ارتباط مستقیم با 30603 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
beikmohammadlou
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه مخالفت با آزاداندیشی در دانشگاه‎ها فرار مغزها را به دنبال دارد

مخالفت با آزاداندیشی در دانشگاه‎ها فرار مغزها را به دنبال دارد

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور از اصلاح و ابلاغ آئین نامه جدید کرسی‎های آزاد اندیشی خبر داد و گفت: متاسفانه برخی‌ با این رویکرد مخالف هستند این در حالی است که مخالفت با آزاداندیشی در دانشگاه‎ها فرار مغزها را در پی خواهد داشت.


به گزارش خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه چهارمحال و بختیاری، سید ضیاء هاشمی در آیین تکریم و معارفه رییس دانشگاه شهرکرد با ابراز تاسف از محرومیت جامعه دانشگاهی برای بهره‎مندی از دکتر فرجی دانا، نقش وی در هدایت آموزش عالی ایران را ماندگار دانست و گفت: متاسفانه تعریف صحیح از دانشجو، دانشگاه و نقش و جایگاه آن در توسعه و پیشبرد جامعه ارائه نشده است.

نیاز سیستم دانشگاهی کشور به مدیریت و رهبری تحول گرا
وی با اشاره به نیاز سیستم دانشگاهی کشور به یک مدیریت و رهبری تحول گرا، افزود: دانشگاه به عنوان یک نماد تحول و پیشرفت در جهان تلقی می‌شود اما در حال حاضر در کشور ما دانشگاه در جایگاه و منزلت در خور شان خود قرار ندارد و تحول آفرینی در آن یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

هاشمی با بیان اینکه سیستم دانشگاهی کشور دچار روزمرگی و انفعال شده است، عدم حاکمیت مدیریت آینده‌نگر را عامل مهم در این انفعال و خنثی بودن دانست.

تنها راه خروج دانشگاه‌ها از رکود؛ تحول بنیادی مبتنی بر آینده محوری
وی با تاکید بر اینکه پیشرفت و جهش علمی بدون نگاه به آینده و برنامه‌ریزی دقیق محقق نخواهد شد، تحقق این مهم را در تحول مدیریتی دانشگاه خواند و افزود: تنها راه خروج دانشگاه‌ها از رکود و روزمرگی تغییر و تحول بنیادی مبتنی بر آینده محوری است، چرا که شرایط موجود ما را در رساندن به یک دانشگاه شکوفا و در طراز اسلامی یاری و هدایت نخواهد کرد.

هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر جامعه در خدمت دانشگاه و دانشجویان است، این روند را مغایر با اهداف و برنامه‌های دانشگاهی دانست و گفت: دانشگاه باید منشا نبوغ، رشد و ارتقاء جامعه به سمت پیشرفت، توسعه و کمال باشد اما متاسفانه این مهم محقق نشده است.

وی حفظ آرامش و امنیت روانی در دانشگاه‎ها را ضروری دانست و با بیان اینکه آرامش نباید به معنای سکوت و سکون و بی‌تفاوتی در دانشگاه‌ها تلقی شود، اظهارکرد: پیش برد کارها و فعالیت‎ها در دانشگاه مستلزم ایجاد فضای آرام و بانشاط است.

هاشمی آرامش، نشاط و شادابی منطقی، عقلانی و به دور از افراط و تفریط را موجب تحول و تاثیرگذاری دانشگاه‌ها در جامعه دانست و گفت: دانشگاه باید با حفظ اصول، ارزش‎ها و چارچوب‏های قانونی در راستای تحول آفرینی و نقش آفرینی در جامعه پیرامون وارد شود.

وی استاد، دانشجو و کارکنان دانشگاه را سه رکن اصلی و اساسی یک دانشگاه برشمرد و بر حفظ شان، جایگاه و مقام آنان تاکید کرد و افزود: تکریم و حفظ شان و جایگاه ، این سه رکن اصلی در دانشگاه‌ها ضروری است چرا که ارزشهای اخلاقی در دانشگاه متجلی و به جامعه منتقل می‎شود.

انتقاد حق مسلم دانشجو و استاد است
هاشمی با تاکید بر اینکه انتقاد حق مسلم دانشجو و استاد است، علم بدون انتقاد و تجلیل را پوچ و بی‌اثر دانست و گفت: به طور قطع علم بدون نقد و تحلیل پیش نخواهد رفت در همین راستا دانشجو و استاد بی تفاوت و بدون نظر و انتقاد نیز اثرگذار نخواهد شد بنابراین انتقاد منصفانه بخشی از حق یک دانشجو استاد است.

وی دانشگاه را مولد نوآوری و خلاقیت دانست و گفت: تجلی نوآوری و استعداد جوانان در دانشگاه محقق خواهد شد که این مهم بدون نظریه پردازی و نقادی محقق نخواهد شد.

هاشمی با بیان اینکه نوآوری و ابتکار بدون آزاد اندیشی محقق نخواهد شد، بر لزوم گسترش کرسی آزاد اندیشی در دانشگاه تاکید کرد و یکی از مهم‌ترین برنامه‎های کاری وزارت علوم را توسعه کرسی‌های آزاد اندیشی بیان کرد.

وی از اصلاح و ابلاغ آئین نامه جدید کرسی‎های آزاد اندیشی خبر داد و گفت: متاسفانه برخی‌ها از طرح مسائل و مشکلات و نظرات و ایده‎ها در فضای دانشگاهی نگران و مخالف هستند اما ما این مسئله را موجب پیشرفت و تعالی جامعه دانشگاهی می‌دانیم و در اجرایی آن کوشا هستیم.

هاشمی عدم اجرای قانون و بسته نگه داشتن محیط و اجازه سخن نگفتن و بیان ایده‌ها و نظرات را از دلایل مهم مهاجرت دانشجویان و اساتید به خارج از مرزها دانست.

وی با تاکید بر اینکه مخالفت با آزاداندیشی در دانشگاه‎ها فرار مغزها را در پی خواهد داشت گفت: اگر در فضای دانشگاهی کشور عقلانیت، منطق، راستگویی و آزاد اندیشی حاکم شود آیا هیچ دانشجو و استادی میل به رفت خارج از کشور را پیدا خواهد کرد؟ به یقین این شرایط به وجود نمی‎آمد.

به گفته معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تقویت کرسی‌های آزاداندیشی می‌تواند علوم انسانی را نیز تقویت کند زیرا مباحثی که محل چالش و گفت‌وگو قرار می‌گیرد با بهره‌گیری از دانش انسانی موجود در جامعه ارتقا می‌یابد و تضارب و رقابت سازنده میان صاحبان دیدگاه‌های مختلف در دانشگاه‌ها در چارچوب قانون انجام می‌شود.

آمار بازدید: 203 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image