ارتباط مستقیم با 30629 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
آموزشگاه
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه فعالیت 8 مرکز«آپا» در دانشگاه‌های کشور (28 آبان 91)

فعالیت 8 مرکز«آپا» در دانشگاه‌های کشور (28 آبان 91)

رییس مرکز آپای دانشگاه شیراز با بیان اینکه این مرکز موفق شد مقام برتر کشور را در سومین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌دست آورد، گفت:‌عدم وجود دانش و اطلاعات لازم کاربران شبکه‌های کامپیوتری و استفاده کنندگان اطلاعات حساس در یک سازمان، همواره به عنوان مهمترین تهدید امنیتی مطرح است.



به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، محمدحسین شیخی در جمع خبرنگاران، تولید نسخه اول آنتی ویروس بومی، برگزاری دوره‌های آموزشی امنیت شبکه، محک زنی امنیتی شبکه‌های رایانه‌ای و پاسخگویی به حوادث رایانه‌ای را از جمله فعالیت‌های مرکز آپای دانشگاه شیراز عنوان و اضافه کرد: هم اکنون 8 مرکز آپا در دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، تربیت مدرس، شیراز، صنعتی اصفهان، فردوسی مشهد، یزد و دانشگاه امام حسین(ع) فعال است.


شیخی تصریح کرد: با گسترش اینترنت و استفاده از آن در ابعاد متفاوت، سازمان‌ها و موسسات با مسائل جدیدی در رابطه با امنیت اطلاعات و تهاجم به شبکه‌های کامپیوتری مواجه هستند.


وی ادامه داد: صرف نظر از موفقیت و یا عدم موفقیت مهاجمان و علیرغم آخرین اصلاحات انجام شده در رابطه با فناوری های امنیتی، عدم وجود دانش و اطلاعات لازم کاربران شبکه‌های کامپیوتری و استفاده کنندگان اطلاعات حساس در یک سازمان، همواره به عنوان مهمترین تهدید امنیتی مطرح است.


رییس مرکز آپای دانشگاه شیراز گفت: فقدان پایبندی و رعایت اصول امنیتی تدوین شده، می‌تواند زمینه را برای استفاده مهاجمین فراهم سازد و باعث بروز مشکل در سازمان شود.


وی خاطر نشان کرد: در عصر حاضر باید به مقوله امنیت اطلاعات در عصر اطلاعات نه بصورت یک کالا و یا محصول بلکه بصورت یک فرآیند نگاه کرده و امنیت را در حد یک محصول خواه نرم افزاری و یا سخت افزاری تنزل ندهیم.


شیخی ادامه داد: در ایران مراکز آپا (آگاهی رسانی، پشتیبانی و امداد رایانه‌ای) نیز با همین هدف و در همین راستا ایجاد شده و اطلاع‌رسانی، آموزش، مشاوره، پیشگیری و پاسخگویی، تست و ارزیابی امنیتی و ارتباط و هماهنگی با مؤسسات، سازمان‌ها و شرکت‌های بین‌المللی و داخلی 5 محور اصلی فعالیت‌ این مراکز هستند.


رییس مرکز آپای دانشگاه شیراز گفت: این مرکز از سال 1388 فعالیت خود را آغاز کرد و با بهره‌گیری از نیروهای تخصصی و کارآزموده خدمات فوق را به متقاضیان ارائه می‌کند.


شیخی، تحلیل بدافزارهای(Malware) رایانه‌ای را بخش دیگری از فعالیت‌های مرکز آپای دانشگاه شیراز عنوان و خاطر نشان کرد: بدافزار (Malware) عنوان کلی برای شرح برنامه‌های بدخواهانه است و شامل پنج دسته اصلی ویروس‌ها، تروجان‌ها، جاسوس افزارها (Spyware)، کرم‌ها(Worms) و Rootkits است.


وی با بیان اینکه هم‌اینک چند هزار بدافزار در روز منتشر می‌شود که تنها 5 درصد آن ویروس است، گفت: بدافزارها تهدیدی بزرگ برای امنیت سیستم‌های کامپیوتری محسوب می‌شوند و می‌توانند به سوء‌استفاده از اطلاعات شخصی مانند حساب‌های بانکی و اطلاعات حیاتی یک سازمان منجر شود.


دکتر شیخی گفت: با توجه به خطرات مهلکی که بدافزارها دارند اعمال پیش‌بینی‌های لازم در راستای مقابله با آنها بسیار حیاتی است.


رییس مرکز آپای دانشگاه شیراز خاطر نشان کرد: مسائل تحقیقاتی موجود در این زمینه و ناآگاهی کارشناسان انفورماتیک شاغل در سازمان‌های دولتی و غیر دولتی کشور، ضرورت ایجاد یک مرکز تحقیقاتی ویژه بدافزارها برای پاسخگویی به نیازهای ذکر شده را تبیین می‌کنند.


وی ادامه داد: در این راستا، مرکز تخصصی آپای دانشگاه شیراز برای رصد بدافزارها، حلقه مجموعه آپا را گسترش داده و مقابله با بدافزارها را نیز در دستور کار خود قرار داده است.


کلمات کلیدی: دانشگاه‌های کشور، مرکز آپای دانشگاه شیراز، مراکز آپا، دانشگاه شیراز

آمار بازدید: 542 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image