ارتباط مستقیم با 30629 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
تدریس ریاضی رجبی
beikmohammadlou
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس اخبار اخبار بورسیه اعلام آمادگی وزارت علوم برای اعطای بورس (10 دی 91)

اعلام آمادگی وزارت علوم برای اعطای بورس (10 دی 91)

وزیر علوم تحقیقات و فناوری و دکتر عبیداله عبید وزیر تحصیلات عالی افغانستان به منظور توسعه و تحکیم روابط دو کشور در زمینه علوم و فناوری تفاهم نامه همکاری امضا کردند.



به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، در این یادداشت تفاهم همکاری که در 19 بند تنظیم شده است،‌ طرفین آمادگی خود را جهت همکاری در بخش های مختلف آموزش عالی از قبیل بورس تحصیلی و امور دانشجویی،‌ امور کتابخانه‌ای،‌ تدوین متون دانشگاهی، برگزاری آزمون سراسری و توسعه روابط دانشگاهی اعلام کردند.


در بخشی از این توافق‌نامه،‌ جمهوری اسلامی ایران درخصوص اعطای سالانه بورس تحصیلی به دانشجویان افغانی موافقت نموده که شامل مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی با توجه به شرایط و مقررات آموزش عالی ایران پذیرش می شوند.


در بخشی دیگری از این توافقنامه،‌ تسهیل در زمینه تحصیل بیش از 100 دانشجوی افغانی در دانشگاههای ایران با پرداخت هزینه شخصی پیش بینی شده و همچنین کشور افغانستان آمادگی خود را برای ارائه تسهیلات مشابه به دانشجویان ایرانی اعلام نموده است.


همچنین در یکی از بندهای این تفاهم نامه،‌ تربیت و آموزش 100 نفر از اعضای هیات علمی و مربیان افغانی و 50 نفر از دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های افغانستان با اعطای بورس‌های کوتاه مدت 4 ماهه (فرصت های مطالعاتی) آموزشی و طرح‌های تحقیقاتی در دانشگاه‌های ایران پیش بینی شده است.


در این تفاهم‌نامه سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) آمادگی خود را برای همکاری جهت تهیه و تدوین متون دانشگاهی و کمک به تدوین و تکمیل سرفصل های درسی در حوزه علوم انسانی افغانستان اعلام نموده و همچنین وزارت علوم کشورمان نیز تجهیز نرم افزار و تامین کتب کتابخانه‌های 10 دانشگاه برتر افغانستان را تا سقف 20000 جلد کتاب تقبل نموده است.


در بخش دیگری از این تفاهم‌نامه، سازمان سنجش کشور به جهت همکاری در طرحهای دروس آزمون سراسری، ثبت نام، طراحی سوال،‌تصحیح آزمون، تضمین کیفیت و اعتبار دهی دانشگاه‌های افغانستان اعلام آمادگی نموده است.


همچنین وزارت علوم کشورمان برای مشارکت در ایجاد یک دانشگاه بین المللی در شهر کابل و تهیه سرفصل و محتوای کلیه رشته های اولویت دار در افغانستان اعلام آمادگی کرد.


در ادامه این تفاهم‌نامه، وزارت تحصیلات عالی افغانستان نیز در خصوص تسهیل تشریفات گمرکی جهت ترخیص و پرداخت کلیه مالیات‌ها، عوارض بازرگانی و تعرفه‌های گمرکی برای ورود لوازم آموزشی و کمک آموزشی کتاب‌های درسی و دانشگاهی و همچنین ارائه تسهیلات جهت ایجاد نمایشگاه و فروشگاه دائمی کتب دانشگاهی و بالاخره اعطای مجوز برای تاسیس شعب دانشگاه دولتی و غیر دولتی ایران در شهرهای مختلف افغانستان اعلام آمادگی نموده است.


همچنین در این تفاهم‌نامه دو طرف بر حمایت از توسعه روابط بین دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی به ویژه تسهیل فعالیت شعبه دانشگاه‌های ایرانی تاسیس شده در افغانستان، ارائه تسهیلات لازم برای صدور رویداد اقامت و تردد اساتید و کارکنان دانشگاهی دو کشور تاکید کرده‌اند.


گفتنی است در این توافقنامه مقرر شده یک کمیته 6 نفری به منظور پیگیری برنامه های اجرایی مفاد آن تشکیل شود که از طریق جمهوری اسلامی ایران ،‌مرکز همکاریهای علمی و بین المللی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و از طرف جمهوری اسلامی افغانستان نیز وزارت تحصیلات عالی مسئول پیگیری این برنامه ها خواهند بود.

کلمات کلیدی: اعطای بورس، بورس وزارت علوم، بورس دانشجویان، بورس دانشجویی، بورس

آمار بازدید: 563 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image