ارتباط مستقیم با 30621 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس آیلتس بهرامی
beikmohammadlou
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه
تدریس خصوصی بهمن آبادی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه وزيرعلوم:رتبه‌بندي جهاني دانشگاهها صحيح نيست / امكان3برابر شدن ظرفيت تحصيلات تكميلي وجوددارد (11 مهر 91)

وزيرعلوم:رتبه‌بندي جهاني دانشگاهها صحيح نيست / امكان3برابر شدن ظرفيت تحصيلات تكميلي وجوددارد (11 مهر 91)

وزير علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اينكه قائل به صحت رتبه‌بندي جهاني دانشگاه‌ها نيستيم، گفت: در اين رتبه‌بندي‌ها رابطه، نگاه سياسي و داد و ستد وجود دارد.



به گزارش خبرنگار «دانشگاهي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كامران دانشجو در جشن آغاز سال تحصيلي جديد در دانشگاه تربيت مدرس درباره ميزان امكانات و تجهيزات دانشگاه‌هاي ايران، اظهار كرد: دانشگاه‌هاي ما از بعد تجهيزات چيزي از دانشگاه‌هاي سطح اول دنيا كم ندارند. چنانچه در دانشگاه‌هاي فرانسه ديده مي‌شود كه قدمت تجهيزاتشان بالاي 70 سال است.



اساتيد دانشگاه‌هاي ايران از لحاظ علمي بالاتر از دانشگاه‌هاي برتر جهانند


وي همچنين با اشاره به فضاسازي برخي رسانه‌ها درباره كيفيت پايين دوره‌هاي تحصيلات تكميلي در ايران، تصريح كرد: اساتيد دانشگاه‌هاي ايران از لحاظ علمي بالاتر از دانشگاه‌هاي برتر جهان هستند و با توجه به اينكه توليد علم توسط دانشجويان تحصيلات تكميلي و اساتيد راهنما انجام مي‌شود، چگونه ممكن است هم كيفيت دوره‌ها كاهش يابد و هم توليد علم ما افزايش پيدا كند.


وزيرعلوم افزود: اين مسائل سياه‌نمايي در برخي رسانه‌ها است كه توهين به اساتيد، دانشگاه‌ها و دانشجويان ماست.



ارتقاي رتبه علمي ايران در بسياري از رشته‌ها


دانشجو همچنين با اشاره به ارتقاي رتبه كشور در حوزه نانو فناوري از رتبه 16 در سال 88 به رتبه 8 در سال گذشته و همچنين ارتقاي رتبه هوافضا از 20 به 12 و ماكروالكترونيك از 27 به 20، تصريح كرد: ما در هر حوزه از سال 88 تاكنون، بين 8 تا 15 رتبه ارتقا پيدا كرديم و درصد توليد علم ايران از 0.8 درصد به 2 درصد ارتقا يافته است.



امكان 3 برابر شدن ظرفيت تحصيلات تكميلي كشور وجود دارد


وي همچنين درباره انتقادها به افزايش ظرفيت دوره‌هاي تحصيلات تكميلي، گفت: ظرفيت تحصيلات تكميلي كشور هنوز به يك سوم تواني كه داريم نرسيده است، چرا كه ما بيش از 35 هزار استاديار به بالا داريم كه اگر هر كدام يك دانشجو بگيرد، مي‌توانيم 35 هزار دانشجوي دكتري داشته باشيم.



تنها تفاوت دانشگاه‌هاي ايران و دانشگاه‌هاي برتر دنيا، سرعت دسترسي به اطلاعات علمي است


وزير علوم تاكيد كرد: اگر استادي مي‌تواند يك دانشجو بگيرد و اين كار را انجام ندهد، به كشور خيانت كرده است، چرا كه خروج دانشجويان از كشور، هم از لحاظ ارزي و هم فرهنگي مشكل‌ساز مي‌شود.


دانشجو افزود: تنها تفاوت دانشگاه‌هاي ايران و دانشگاه‌هاي برتر دنيا، در سرعت دسترسي به اطلاعات علمي است.


وي همچنين با انتقاد از برخي رسانه‌هاي كشور، گفت: در برخي از رسانه‌ها، يك جمله و يا تيتر مثبت وجود ندارد، انگار كه ما در سياهي محض هستيم. البته درست است كه مشكل و نقد وجود دارد، اما نه به اين شكل.


