ارتباط مستقیم با 30620 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس ریاضی رجبی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه آزاد عدم دریافت پاسخ مثبت برای تشکیل بانک دانشگاه آزاد (14 آبان 91)

عدم دریافت پاسخ مثبت برای تشکیل بانک دانشگاه آزاد (14 آبان 91)

ایران مدرس به نقل از خبرگزاری فارس:رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به جلسه با رئیس بانک مرکزی گفت: تا کنون جواب مثبتی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم اما گویا در سیاست‌های بانک مرکزی ایجاد بانک جدیدی نمی‌گنجد.


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزای فارس، فرهاد دانجشو، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نشستی خبری در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد،‌ در پاسخ به سؤالی درباره تأمین منابع مالی این دانشگاه، گفت: هدف از ایجاد بانک دانشگاه آزاد ایجاد منابع جدید مالی است. با توجه به اینکه قرار است بر اساس تورم هر ساله شهریه‌ها را افزایش ندهیم باید بخشی از درآمدها از منابع مالی جدید تأمین شود.

وی این منابع را شامل تجاری‌سازی تحقیقات، ایجاد ارزش افزوده برای گردش مالی، فروش فناوری‌های نوین یا سرمایه‌گذاری‌هایی که سوددهی داشته باشند، دانست و افزود: یکی از روش‌های ایجاد گردش مالی استفاده از بانک‌ها است. از روزی که اعلام کرده‌ایم به دنبال راه‌اندازی بانک هستیم، بانک‌های کشور آمادگی خود را برای ارائه هرگونه تسهیلات بانکی به دانشگاه آزاد اعلام کرده‌اند.

*جواب مثبت از بانک مرکزی برای تاسیس بانک نگرفته‌ایم

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه جلسه‌ای با رئیس‌کل بانک مرکزی برای تأسیس بانک دانشگاه آزاد داشته‌ایم، اظهار داشت:‌ تا کنون جواب مثبتی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم اما گویا در سیاست‌های بانک مرکزی، ایجاد بانک جدیدی نمی‌گنجد.

وی درباره تجمیع واحدهای این دانشگاه نیز اظهار داشت: از 18هزار رشته محل دانشگاه آزاد در سال 89 ، 7هزار و 500 رشته محل و در سال 90 ، 10هزار رشته محل به حالت تعطیل و نیمه تعطیل درآمده است که این یعنی ورودی پول به دانشگاه‌ کم شده است.

وی با یادآوری هزینه‌های سنگین و ضعف‌های کلان مدیریت سابق دانشگاه آزاد، گفت: ما برای جذب دانشجو در رشته‌هایی که می‌توان در مقطع کاردانی دانشجو گرفت،‌ اقدام کرده‌ایم؛ به عنوان مثال امسال 60هزار دانشجو در این مقطع جذب کرده‌ایم. در کارشناسی ناپیوسته نیز با برگزاری آزمون مشترک 10هزار دانشجو بیشتر جذب کرده‌ایم که بخشی از مشکلات اینگونه حل شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید براینکه امکان دارد تجمیع واحدهای دانشگاه آزاد در برخی واحدها عملی نشود، گفت: در این دانشگاه‌ها ما مجبوریم چند واحد را با هم ادغام کنیم یا اینکه به اقدامات دیگری از قبیل تجاری‌سازی ایده بر اساس استعدادهای استان توجه کنیم.

وی ادامه داد: اگر قرار بر ادغام باشد اینگونه نیست که از تعداد اساتید کاسته شود؛ شاید در کل کشور نزدیک به 5درصد واحدها تجمیع شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره بازنگری رشته‌های علوم انسانی و راهکارهای دانشگاه آزاد در این زمینه، تصریح کرد: باید منابع مورد استفاده که سنخیت با فرهنگ ما ندارد به منابعی مشابه با فرهنگمان تبدیل شود.

*تشکیل کمیته بازنگری علوم انسانی در دانشگاه آزاد

دانشجو در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در وزارت علوم، طی 4سال گذشته تشکیل کمیته بازنگری علوم انسانی صورت گرفته است، در معاونت آموزشی دانشگاه آزاد نیز کمیته‌ای برای بازنگری علوم انسانی تشکیل شده است ولی در عین حال می‌خواهیم کار موازی با وزارت علوم انجام ندهیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اساتید سکولار دانشگاه آزاد نیز گفت: در مسائل فرهنگی اکثر اساتید از خطوط قرمزی که بدان معتقد هستیم، تبعیت می‌کنند اما در روش‌ها یا بینش‌ها ممکن است ایراداتی وجود داشته باشد که این مشخصه یک جامعه آزاد است اما اگر افرادی را پیدا کنیم که سکولار باشند و بخواهند از کلاس درس برای تبلیغ استفاده کنند باید طبق قانون به کمیته انضباطی معرفی شوند.

دانشجو در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد مربوط به عملکرد سی ساله این دانشگاه است، گفت: در این زمینه باید دو موضوع را از یکدیگر تفکیک کنیم. اول اینکه اگر قانون به مجلس اجازه چنین کاری را می‌دهد ما قطعاً‌ با آنها همراهی خواهیم کرد چرا که اطاعت از قانون یک شرط فرهیختگی است اما مطلب دوم این است که آیا این زمان، زمان مناسبی برای تحقیق و تفحص است؟

*تحقیق و تفحص در شرایط عادی انجام شود

وی افزود: با توجه به تغییر ریاست این دانشگاه بهتر نبود که همه برای پیشبرد اهداف دانشگاه آزاد به ریاست این دانشگاه کمک می‌کردند؛ مجلس از این جهت با ما وارد مذاکره رسمی نشده و لذا تحقیق و تفحص بدون درنظر گرفتن نظرات ماست؛ ما با زمان کنونی این تحقیق و تفحص مخالفیم.

