ارتباط مستقیم با 30711 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
beikmohammadlou
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی بهمن آبادی
ایران مدرس اخبار اخبار تحقیق و پژوهش نقایص زیاد دانشگاههاي تازه‌تاسيس و تشكيل بانك اطلاعات نخبگان پزشكي (15 مهر 91)

نقایص زیاد دانشگاههاي تازه‌تاسيس و تشكيل بانك اطلاعات نخبگان پزشكي (15 مهر 91)

معاون آموزشي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، گفت: دانشگاه‌هاي علوم پزشكي از تمام ظرفيت خود براي تربيت نيروهاي انساني و ارتقاي شاخص‌ها و توليدات علمي استفاده نمي‌كنند. اين در حاليست كه ظرفيت‌هاي بسيار بزرگي وجود دارد كه مي‌تواند مورد استفاده قرار بگيرد.



به گزارش خبرنگار دانشگاهي ايسنا، دكتر محمدعلي محققي در هفتادومين اجلاس روساي دانشگاه‌ها در مقايسه نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و وزارت علوم و دانشگاه آزاد گفت: در وزارت بهداشت نسبت يك استاد به ازاي 9 دانشجو است. اين نسبت در وزارت علوم يك استاد به ازاي 17 دانشجو است، در دانشگاه آزاد يك استاد به ازاي 40 دانشجو و در دانشگاه جامع علمي كاربردي يك استاد به ازاي 90 دانشجو است. بنابراين وزارت بهداشت ممتازترين شرايط را براي تربيت نيروهاي انساني دارد و كيفي‌ترين نيروهاي انساني را تربيت مي‌كند. لازم است از اين ظرفيت به خوبي استفاده شود.


وي با بيان اينكه براي دوره‌هاي كارشناسي ارشد امسال 75 هزار شركت كننده داشتيم، افزود: با افزايش 25 درصدي ظرفيت پذيرش در نهايت 5100 نفر را پذيرفتيم. همچنين قانون اجازه داده در اين عرصه از ظرفيت مازاد استفاده كنيم و با دريافت شهريه از ظرفيت‌هاي باقيمانده بهره ببريم. بر اين اساس شش هزار ظرفيت جديد پذيرفته مي‌شود كه اين امر موجي طوفاني از حركت علمي در دانشگاه‌ها را ايجاد مي‌كند.البته اين موضوع بدون برنامه‌ريزي امكان‌پذير نيست.


محققي با بيان اينكه نمي‌توان ضرورت‌ها و نيازهاي واقعي كشور را انكار كرد، با تاكيد بر لزوم تربيت نيروي انساني بومي و ماندگار، گفت: اين موضوع نياز به حركت جديد انقلابي و جهادي دارد تا كمبودها برطرف شود و نيروهاي ثابت براي تمام مناطق محروم تربيت شوند.


معاون آموزشي وزير بهداشت در ادامه به بحث افت و پيشرفت تحصيلي به عنوان يكي از دغدغه‌ها اشاره كرد و گفت: اگر دانشگاه يك روز را عزاي عمومي اعلام كند آن روز، روزي است كه يك دانشجو افت تحصيلي داشته باشد. نوع دانشجويان ما استعدادهاي درخشان و برگزيده هستند، بنابراين نظام آموزشي مصمم است هر افت تحصيلي را بررسي و به پيشرفت تبديل كند.


وي افزود: در نظام نمره‌گذاري از يك تا بيست، اگر نمره كمتر از 14 در هر موضوع داخل دانشگاه يا خارج دانشگاه اتفاق بيافتد از نظر شوراي عالي برنامه‌ريزي و قوانين ما افت تحصيلي است. روندها روبه اصلاح است و نسبت به آزمون‌هاي قبلي نتايج بهتر است اما هنوز ضعف‌هايي در بسياري از گروه‌هاي آموزشي وجود دارد كه بايد اصلاح شود.


وي در ادامه با تاكيد بر لزوم بهبود كيفيت آموزش در دوره‌هاي دكتري عمومي به جاي معطوف شدن توجه‌ها به تخصص، ادامه داد: عدالت آنجايي است كه براي مشكل شناخته شده اول نظام سلامت راه‌حل پيدا كند. نقص‌هاي بزرگي در بسياري از برنامه‌هاي پزشكي عمومي در شعب بين‌الملل و دانشگاه‌هايي كه فعاليت‌شان را تازه شروع كرده‌اند و حتي در دانشگاه‌هاي بزرگ داريم و رسيدگي به اين نقص‌ها لازم است.


وي در ادامه گفت: براي امسال 800 ظرفيت هيات علمي ايجاد شده كه لازم است از اين ظرفيت استفاده كرده و مشكلات بزرگ قاعده آموزش را اصلاح كرد.


وي افزود: آيين‌نامه ارتقاي هيات علمي سندي پرافتخار در نظام اسلامي است و يكي از با ارزش‌ترين سندها است. هيات علمي نيز يك شخصيت تمام عيار است و يكي از انسان‌هاي الگو در جمهوري اسلامي ايران است. اگر اين سند پياده شود، همه فضايل انساني پيدا مي‌شود با اين سند نبايد برخورد صوري صورت گيرد بلكه برخوردها بايد اصولي باشند.


وي به بازنگري برنامه‌هاي آموزشي اشاره كرد و گفت: بازنگري برنامه‌هاي آموزشي فرصت بسيار بزرگي است و تمام برنامه‌ها بايد بازنگري شود. در زمينه آشنايي با فرهنگ و ارزشهاي دفاع مقدس نيز برنامه‌ريزي‌هاي گسترده صورت گرفته است.


محققي در ادامه بر لزوم توسعه عرصه بين رشته‌اي در علوم پزشكي تاكيد كرد وگفت: علوم پايه ظرفيت بالايي دارد لازم است تلاشهاي علوم پايه و علوم باليني با يكديگر هماهنگ باشد.


وي در ادامه گفت: سامانه آموزش مداوم جامعه پزشكي راه‌اندازي شده و در تمام دانشگاه‌ها مستقر است. بانك اطلاعات نخبگان علوم پزشكي نيز در مركز مطالعات طراحي شده است.


محققي گفت: سند راهبردي طب سنتي ايراني ـ اسلامي در دست طراحي است و تدوين آن از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي به وزارت بهداشت سفارش شده است.


معاون وزير بهداشت در خاتمه گفت: برنامه پودمان پزشك خانواده به صورت آزمايشي در 19 دانشگاه به اجرا گذاشته شده و 1000 پزشك در آن شركت مي‌كنند. راه‌اندازي تخصص پزشك خانواده نيز باعث ماندگاري بيشتر اين پزشكان خواهد شد.

کلمات کلیدی: بانك اطلاعات نخبگان پزشكي، نخبگان پزشکی، پودمان پزشك خانواده، پزشک خانواده، دانشگاههاي تازه‌تاسيس، دانشگاه‌هاي علوم پزشكي

آمار بازدید: 367 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image