تنها یک بحث از کارهای فرهنگی حجاب و عفاف است که در دانشگاه‌ها در سال‌های گذشته انجام شده است.





وضعیت عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها نسبت به سطح عمومی جامعه بهتر است




خواجه سروی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها نسبت به سطح عمومی جامعه بهتر است، درباره دلایل این موضوع تصریح کرد: دانشگاهیان افراد فرهیخته هستند و زمانی که در این زمینه اطلاع رسانی شد، این موضوع در بین دانشجویان نهادینه شد تا از طرفی رویکرد دانشگاه‌ها نیز پیش از اینکه رویکرد سلبی و بگیر و ببند باشد، رویکرد ایجابی و فرهنگی بوده است.



وی درباره استفاده از اساتید در امور فرهنگی دانشگاه‌ها، گفت: اخیرا به دانشگاه‌ها توصیه شده که از اساتید برای تربیت امور فرهنگی استفاده کنند و آن‌ها را به عنوان مشاوران فرهنگی دانشجویان قرار دهند.



معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ابراز امیدواری کرد که اگر کارهایی که در هشت سال اخیر در حوزه فرهنگی آموزش عالی انجام شده ادامه پیدا کند، در میان مدت دیگر ناهنجاری در دانشگاه‌ها نخواهیم داشت.


کلمات کلیدی: مسکن مهر دانشجویی، تحویل مسکن مهر دانشجویی، زمان تحویل مسکن مهر دانشجویی، جزئیات مسکن مهر دانشجویی، اخبار جدید مسکن مهر دانشجویی، مسکن مهر دانشجویی سال 92، مسکن مهر دانشجویی 93

آمار بازدید: 281 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image