به گفته رئیس دانشگاه آزاد زمان کنونی با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست‌جمهوری برای تحقیق و تفحص مناسب نیست زیرا تحقیق و تفحص باید در شرایط عادی صورت بگیرد که بهره‌برداری سیاسی از آن استشمام نشود و در این روزها این تفحص با مسائل سیاسی مخلوط خواهد شد.

*کاندیدای ریاست‌جمهوری نمی‌شوم

وی درباره کاندیداتوری خود در ریاست جمهوری سال آینده نیز گفت: یکی از نکات بسیار مهمی که برای بنده اهمیت بسزایی دارد، جدایی مدیریت آکادمیک و سیاسی است. با توجه به اینکه کل سابقه بنده آکادمیک است و می‌دانم مدیر سیاسی موفقی نخواهم بود به دنبال این مسئله نیستم ولیکن به رئیس‌جمهور آتی کشورمان مشورت خواهیم داد.

*جذب دانشجو در مقطع کارشناسی بدون کنکور تا سال آینده

دانشجو درباره جذب دانشجو بدون کنکور در مقطع کارشناسی از بهمن‌ماه نیز گفت: چندی قبل آمادگی برای جذب دانشجوی بدون کنکور را اعلام کرده‌ایم و درخواست مجوز نیز داده‌ایم؛ در حال حاضر فضا برای این امر به صورت کلی منفی نیست و به دنبال این هستیم که در بهمن‌ماه یا مهرماه بیش از 80 درصد دانشجو در مقطع کارشناسی ناپیوسته جذب کنیم.

*قرار داد با شرکت‌های خارجی برای سنجش ارتقای کیفیت

وی در پاسخ به سؤالی درباره قرارداد همکاری با دو شرکت خارجی پیرامون سنجش ارتقای کیفیت در دانشگاه آزاد نیز گفت: نزدیک به 80 درصد شاخص‌های ارتقاء کیفیت در تمام دنیا شبیه هم هستند؛ ما کمیته‌هایی را برای ارزیابی واحدها ایجاد کرده‌ایم و با شرکت‌های خارجی هم که بیش از 100سال سابقه در این زمینه دارند مذاکره کرده‌ایم که از تجربه آنها استفاده کنیم.

*در انتخابات از کسی حمایت نمی‌کنیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سؤالی پیرامون تدابیر لازم برای پویایی دانشگاه در انتخابات سال آینده نیز گفت: سیاست دانشگاه در انتخابات حمایت از شخص خاصی نیست بلکه حمایت از حضور حداکثری مردم در انتخابات وظیفه ماست.

به گفته وی تبیین شاخص‌های لازم برای رئیس‌جمهور و عضو شورای شهر از وظایف دانشگاه است که از طریق برگزاری سمینارها و کنفرانس‌ها عملی می‌شود.

*تشکل‌ها مشکلی برای حمایت از افراد ندارند

دانشجو اظهار داشت: ما نباید در دانشگاه از کسی حمایت کنیم اما تشکل‌های سیاسی می‌توانند از افراد در انتخابات حمایت کنند زیرا این تشکل‌ها کارشان سیاسی است و هیچ اشکالی ندارد اگر با شخصیتی احساس نزدیکی کردند از وی حمایت کنند. اما این بدین منزله نیست که تشکل‌ها بتوانند از امکانات دانشگاه برای پشتیبانی کاندیداتورها استفاده کنند.

*تقاضای معافیت دانشگاه آزاد از پرداخت گمرکات

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره ردیف بودجه مستقل دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: ما دنبال اینکه مجلس یا دولت به ما پولی بدهد نیستیم ولی بودجه‌ای است که سال‌ها مجلس به وزارتین علوم و بهداشت بابت کمک‌هزینه تغذیه به دانشگاه‌ها می‌دهد که ما درخواست کردیم این بودجه را مستقیم به خود دانشگاه آزاد بدهند.

وی با بیان اینکه سال گذشته وزارت علوم برای اولین‌بار سهمیه دانشگاه آزاد را به طور کامل پرداخت کرد،‌گفت: ما معتقدیم که تعامل مجلس با دانشگاه آزاد باید به گونه‌ دیگری باشد و این دانشگاه از حق گمرک مانند برخی از دانشگاه‌ها مستثنی شود یا اینکه از حقوق اساتید این دانشگاه مالیات کمتری اخذ شود.

*بازگشت بورسیه‌ها به داخل کشور با تخفیف شهریه

دانشجو با اشاره به دانشجویان بورسیه و مشکلات پیش آمده ارزی، اظهار داشت: چهارشنبه هفته گذشته بخشنامه‌ای تصویب شد که به همه دانشجویان دانشگاه آزاد که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند اجازه انتقال به واحدهای بین‌المللی داخل کشور داده شد.

علاوه بر این برای دانشجویان مقطع کاردانی تخفیف 40 درصد و برای دانشجویان مقطع کارشناسی تخفیف 35درصد برای ادامه تحصیل در واحدهای بین‌المللی دانشگاه آزاد داده شده است.

وی با بیان اینکه این دانشجویان به غیر استان‌های تهران و البرز در بقیه استان‌ها امکان ادامه تحصیل دارند، گفت: در حال حاضر سیاست دانشگاه آزاد بر این اصل استوار است که به ندرت با ادامه تحصیل دانشجویان در خارج کشور موافقت می‌شود.

کلمات کلیدی: دانشگاه آزاد، بانک دانشگاه آزاد، بازنگری علوم انسانی در دانشگاه آزاد، بازنگری علوم انسانی

آمار بازدید: 333 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image