ارتباط مستقیم با 30677 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس آیلتس بهرامی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه سوء استفاده صرافی‌ها از دانشجویان ایرانی به دلیل نوسانات ارز (14 آبان 91)

سوء استفاده صرافی‌ها از دانشجویان ایرانی به دلیل نوسانات ارز (14 آبان 91)

ایران مدرس به نقل از خبرگزاری فارس: نوسانات ارز در کشور باعث سوء استفاده تعدادی از صرافی‌ها از دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، ‌شده است.


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس،‌ نابسامانی بازار ارز نه تنها در داخل برای واردات و برخی از تجار مشکل ساز شده است بلکه در خارج از ایران نیز زندگی بسیاری از دانشجویان ایرانی را نیز مختل کرده است.

یکی از دانشجویان که در رشته مهندسی در مقطع کارشناسی ارشد در انگلیس مشغول به تحصیل است، می‌گوید: والدین من بازنشسته هستند و با حقوق بازنشستگی و اجاره یکی از خانه‌هایی که داشتند و پس اندازشان به من کمک می‌کنند.

* درس خواندن در انگلیس بسیار سخت است

وی ادامه می‌دهد: درس خواندن در این کشور بسیار سخت است اگر چه ما بیشتر از دو روز کلاس نداریم اما بیشتر اوقات مجبور به مطالعه و تحقیق هستیم تا بتوانیم پروژه‌های دانشگاه را به پایان برسانیم به همین دلیل بیشتر دانشجوها با وجود اینکه 20 ساعت اجازه کار پاره وقت دارند، نمی‌توانند مشغول به کار شوند. به همین دلیل تنها روی کمک والدینم حساب می‌کنم.

وی می‌افزاید: خوشبختانه خانواده من ماه قبل از آشفتگی بازار ارز به اینجا آمدند و مقداری پول که خرج 6 ماه من است را با خود آوردند اما اگر این اقدام را نکرده بودند و ماهیانه می‌خواستند برایم پول بفرستند مطمئنا دچار مشکل می‌شدم چراکه با قیمت پوند 6000 تومانی حقوق آنها معادل پوند می‌شود 300 پوند که اجاره اتاق من 430 پوند است و این در حالی است که زمانی که من آمدم حدود 8 ماه قبل حقوق آنها معادل 800 تا 900 پوند می‌شد و برای یک زندگی خوب در اینجا کافی بود.

یکی دیگر از دانشجویان می‌گوید: همانطور که همه می‌دانند دانشجویان بسیاری از سراسر دنیا برای درس خواندن به کشور انگلیس می‌آیند و بیشتر دانشجوها تمرکز خود را روی درس گذاشتند اما من هم اکنون می‌بینم که دانشجویان ایرانی هر روز به دنبال قیمت ارز و پوند هستند زیرا که زندگی بیشتر آنها دچار مشکل شده است و حتی برای خرید آب و غذا نیز با مشکل مواجه هستند.

* باید از هزینه غذا کم کنیم

وی افزود: یک پوند که اینجا هیچ ارزشی ندارد، برای من حدود 5800 تومان می‌شود و اگر من در بین ساعات درسی گرسنه شوم حتی ساندویچ کوچک نان و پنیر هم نمی‌توانم بخورم چون حدود 2 تا 3 پوند است که برای من بیشتر از 15 هزار تومان خواهد بود.

وی گفت: هر وقت با والدینم صحبت می‌کنم آنها به من می‌گویند که نگران نباش، اما می‌دانم که آنها می‌خواهند خانه را بفروشند تا من بتوانم درسم را تمام کنم. دو سال است که در این کشور درس می‌خوانم و همیشه نمرات بالا داشتم اما حالا نمی‌دانم باید چه کاری انجام دهم، بیشتر به برگشت به ایران فکر می‌کنم.

یکی دیگر از دانشجویان ایرانی که در رشته رادیولوژی تحصیل می‌کند، می‌گوید: من ساعت سوم هستم و سالی 10 هزار پوند شهریه دانشگاه من است، هر سال این شهریه را در اول سال باید بدهم و امسال من زمانی که پوند 5050 تومان بود این مبلغ را پرداخت کردم یعی مادرم 50 میلیون تومان پول ریخت این در حالی است که سال‌های قبل شهریه من 18 میلیون و 16 میلیون بود. این تنها هزینه دانشگاه بود و هزینه زندگی هم که جای خود دارد، من یک اتاق کوچک دارم که ماهانه کرایه آن 460 پوند است و البته کار پاره وقت هم دارم، اما حقوق آن به میزانی نیست که بتوانم خرج غذا و پوشاک خود را تامین کنم.

وی افزود: البته در مورد ارز دانشجویی که هم اکنون متوقف شده است نیز باید بگویم که زمانی هم که می‌دادند پروسه خاص خود را داشت. درست است که این ارز را به دانشجویان می‌دهند اما در ابتدا باید خود دانشجو حضور داشته باشد و نامه دانشگاه و همه چیز هم باشد. به طور معمول دانشجو برای حضور داشتن باید به ایران سفر کند که هزینه بر است و در صورت وکالت دادن نیز شخص دیگری می‌تواند این پروسه را دنبال کند، اما سفارت ایران در انگلیس تعطیل شده و ما نمی‌توانیم از طریق سفارت به کسی وکالت دهیم.