وزير علوم در اين باره افزود: در برخي رسانه‌ها صحبت از حضور كساني در انتخابات مي‌شود كه حتي يك جمله عليه فتنه 88 نگفته‌اند.



شان دانشگاه با يك سكوي تبليغاتي متفاوت است


دانشجو درباره ورود دانشگاه در بحث انتخابات رياست جمهوري، تاكيد كرد كه اين يك فرصت است، اما شان دانشگاه با يك سكوي تبليغاتي متفاوت است، اگر كسي در دانشگاه نقدي دارد آن را بايد به منطق آراسته كند و راهكاري نيز براي آن ارائه دهد.


وي افزود: در دانشگاه بايد صحبت‌ها علمي و در چارچوب مقررات باشد. نشاط سياسي در دانشگاه با بحث علمي و منطقي پيش مي‌رود.



براي كسر نمره در صورت طولاني شدن طول مقطع ارشد آيين‌نامه نداريم


وزير علوم همچنين در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان درباره كسر نمره براي طولاني‌تر شدن زمان دوره‌هاي تحصيلات تكميلي، گفت: ما آيين‌نامه‌اي در خصوص كسر نمره نداريم و اين موضوع به دانشگاه‌ها برمي‌گردد. البته ما حتي به دانشگاه‌ها اعلام كرديم كه زماني كه استاد راهنما تاييد مي‌كند كه زمان بيشتري براي پايان‌ نامه يك دانشجو لازم است، كسر نمره معنايي ندارد.


وي افزود: اگر پروژه عملي باشد و نياز به طولاني‌تر شدن آن وجود داشته باشد، مي‌توان بدون ايجاد مشكل دو نيمسال را اضافه كرد، اما بيش از اين مقدار در شان يك دانشجو نيست.



پاسخ به امكان وجود رابطه و داد و ستد در برخي مجلات علمي كشور


دانشجو همچنين در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه در برخي مجلات علمي كشور رابطه و داد و ستد وجود دارد، تاكيد كرد: من شان اساتيد و داوران را دور از اين مطلب مي‌بينم، شايد افراد معدودي اين كار را انجام دهند، اما نبايد همه را به يك چشم ببينيم. اما اگر كسي را در اين مجلات مي‌شناسيد كه چنين كاري انجام مي‌دهند، بايد به ما معرفي كنيد تا پيگيري كنيم.


وي با بيان اينكه علم براي تعالي بشر است نه براي سلطه بر ملت‌ها، گفت: اگر قرار است تربيت ما در راستاي انقلاب اسلامي صورت گيرد، بايد محيط اسلامي باشد و اساتيد نيز قائل به جهان‌بيني اسلامي باشند.


وزير علوم افزود: كساني بايد در دانشگاه تربيت شوند كه از علم براي تعالي بشر استفاده كنند، نه براي توليد بمب اتم يا سلطه بر ديگران و با توجه به اينكه همه مسائل تربيتي از علوم انساني آغاز مي‌شود، بايد علوم انساني بازنگري شود، اما به صورت تطبيقي.


دانشجو همچنين با بيان اينكه وظيفه دانشگاه، تربيت نيروي انساني متعهد و متخصص است، درباره شاخصه‌هاي يك فرد متعهد، تصريح كرد: تعريف متعهد در نظام جمهوري اسلامي با نظام سوسياليسم و سكولاريسم متفاوت است. شخص متعهد در نظام جمهوري اسلامي كسي است كه كرامت انساني را پاس بدارد، جهان‌بيني توحيدي داشته باشد، ارزش‌هاي اسلامي و انقلاب را افتخار بداند، معتقد به خلقت، ولايت‌مدار و دوستدار اهل‌بيت باشد، نه اينكه سربند نماد عشق و اهل‌بيت را به عنوان نماد تاريكي و جهل معرفي كند. بنابراين كسي مي‌تواند دانشجوي متعهد تربيت كند كه خود نيز متعهد باشد.


وي در پايان افزود: علم نور است اما حركت جهت مي‌خواهد و اين ايمان است كه به حركت ما جهت مي‌دهد.

کلمات کلیدی: رتبه‌بندي جهاني دانشگاهها، ظرفيت تحصيلات تكميلي، افزایش ظرفيت تحصيلات تكميلي، صحت رتبه‌بندي جهاني دانشگاه‌ها، تفاوت دانشگاههای ایران با دانشگاههای برتر دنیا

آمار بازدید: 431 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image