ارتباط مستقیم با 30632 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
beikmohammadlou
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
ایران مدرس اخبار اخبار تحصیل در خارج روساي دانشگاه‌ها خواستار حمايت بيشتر کمیسیون آموزش مجلس از دانشگاه‌ها شدند (10 مهر 91)

روساي دانشگاه‌ها خواستار حمايت بيشتر کمیسیون آموزش مجلس از دانشگاه‌ها شدند (10 مهر 91)

نشست روسای دانشگاه‌های استان آذربایجان­ شرقی با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با حضور مشاور وزیر علوم و مدیر کل دفتر وزارتی در دانشگاه تبریز برگزار شد كه طي آن بر حمايت بيشتر کمیسیون آموزش مجلس از دانشگاه‌ها، توجه به توسعه رشته­‌های بین رشته­‌ای، یکپارچه سازی آموزش، جلوگيري از خروج دانشجويان براي تحصيل به دانشگاه‌هاي بي كيفيت كشورهاي همسايه و ضرورت تمييز بين شهريه دانشگاه‌ها بر مبناي امكانات تاكيد شد.



به گزارش سرويس دانشگاهي ايسنا، دکتر ملک‌فر مشاور وزیر علوم طي سخناني به اهمیت موضوع تحقیقات کاربردی پرداخت و گفت: مطابق برنامه پنجم توسعه باید 50 درصد تحقیقات اساتید کارفرما محور و در جهت رفع نیازهای کشور باشد، در اين راستابرنامه وزارتخانه این است که تا سال 94 اين برنامه را عملیاتی کند.


وي با بيان اينكه اين طرح در آیین­‌نامه‌های ارتقاء هم مدنظر قرار گرفته است، گفت: مقام معظم رهبری نیز همواره بر اهمیت سوق دادن پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها و تحقیقات دانشگاهی به حوزه کاربرد تاکید کرده­‌اند.


وی همچنین توجه به رشته­‌های بین رشته­‌ای را از اولویت­‌های این وزارتخانه خواند و با اشاره به طرح آمایش آموزش عالی گفت: این طرح در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد و با تمهیداتی که در وزارتخانه انجام شده می­‌توانیم برای مطابقت با استانداردها در زمینه جذب هیات علمی و سایر موارد اقدام کنیم که قطعا این امر فرصت مغتنمی را با توجه به اسناد بالادستی از جمله سند چشم‌انداز و برنامه پنچم پیش‌روی دانشگاه‌ها قرار می­‌دهد.


دکتر ملک‌فر موضوع همسان‌سازی حقوق اساتید را از دغدغه‌های دولت خواند و گفت: رییس جمهوری این موضوع را مطرح کردند و با آغاز دولت دهم، وزیر علوم آن را پیگیری کرده‌اند که البته با توجه به محدودیت­های اعتباری امکان تحقق کامل پیدا نکرده ولی تلاش می‌شود این شعار حداقل تا پایان دولت شکل عملیاتی به خود بگیرد.



تاکید بر یکپارچه سازی آموزش


در ادامه این مراسم، دکتر پرویز آژیده سرپرست دانشگاه تبریز ضمن خیر مقدم به اعضای کمیسیون و روسای دانشگاه‌های منطقه توجه به مسایل آموزش عالی را کلید رفع مشکلات کشور خواند و گفت: در کنار علوم فنی مهندسی پرداختن به موضوع علوم انسانی از بحث­های بسیار مهم می­‌باشد که باید مورد توجه قرار گیرد.


وی در ادامه با تاکید بر یکپارچه سازی آموزش افزود: البته باید در نظر داشت ریشه توسعه آموزش علوم انسانی به آموزش و پرورش بر می­‌گردد گرچه هدایت تحصیلی در آموزش و پرورش در سال‌های اخیر تغییر یافته است.




ضرورت توسعه رشته‌هاي ميان رشته‌اي


سپس سلطانی صبور نماینده رزن و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در سخنانی با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در خصوص علوم انسانی گفت: ما در علوم انسانی نیازمند علومی با فرهنگ بومی و ملی هستیم و باید در نظر داشت که علوم انسانی پایه گذار دولت اسلامی و جامعه اسلامی است و ما می‌خواهیم بر این اساس تمدن اسلامی را بنیان نهیم.


وی با بیان اینکه در برخی علوم مانند علوم مهندسی می­‌توان از خارج کشور مشکل را رفع کرد گفت: اما در علوم انسانی نمی­توان چنین اقدامی کرد لذا در همین راستا باید به این علوم توجه خاصی شود و مطالبات رهبری را در این زمینه آنچنانکه مدنظر ایشان است دنبال کنیم و علومی با فرهنگ خودمان تولید کنیم.


سلطانی صبور توجه به علوم بین رشته‌ای را یادآور شد و گفت: این موضوع نیز از تاکیدات رهبری بوده، بنابراين باید با ایجاد رشته­‌های بین رشته­‌ای و مطالعات بین‌رشته‌ای یک وحدت رویه فراهم آورده و نظام از هم گسیخته آموزشی را به یک وحدت سازمانی برسانیم.