وی ادامه داد: بر فرض هم که تمام پروسه انجام شود و دانشجو ارز دانشجویی را دریافت کند، در ابتدا باید بگویم که معادل شهریه دانشگاه که به پوند است، دلار می‌دهند. اما چگونه باید این پول را به دانشجو رساند. به دلیل تحریم‌ها بانک‌های ایران نمی‌توانند انتقال پول به کشورهای دیگر را داشته باشند.

دانشجوی دیگری می‌گوید: آشفتگی بازار ارز نه تنها مشکل گرانی را به همراه داشته بلکه مشکلات زیادی را با خود به وجود آورده است.

* سوء استفاده صرافی‌ها از دانشجویان ایرانی

وی می‌افزود: به دلیل آشفتگی بازار، بسیاری از صرافی‌ها پول حواله نمی‌کنند و دانشجویی که ماهانه پول از خانواده خود دریافت می‌کرده، هم اکنون نمی‌داند باید چه کار کند. جالب اینجاست که راه‌حل صرافی‌ها برای این مشکل ورود به بازار سیاه است. ایرانی‌های زیادی وجود دارند که به طور غیر رسمی می‌خواهند به ایران پول بفرستند و به همین دلیل ما دانشجویان مجبور هستیم برای گرفتن پوند از آنها به حساب بانکی آنها در ایران پول واریز کنیم و از آنها در اینجا پوند دریافت کنیم. اما به دلیل آشفتگی بازار و عدم وجود قیمت، آنها از موقعیت سوء استفاده کرده و هر قیمتی را که بتوانند می‌گویند.

وی ادامه داد: یکی از دوستان من چون حتی پول غذا هم نداشت مجبور شد از این افراد پوند را به قیمت 6200 تومان خریداری کند. ما دانشجو هستیم و همه به صورت قانونی و از طریق مؤسسات مجاز وزارت علوم برای تحصیل آمدیم و همه ما نیز قصد برگشت به کشور و خدمت به کشورمان را داریم، باید دولت و مسئولین به ما بیشتر فکر کنند.

* سرمایه‌ای که برباد می‌رود

مسئول یکی از مؤسسات مجاز اعزام دانشجو به خارج نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس می‌گوید: در سال جاری دانشجوهای بسیاری هزینه کردند و بعد از پذیرش گرفتن و دادن هزینه ویزا و نصف شهریه دانشگاه عازم شدند اما با توجه به شرایط پیش آمده حدود 40 درصد آنها برگشتند و این یعنی هزینه‌ای که بر باد رفته است. که البته این هزینه بر باد رفته قسمتی از سرمایه کشور بوده که دیگر قابل بازگشت نخواهد بود.

یکی دیگر از دانشجویان ایرانی که در کشور انگلیس مشغول تحصیل است، در مورد شرایط سخت زندگی بعد از گرانی ارز می‌گوید: از زمانی که ارز گران شده نتوانستم از ایران پولی بیاورم و تنها هزینه‌ای که می‌توانم کاهش دهم هزینه غذاست زیرا هزینه اجاره اتاق که ثابت است و هیچ کاری نمی‌توانم برای آن انجام دهم. تقریبا همه دانشجویان با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند و حتی بسیاری کمتر می‌خورند تا بتوانند درسشان را ادامه بدهند.

* متأسفم که مجبورم بی نتیجه به کشورم برگردم

دانشجوی دیگری که پدرش برای او ماهانه پول می‌فرستاد، گفـت: با آشفته شدن بازار ارز، اوضاع کاری پدرم نیز به هم خورده و من که سال دوم تحصیلم هستم باید به ایران برگردم. از این تصمیم خودم خوشحالم چون به پدرم کمک می‌کنم اما از سوی دیگر ناراحت هستم چراکه با وجود هزینه‌های فراوانی که کرده‌ام بدون نتیجه به کشورم برمی‌گردم.

مشکلات ارز دانشجویی مدتی است که مشکلات فراوانی را برای دانشجویان دربر داشته است، مهرماه امسال کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه تربیت مدرس در جمع خبرنگاران، با اشاره به برگزاری جلسه‌ای درباره حل مشکل ارز دانشجویی گفته بود: جلسه‌ای در هفته جاری با معاون اول رئیس جمهور، مسئولان بانک و معاونت راهبردی ریاست جمهوری برگزار شد و مسائل و مشکلات ارز دانشجویی در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

وی تأکید کرده بود که طی 2 هفته آینده مسائل و مشکلات ارز دانشجویی برطرف می‌شود و قرار نیست کسی از این امکان محروم شود. قرار است راهکارهای جدید ارزی و ریالی در این زمینه به وجود آید.

متأسفانه این مهم محقق نشد، امید که این مشکلات در آینده نزدیک برطرف شود تا از خروج سرمایه از کشور جلوگیری شود.

کلمات کلیدی: ارز دانشجویی، مشکلات ارز دانشجویان، مشکلات تحصیل در خارج از کشور، ادامه تحصیل در خارج، مشکلات ارزی دانشجویان

آمار بازدید: 492 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image