ارتباط مستقیم با 30693 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه مشکلات دانشجویان ایرانی خارج از کشور در پی افزایش نرخ ارز (2 آبان 91)

مشکلات دانشجویان ایرانی خارج از کشور در پی افزایش نرخ ارز (2 آبان 91)

افزایش بی‌رویه نرخ ارز مشکلات عدیده‌ای را برای دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور ایجاد کرده است، به گونه‌ای که تحصیل در خارج از کشور برای بسیاری از دانشجویان ایرانی ناممکن شده است.



به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «مونا» یکی از دانشجویان ایرانی است که قرار بود برای ادامه تحصیل در رشته ارتباطات به قبرس برود اما اتفاقات اخیر در ایران و کاهش قیمت ریال در برابر دلار، شرایطی ایجاد کرد که پرداخت شهریه 1500 دلاری برای او و امثال وی به یک‌باره با افزایش خیره‌کننده‌ای روبرو شود.


به گزارش رویترز، این افزایش خیره‌کننده نرخ ارز باعث شد تا قیمت ریال کاهش پیدا کند و باعث شود خیلی از دانشجویان خروج از کشور برای ادامه تحصیل را به فراموشی بسپارند.


بنابر آمار رسمی دولت ایران، 35 هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور تحصیل می‌کنند. خیلی از این افراد پس از اتمام تحصیلاتشان به کشور برمی‌گردند تا با مهارت‌های بالای کسب شده بتوانند اقتصاد کشور را به جلو سوق دهند.


باید در نظر داشت که خیلی از مقامات رسمی ایران نیز از دانشگاه‌های خارجی فارغ‌التحصیل شدند. برای مثال علی اکبر صالحی- وزیر خارجه در دانشگاه ماساچوست و محمد جواد لاریجانی – دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه نیز فارغ‌التحصیل دانشگاه کالیفرنیاست.


از جمله دلایل دیگری که در سالیان اخیر باعث افزایش مهاجرت دانشجویان شده است، سخت‌تر شدن کنکور و رقابتی شدن بیش از حد آن بوده است، اما همه اینها نتوانسته است تاکنون شرایط را برای ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی در خارج از کشور تسهیل کند.


در ماه اخیر دولت برای مراقبت از ذخایر ارزی خود اعلام کرد: برخی از دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور به تحصیل می‌پردازند، از این به بعد به دلار دولتی دسترسی نخواهند داشت.


در همین رابطه، شمس‌الدین حسینی – وزیر اقتصاد در تلویزیون دولتی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت تحصیل تمامی دانشجویان را در داخل کشور دارد مگر در مواقع مهم که تحصیل دانشجویان در خارج از کشور ضروررت بوده و در این حالت نیاز به خروج ارز دولتی داشته باشد.


در بخش دیگری از گزارش رویترز آمده است: افزایش قیمت دلار در چند ماه گذشته باعث کاهش قابل توجه دانشجویان ایرانی در مالزی شده است.


در همین راستا خیلی از دانشجویان ایرانی در خارج از کشور اعلام کردند که به دلیل عدم توانمندی مالی، به احتمال زیاد به ایران بازخواهند گشت.

کلمات کلیدی: مشکلات دانشجویان ایرانی خارج، ارز دانشجویی، مشکلات ارز دانشجویی، ادامه تحصیل در خارج از کشور، افزایش نرخ ارز

آمار بازدید: 596 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image