درخواست افزايش بودجه آموزشكده ورزقان


در ادامه این نشست دکتر چناقلو ­رییس دانشگاه صنعتی سهند نیز با ارایه گزارشی به وضعیت آموزشکده وابسته به این دانشگاه در ورزقان پرداخت و گفت: این آموزشکده برای جوابگویی به نیازهای منطقه ایجاد شده ولی متاسفانه از بودجه عمرانی محروم است که نیاز است کمیسیون آموزش و تحقیقات در جهت رفع این مشکل مشارکت نماید.


سپس دکتر جمشید منظوری دبیر منطقه 13 دانشگاه آزاد اسلامی نیز با اشاره به تسریع کیفی سازی فعالیت­‌های دانشگاه آزاد در دوره مدیریت جدید خواستار حمایت مجلس از این دانشگاه شد و گفت: برنامه های مختلفی برای توسعه این دانشگاه مدنظر بوده که حمایت جدی مسئولین را می­طلبد.



احیای مجدد نام دانشگاه ربع رشیدی بعد از 750 سال


دکتر کاتبی رییس مجتمع آموزش عالی ربع رشیدی نیز در این جلسه گزارشی از چگونگی تاسیس و اهداف شکل گیری این مجتمع آموزشی ارایه داد و گفت: این مجموعه دانشگاهی با هدف احیای دوباره نام دانشگاه ربع رشیدی که 750 سال قبل در تبریز فعالیت دانشگاهی به شیوه نوین داشت، تاسیس شده تا به دنیا نشان دهد که کشوری با این قدمت در عرصه علمی، دیگر به اجازه دیگران برای تحقیقات و فعالیت علمی نیاز ندارد.


وی در ادامه به برخی مشکلات این دانشگاه اشاره کرد و گفت: با وجود حمایت‌ها و اقدامات خوب اولیه از زمان تاسیس این مجتمع، در چند سال اخیر ردیف بودجه قطع شده و ما آن را تنها با کمک­‌های وزارت بهداشت و علوم سرپا نگه داشته‌ایم و لازم است که بار دیگر برنامه‌های این دانشگاه که مصوب هم هستند از بودجه لازم برای اجرا برخوردار گردند.



جذب 110 عضو هیئت علمی جدید در دانشگاه تربیت معلم آذربایجان


دکتر میرجلیل اکرمی رییس دانشگاه تربیت معلم آذربایجان نیز در این جلسه به رشد و توسعه این دانشگاه در سال­های اخیر پرداخت و گفت: در راستای سیاست­های وزارت علوم تلاش ویژه‌ای برای توسعه دوره‌های تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه انجام شده به طوریکه ظرفیت تحصیلات تکمیلی آن به 40 درصد رسیده است.


وی جذب 110 عضو هیئت علمی جدید در سال گذشته را از جمله فعالیت‌های قابل توجه دانشگاه تربیت معلم آذربایجان خواند و در ادامه ضرورت افزایش اعتبارات این دانشگاه­ را خواستار شد و گفت: یکی از مشکلات این دانشگاه عدم تحقق مصوبات سفرهای استانی است که مقرر بود برای احداث ساختمان سه دانشکده اعتبار لازم اختصاص داده شود اما تنها یک دانشکده در دستور کار قرار گرفته است.


دکتر اکرمی با تاکید بر اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات باید حمایت لازم را از دانشگاه­ها نماید، خواستار برقراری عدالت در تخصیص اعتبارات در اختیار این کمیسیون به دانشگاه‌ها شد و گفت: از این اعتبار تاکنون ریالی به دانشگاه‌های استان تخصیص و پرداخت نشده است.


وی همچنین با اشاره به ارتباطات مناسب این دانشگاه به ویژه با دانشگاه‌های ژاپن و قرار گرفتن این منطقه در خط زلزله خواستار ایجاد مرکز لرزه شناسی در این دانشگاه با حمایت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شد.


در ادامه مراسم دکتر امین فرد رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه 60 درصد دوره­‌های آموزشی این دانشگاه براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته و از امسال به صورت دروس عملی و کارگاهی ارایه خواهد شد، گفت: ارایه دروس به این شیوه هزینه‌بر بوده و از آنجا که مراکز تحت پوشش این دانشگاه را وزاتخانه‌ها و سازمان‌ها و بخش غیردولتی تشکیل می­‌دهند به دلیل عدم تکافوی هزینه‌ها آنها ناچار می‌شوند از کیفیت بزنند که باید فکری در این زمینه شود.


وی در ادامه خواستار حمایت از این دانشگاه شد و گفت: این دانشگاه به خوبی می تواند علم و پژوهش را به فناوری و ثروت تبدیل کند.



