ارتباط مستقیم با 30714 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
beikmohammadlou
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه ضرورت حفظ سلامت دانشجویان در خوابگاه‌ها (24 اردیبهشت 92)

ضرورت حفظ سلامت دانشجویان در خوابگاه‌ها (24 اردیبهشت 92)

زندگی در خوابگاه‌های دانشجویی در کنار مشکلات و مزایای گوناگونی که دارد در عین حال می‌تواند برای سلامت دانشجویان نیز چالش‌هایی را به همراه داشته باشد.




به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این گزارش راه‌حل‌ها و توصیه‌های مفیدی ارائه شده‌اند که به داشتن زندگی شاداب و حفظ سلامت دانشجویان در خوابگاه‌ها کمک می‌کنند. این توصیه‌ها عبارتند از:



1- تزریق واکسن‌های ضروری؛



خوابگاه‌ها محیط‌های بسیار مستعدی برای ابتلا به بیماری‌های عفونی نظیر آنفلوآنزا و اوریون هستند و داشتن ارتباطات معمول و نزدیک و نیز استفاده از ظروف و وسایل مشترک شیوع میکروب‌های بیماری‌زا را شدت می‌بخشد. دانشجویان در صورت ابتلا به آنفلوانزا ممکن است چند روز از کلاس‌های خود را نیز از دست بدهند. بعلاوه ابتلا به برخی از عفونت‌ها مانند مننژیت حتی می‌تواند جان آنان را به خطر بیاندازد اما با واکسیناسیون در مقابل بسیاری از بیماری‌های واگیردار، سلامت و ایمنی دانشجویان در خوابگاه‌ها تامین خواهد شد. همچنین شست‌وشوی مرتب دست‌ها نیز یکی از عادت‌های خوب بهداشتی است که می‌تواند از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های واگیردار جلوگیری کند.



2- تغذیه سالم؛



در دوران زندگی خوابگاهی دوری از والدین و فقدان دلسوزی‌ها و نظارت‌های آنان، فرصتی را بوجود می‌آورد که به جای خوردن سبزیجات و میوه‌ها به خوردن تنقلات روی بیاورید. شاید در ابتدا این مساله برای شما خوشایند باشد اما در بلندمدت داشتن یک رژیم غذایی ناسالم سبب افزایش وزن و آسیب‌پذیری در برابر انواع بیماری‌ها می‌شود. پس سعی کنید در هنگام خوردن غذا انتخاب هوشمندانه‌ای داشته باشید چرا که در این شرایط تنها خودتان مسئول حفظ سلامتتان هستید. والدین اغلب شما را به داشتن رژیم غذایی متعادل تشویق و ترغیب می‌کنند پس شما نیز سعی کنید همین رویه را ادامه دهید. سعی کنید یک برنامه هدفمند روزانه برای خوردن میوه‌ها و سبزیجات تعیین کنید چرا که داشتن هدف می‌تواند شما را تشویق به رعایت رژیم غذایی سالم کند. این کار را تا جایی ادامه دهید که داشتن رژیم غذایی سالم برای شما به یک عادت تبدیل شود.



3- خواب کافی؛



درس خواندن در طول شب و تماشای فیلم و تلویزیون تقریبا در بین تمام دانشجویان مرسوم است که اغلب این شب‌بیداری‌ها با خوردن مقدار بسیاری قهوه و چیپس همراه می‌شود و هزینه‌ای جز از بین بردن ساعت‌هایی که نیاز به خواب بیشتر دارید، ندارد. این کم‌خوابی‌ها می‌تواند اثرات سوء روی سلامت جسم و همچنین بازده تحصلی شما داشته باشد چرا که نه تنها می‌تواند سطح هوشیاری شما را در طول روز کاهش دهد، بلکه با لطمه زدن به قوه ادراک، عملکرد درسی شما را نیز با مشکل مواجه می‌کند. بی‌خوابی همچنین در درازمدت اثرات مخرب سلامتی به دنبال داشته و خطر ابتلا به چاقی، بیماری‌های قلبی و مشکلات عصبی را افزایش می‌دهد.



4- پرهیز از الکل و دخانیات؛



استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی یکی از تهدیدهای جدی در کمین زندگی دانشجویی است که می‌تواند اثرات بسیار مخربی بر زندگی جوانان داشته باشد. این اقدام‌ها می‌تواند منجر به انجام رفتارهای پرخطر شود و در نهایت نیز اثرات نامطلوب بر سلامت کبد، قلب و اعصاب خواهد گذاشت. پس بدانید در صورتی که تن به این عادت‌ها بدهید رفته رفته زندگی خود را نابود و به موقعیت تحصیلی خود نیز آسیب جدی وارد خواهید کرد.



به گزارش ایسنا به نقل از سایت تخصصی هلت‌تودی، در پایان این گزارش تاکید شد که داشتن محل زندگی جدید و پذیرفتن مسئولیت‌های تازه می‌تواند شما را به شدت گرفتار کند پس در صورت نیاز هرگز از کمک خواستن نترسید. بسیاری از موسسات آموزشی و دانشگاه‌ها معمولا مراکزی دارند که در صورت نیاز، خدمات بهداشتی و سلامتی را در اختیار شما قرار می‌دهند پس می‌توانید با خیالی آسوده مشکلات خود را با آنها در میان بگذارید.

کلمات کلیدی: پرهیز از الکل و دخانیات در خوابگاه دانشجویی، سلامت دانشجویان، سلامت دانشجویان در خوابگاه، خوابگاههای دانشجویی، سلامت در خوابگاه

آمار بازدید: 232 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image