انتقاد از خروج دانشجويان براي تحصيل به خارج از كشور


دکتر امین فرد در خاتمه توسعه آموزش عالی در مقاطع تحصیلات تکمیلی را ضروری خواند و گفت: هم اکنون حتی در برخی رشته‌ها که خود ما در آنها توانایی لازم را داریم دانشجویان برای دوره های کارشناسی ارشد و دکتری به خارج از کشور می روند به طوریکه تنها در کشور جمهوری آذربایجان بیش از 3 هزار نفر در این مقاطع مشغول به تحصیل هستند.


سپس دکتر عبادیان رییس دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی نیز در این نشست یکی از مشکلات این دانشگاه را فضای محدود آموزشی آن در واحد تبریز عنوان کرد و گفت: مرکز تبریز این دانشگاه با دارا بودن 16 هزار دانشجو تنها 32 کلاس درسی دارد که در این ارتباط لازم است از پروژه­های عمرانی این دانشگاه در استان حمایت شود.


وی همچنین با اشاره به خریداری بیش از 4 میلیارد تومان تجهیزات آزمایشگاهی توسط این دانشگاه خواستار حمایت کمیسیون آموزش و تحقیقات از توسعه رشته های فنی در دانشگاه پیام نور استان شد و گفت: شهریه ای که در دانشگاه پیام نور از دانشجو اخذ می شود حتی کمتر از مهدکودک هاست و با توجه به نقش آن در آموزش عالی باید از این دانشگاه حمایت شود.



ضرورت تمييز بين شهريه دانشگاه‌ها بر مبناي امكانات


در ادامه مراسم دکتر صادق ملکی آوارسین رییس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در گزارشی از وضعیت این دانشگاه گفت: باید بین دانشگاهی که دارای امکانات گسترده‌ای می باشد با دانشگاه فاقد امکانات در اخذ شهریه از دانشجویان تفاوتی در نظر داشت.


وی افزود: این موضوع در بحت تخصیص اعتبارات صندوق رفاه دانشجویی در قبال دانشجویانی که شهریه می پردازنند و دانشجویایی که رایگان تحصیل می کنند نیز باید مدنظر قرار گیرد.



کمیسیون آموزش مجلس سر مسامحه با هیچ کس را ندارد

در خاتمه دکتر جواد هروی نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی برگزاری چنین جلساتی با روسای دانشگاه ها در استانها را یک اقدام جدید از سوی این کمیسیون خواند و گفت: بحث و تبادل نظر نزدیک با روسا و مسئولان دانشگاه ها سبب می شود تا مشکلات را بی پرده بشنویم و کمیسیون در نظر دارد چنین نشستهایی را در سایر استانها نیز داشته باشد.


وی با اشاره به دغدغه های مقام معظم رهبری در زمینه آموزش عالی گفت: مقام معظم رهبري در دیدار هیئت رییسه این کمیسیون بر گسترش فعالیت‌های آن تاکید فرموده و دستور داده‌اند که متفاوت­تر از گذشته عمل کنیم.


دکتر جواد هروی با اشاره به اینکه با تلاش­های انجام شده آموزش عالی کشور از هدف تعیین شده سند چشم انداز توسعه عبور کرده است، گفت: اکنون 10 سال بیشتر فرصت داریم به بحث کیفی سازی در آموزش عالی توجه کنیم.


وی با بیان اینکه این کمیسیون سر مسامحه با هیچ کس را ندارد، گفت: ما به جد پیگیر ارتقاء آموزش عالی هستیم.


نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون کشور به مرحله ای رسیده که باید علم و عالم به دنیا صادر کند و رویکرد ما باید به این سمت باشد.


وی نگرانی­های روسای دانشگاه های استان آذربایجان شرقی در زمینه آموزش عالی را مهم خواند و گفت: مسایل مطرح شده را به کمیسیون آموزش و تحقیقات منتقل و آنها را پیگیری خواهیم کرد.


همین گزارش حاکی است این هیئت پس از این جلسه از بخش های مختلف دانشگاه تبریز و چند دانشگاه دیگر استان بازدید کردند و هیئتی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به منظور بازدید از مناطق زلزله­‌زده آذربایجان شرقی به این استان سفر کردند.


گفتنی است در این هیئت عطااله سلطانی صبور نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی، دکترجوادهروی نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی، دکتر قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی، دکترعبدالرضا برزگر نژاد دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، دکتر ابراهیم سلطان­‌نسب مدیرکل امور مجلس وزارت علوم و بهروز گودرزی مدیر کل امور مجلس وزارت آموزش و پرورش شرکت داشتند.

کلمات کلیدی: کمیسیون آموزش مجلس، حمایت کمیسیون آموزش مجلس از دانشگاهها، شهريه دانشگاه‌ها، تحصیل در خارج از کشور، دانشگاه تربیت معلم آذربایجان، جذب هیئت علمی در دانشگاه تربیت معلم آذربایجان

آمار بازدید: 432 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image